reklama
reklama

CPK. W Płocku podpisano umowę na prace przy linii kolejowej. Kiedy pojedziemy do Warszawy w 45 minut?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

CPK. W Płocku podpisano umowę na prace przy linii kolejowej. Kiedy pojedziemy do Warszawy w 45 minut? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Pierwszy raz o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego Polacy usłyszeli w 2017 roku. Od 5 lat trwają różne prace, a w Płocku podpisano umowę na studium wykonalności dla szybkiej kolei jednej z tzw. szprych.
reklama

Jak zapewniają politycy Prawa i Sprawiedliwości, Centralny Port Komunikacyjny ma być ogromną szansą dla takich miast jak Płock. 

- Płock jest jednym z najgorzej skomunikowanych byłych miast wojewódzkich w Polsce, a przecież położony jest w centralnej Polsce. To wynik dekad zaniedbań - przyznał poseł Adam Bielan na briefingu prasowym. 

Jeśli zapowiedzi zostaną przekute na konkretne trasy kolejowe i drogowe, miasto zyska zupełnie nową jakość komunikacyjną. Planowany termin dojazdu pociągiem to:

  • Warszawa - 42 minuty,
  • Włocławek - 25 minut,
  • Toruń - 45 minut,
  • Łódź - 52 minuty,
  • Gdynia - godzina i 45 minut,
  • Kraków - poniżej 2 godzin. 

Do samego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być zlokalizowany w Baranowie (powiat grodziski, ok. 80 km od Płocka), podróż z Płocka ma zająć niespełna pół godziny. W Płocku została podpisana umowa na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla sprychy nr 1, czyli trasy CPK-Płock-Włocławek. Jak mówili przedstawiciele CPK, w przygotowaniu jest już 1300 km nowych linii kolejowych, a jak wyliczał Adam Bielan, po zakończeniu tej inwestycji tylko w województwie mazowieckim ma być 1000 km zmodernizowanych linii kolejowych (w tym 340 km nowych linii). 

- Jeszcze kilkanaście lat temu, jako radny sejmiku wojewódzkiego, marzyłem o takiej inwestycji. Pamiętam słowa marszałka Adama Struzika, który mówił, że w 2011 roku ma być oddane połączenie między Płockiem a Warszawą - mówił senator Marek Martynowski. 

Pociągi na trasie Włocławek-Płock-CPK mają rozpędzać się nawet do 350 km/h. Prace mają ruszyć w 2024 roku, a koniec przewidziano na 2029 rok. Wszystkie szprychy (łącznie 10) mają być gotowe do 2034 roku. 

- STEŚ to chyba najważniejszy element procesu inwestycyjnego, bo przesądzający jaki będzie dokładny przebieg, parametry i koszt iwestycji. Gdzie pojawi się tunel, wiadukt, most. Ekonomiczne, to wiadomo. Środowisko to nie tylko środowisko przyrodnicze, ale też społeczne. Inwestycje często budzą emocje społeczne, często pozytywne, ale też negatywne, wątpliwości, obawy - mówił poseł Marcin Horała, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Cały szereg obywateli Polski zyska ekstraklasowy dostęp do komunikacji, a teraz są tego pozbawieni. Płocczanom nie trzeba opowiadać jak miasto jest skomunikowane. Pociągiem do Warszawy jedzie się tu prawie 3 godziny. W wyniku naszej inwestycji pojawi się kilkanaście połączeń, w 45 minut do Warszawy. 

Studium przygotuje konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i  Arcadis. Koszt przygotowania STEŚ dla 122 km linii kolejowych to 38 mln złotych netto. 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama