Pierwsza z 12 tras ma ruszyć już w grudniu 2025 roku (Gorzów Wielkopolski – Poznań). Realizacja całego planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi - hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym.
Płock. Miasto wykluczone od lat
Dla Płocka każdy nowy pociąg to dobra wiadomość, ponieważ od lat jest to miasto wykluczone komunikacyjnie. Co zmiana władzy w mieście i kraju, to odżywają nadzieje mieszkańców na lepsze połączenie drogowe czy kolejowe choćby z Warszawą, ale tak naprawdę nic się nie zmienia.
Ostatnio dużo się mówi o trasie S10 do Warszawy w pobliżu Płocka i kolejowych szprychach CPK do Płocka, ale wszystko wskazuje na to że to melodia dalekiej przyszłości.
Może jakąś szansą będą więc plany PKP Intercity?
PKP Intercity zapewnia, że dotrze do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych, po latach wróci do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się nawet od 40 lat.
Jedna z planowanych tras to Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum).
Ale Płock ma szansę na jeszcze jedno połączenie: z Warszawy do Gdyni. Na razie na mapce, zaprezentowanej przez PKP Intercity, linią ciągłą zaznaczono trasę: Warszawa – Płońsk - Raciąż - Sierpc - Jabłonowo Pomorskie - Grudziądz - Gdynia.
Linią przerywaną oznaczono odcinek Warszawa - Kutno - Gostynin - Płock - Sierpc jako alternatywną wersję trasy. Wszystko wskazuje na to, że - przynajmniej na dziś - jest to mniej prawdopodobna wersja. Według prezesa PKP Intercity wybór będzie zależał od oferty, jaką złożą na obu trasach Koleje Mazowieckie.
Warszawa - Gdynia. Jaką trasą?
Tymczasem samorządy i mieszkańcy miast, które mogą - ale nie muszą być uwzględnione w nowych planach - już lobbują za korzystną dla siebie opcją. O połączeniu z Warszawą marzy Płońsk, a burmistrz Raciąża kilka dni temu wysłał nawet pismo do PKP Intercity w tej sprawie.
- W imieniu swoim, mieszkańców Miasta Raciąża i naszego regionu wyrażam pełne poparcie dla koncepcji poprowadzenia trasy nowej linii kolejowej Warszawa - Gdynia wariantem uwzględniającym Raciąż jako jeden z jej przystanków - napisał burmistrz Michał Skarbowski.
Podkreślił, że byłby to duży impuls rozwojowy nie tylko dla Raciąża, ale całej ziemi raciąskiej, a dzięki dogodnemu połączeniu ze stolicą oraz Trójmiastem zwiększyłaby się mobilność mieszkańców.
- Inwestycja przyczyniłaby się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej miasta co zwiększyłoby naszą konkurencyjność. Miasto dysponuje odpowiednim potencjałem infrastrukturalnym, by stać się ważnym punktem na nowej trasie. Włączenie Raciąża do głównego korytarza komunikacyjnego otworzy perspektywy dla rozwoju gospodarczego, edukacyjnego, społecznego, a także ułatwi wyjazdy w celach turystycznych - dodał Skarbowski.
Dodajmy, że nowe trasy ma obsługiwać 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe. W każdym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w jedynce).
Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach czy indywidualne oświetlenie.
Komentarze (0)