Płock, pomimo swojej lokalizacji i strategicznego znaczenia na mapie Polski, wciąż pozostaje jednym z najbardziej wykluczonych komunikacyjnie miast. Problem można dostrzec niemal na każdej płaszczyźnie - niezależnie czy jedziemy samochodem, czy chcielibyśmy skorzystać z transportu zbiorowego.
Nadzieją na poprawę tego stanu są trzy kluczowe inwestycje - rozbudowa "wylotówki" na Warszawę, budowa drogi ekspresowej S10 oraz torów kolejowych w ramach CPK.
Dokumenty o postępach prac radni otrzymują w trakcie Komisji Inwestycji, Rozwoju i Bezpieczeństwa Miasta. Czego dowiadujemy się z najnowszych danych?
Zakończono spotkania informacyjne w sprawie S10. Kiedy wybór ostatecznego wariantu?
Wciąż trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. Pismem z 25 lipca 2025 r. GDDKiA poinformowała o zakończeniu II tury spotkań informacyjnych oraz przygotowaniu raportów podsumowujących udział społeczeństwa w procesie przygotowawczym.
- Zaprezentowano również zmiany wprowadzone w rozwiązaniach projektowych poszczególnych wariantów na spotkaniu z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego w Płocku - dowiadujemy się z pisma.
Póki co nie został wybrany wariant przebiegu trasy. Jak się okazuje, decyzja jest jednak już bliżej niż dalej i może zostać podjęta jeszcze w tym roku.
- Aktualnie toczy się wewnętrzna procedura uzgadniania, oceniania i zatwierdzania dokumentacji w GDDKiA zmierzająca do przeprowadzenia w III i IV kw. br. posiedzenia ZOPI w Oddziale w Bydgoszczy i posiedzenia KOPI przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Umożliwi to wybór wariantu preferowanego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia - czytamy w dokumentach.
CPK. Na połączenia kolejowe z Płocka jeszcze poczekamy
W sierpniu zeszłego roku zatwierdzono wariant inwestorski linii kolejowej nr 5 (W41), który włączy Płock do sieci Kolei Dużych Prędkości. Przypomnijmy, że odcinek Płock - Włocławek zostanie poprowadzony przez teren gmin: Wyszogród, Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Stara Biała oraz Bielsk.
- W celu zapewnienia obsługi Miasta Płock zaplanowano łącznik w okolicach miejscowości Białkowo, który poprowadzi pociągi przez stację Płock, a następnie pozwoli wrócić na główną trasę w pobliżu Bronowa - Zalesia, za stacją Płock Trzepowo. Całkowita długość tego zjazdu wraz z przejazdem i powrotem na nową linię wyniesie około 15 kilometrów - podkreślono w dokumencie.
Zaznaczono również, że położenie torów nie będzie ingerowało w tereny osiedli mieszkaniowych „Graniczna" i „Żyzna", a przy tym zakłada powstanie przystanku Płock Podolszyce.
Obecnie wciąż znajdujemy się jednak na etapie prac w ramach projektu "Zintegrowana sieć kolejowa". Po ich zakończeniu opracowana zostanie koncepcja programowo-przestrzenna, w której szczegółowo zaprojektowane zostaną wszystkie elementy infrastruktury. Zakończenie prac przewidziano na I kwartał 2026 r.
4 lipca 2025 r. wystartował pierwszy przetarg na budowę bocznicy kolejowej na odcinku nr 3.
- Projektowana trasa bocznicy przebiega w śladzie wariantu inwestorskiego linii kolejowej nr 5, stanowiącej docelowe połączenie CPK z siecią krajową. Bocznica będzie pełnić funkcję zaplecza logistycznego dla budowy CPK i umożliwi transport materiałów budowlanych oraz zaopatrzenia niezbędnego do realizacji inwestycji, odciążając jednocześnie lokalną infrastrukturę drogową - dowiadujemy się z pisma.
W kwestii samego Płocka, przynajmniej jak na razie, od lutego niewiele się zmieniło.
Dwupasmowa Wyszogrodzka coraz bliżej
W przeciwieństwie do pozostałych strategicznych inwestycji, w przypadku przebudowy ul. Wyszogrodzkiej faktycznie coś się dzieje.
13 czerwca udało się uzyskać zezwolenie wojewody na realizację I etapu (odcinka od ul. Armii Krajowej do ul. Harcerskiej wraz ze skrzyżowaniem) przedsięwzięcia.
- Gmina Płock prowadzi prace przygotowawcze do ogłoszenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych - informuje miasto.
Ogłoszenie postępowania nastąpi lada chwila - we wrześniu lub październiku 2025 r. Inwestycja ma być gotowa do końca 2027 r.
Na II etap inwestycji - rozbudowę dk 62 od skrzyżowania z ul. Harcerską do granic miasta - poczekamy zapewne dłużej. Generalna Dyrekcja przekazała, że kontynuuje prace projektowe w zakresie opracowania dokumentacji dla infrastruktury drogowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, kolizji energetycznych oraz kolizji z rurociągami naftowymi PERN.
- Protokołem z narady koordynacyjnej z dnia 09.04.2025 r. projektant uzyskał pozytywne stanowisko w sprawie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu - dowiadujemy się z dokumentu.
Dodano również, że obecnie projektant "prowadzi czynności w zakresie uzyskania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 lipca 2023 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie, które przesądzą o sposobie zabezpieczenia przebiegających pod projektowaną drogą rurociągów naftowych lub alternatywnie ich przebudowę w zbliżonej lokalizacji".
Komentarze (0)