Płock od lat czeka na poprawę komunikacji i od lat na jakiekolwiek rozwiązanie, czy to kolejowe czy drogowe. Projekty utknęły albo na poziomie decyzji politycznej albo w biurach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Co wiemy o strategicznych inwestycjach w Płocku po 2 miesiącach 2025 roku?
Dokumenty otrzymali radni na Komisji Inwestycji, Rozwoju i Bezpieczeństwa Miasta. Kiedy Michał Sosnowski zapytał czy są jakieś pytania, pytań nie było żadnych. Radni przyjęli pisma do wiadomości.
Co wiemy?
Trwa wybór wariantu S10
W przypadku drogi ekspresowej S10 cały czas trwa wybór wariantu. Przypomnijmy, że po przeprowadzeniu I tury konsultacji pojawił się zupełnie nowy, IV wariant. Wariant ten obsługuje interes Płocka i na dziś jest najbardziej prawdopodobny.
- Po zakończeniu II tury spotkań informacyjnych prowadzone są obecnie analizy wniosków i głosów poparcia dla poszczególnych wariantów. Zakończeniem tego etapu prac będzie raport podsumowujący udział społeczeństwa w procesie przygotowawczym, prezentujący zmiany wprowadzone w rozwiązaniach projektowych poszczególnych wariantów. Raport zostanie udostępniony na stronie www zadania: https://cz2.s10a1-oaw.pl/. W kolejnym etapie prac projektowych dopracowywane zostaną przebiegi i profile tras głównych oraz rozwiązania kolizji z drogami poprzecznymi dla 4 wariantów S10/S50, 2 wariantów drogi krajowej nr 60 (DK 60) wraz z obecnie uzgadnianymi szczegółami włączenia DK 60 do Płocka, którego główne założenia zostały wypracowane na wspólnych spotkaniach koordynacyjnych - czytamy w piśmie przesłanym do ratusza przez Sebastiana Borowiaka, dyrektora bydgoskiego oddziału GDDKiA odpowiedzialnego za inwestycję.
Jak dodaje dyrektor Borowiak, równolegle trwają prace inwentaryzacyjne przy IV wariancie.
- Zwieńczeniem pracy będzie opracowanie w 2025 roku Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowego, które umożliwi wybór wariantu preferowanego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa drogi ekspresowej S10 na odc. od granicy województwa do DK50 i S50 na odc. od DK50 do S7 - kończy pismo.
CPK czeka na decyzje
Kilka miesięcy temu informowaliśmy o wyborze wariantu inwestorskiego dla budowy linii kolejowych 5 i 50. Od tego czasu wiele się nie zmieniło. Kolejne kroki to:
- koncept programowo-przestrzenny,
- uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- opracowanie dokumentacji budowlanej,
- uzyskanie pozwolenia na budowę.
- Decyzja o rozpoczęciu kolejnych etapów prac, a także terminarz realizacji inwestycji zależy od wyników prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową. Oznacza to, że ostateczny przebieg jak termin wykonania prac budowlanych zostanie ustalony w kontekście rozwoju całej sieci transportowej w Polsce. Prace analityczne potrwają do końca pierwszego kwartału 2026 roku - czytamy w odpowiedzi Tomasza Nawary, project managera w CPK.
A co przekazało miasto?
- Harmonogram prac przewidywał cztery etapy, przy czym zakończone zostały prace II i III etapu, w wyniku których wskazano wariant hybrydowy W41 jako preferowany do realizacji, tak zwany wariant inwestorski. Wariant inwestorski odpowiada oczekiwaniom miasta w zakresie przebiegu, tj. nie ingeruje w tereny osiedli mieszkaniowych „Graniczna" i „Żyzna", a także w tereny inwestycyjne Trzepowa. Ponadto przewiduje przystanek Podolszyce, a także przebudowę peronów kolejowych w Płocku. W ramach przebudowy sieci kolejowej powstaną też bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania z ulicami Rataja, Bielską, Otolińską, Graniczną, T. Mazowieckiego i Żyzną.
Rozbudowa Wyszogrodzkiej
Tu stosunkowo najwięcej zależy od miasta, które jest odpowiedzialne za odcinek od Podolszyc do skrzyżowania w Imielnicy. Dalej za prace odpowiedzialna jest już GDDKiA - od lat wiadomo, że ten odcinek powstanie później. Miasto czeka na zezwolenie na realizacji inwestcji drogowej (zrid).
A GDDKiA?
To z dokumentu przekazanego przez ratusz nie wynika. Wiemy, że w 2024 roku wójt Słupna podjął decyzję o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.