Reklama

Reklama

Trwalszy i cichszy asfalt? Trwają badania przy współpracy Orlenu

Opublikowano: 1 sierpnia 2019 12:11
Autor:

Trwalszy i cichszy asfalt? Trwają badania przy współpracy Orlenu - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Koleiny i dziury na niedawno wyremontowanym odcinku drogi - kogo to nie denerwuje? W ramach badań prowadzonych przez Narodowe Centrum Badań prowadzone są prace nad nową mieszanką asfaltu, która ma być cichsza, mniej poślizgowa, a przy tym wytrzymalsza. W badaniach bierze udział też spółka Orlen Asfalt.

Reklama

Koleiny i dziury na niedawno wyremontowanym odcinku drogi - kogo to nie denerwuje? W ramach badań prowadzonych przez Narodowe Centrum Badań prowadzone są prace nad nową mieszanką asfaltu, która ma być cichsza, mniej poślizgowa, a przy tym wytrzymalsza. W badaniach bierze udział też spółka Orlen Asfalt. 

Liderem projektu jest Politechnika Gdańska, a partnerami Politechnika Białostocka oraz firma budowlano–drogowa MTM. Orlen Asfalt współpracuje z naukowcami z PG, a badania prowadzone są nad opracowaniem mieszanek poroelastycznych oraz właściwościami akustycznymi i przeciwpoślizgowymi  nawierzchni asfaltowej. Na świecie nawierzchnie poroelastyczne, w skrócie PERS, są jeszcze w fazie eksperymentalnej. Ośrodki na całym świecie pracują nad odpowiednią mieszanką materiałów i optymalizacją technologii. 

- Jeśli prace zakończą się sukcesem, powstanie innowacyjna nawierzchnia drogowa, charakteryzująca się bardzo niską hałaśliwością, bardzo dobrą wodoprzepuszczalnością i dobrymi własnościami w zakresie oporu toczenia oraz właściwościami przeciwpoślizgowymi - przekonują w Orlenie. 

W ramach projektu budowane są eksperymentalne odcinki dróg. Taki, przy którym zastosowano najnowocześniejsze lepiszcze asfaltowe - asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA - powstało w Dąrówce obok Gdańska. Prowadzone są także badania nad zachowaniem asfaltu w przypadku tłumienia pożarów paliw na jezdni. Naukowcy szukają lepszej nawierzchni do budowy miejsc, w których droga ewakuacyjna jest ograniczona, np. tuneli. 

- Zastosowany na odcinku doświadczalnym asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA należy do najnowszej grupy materiałów wykorzystywanych do budowy dróg. Lepiszcza typu HiMA charakteryzują się bardzo wysokimi parametrami, a w mieszankach drogowych – wyższą odpornością na koleinowanie, pękanie, działanie wody i mrozu oraz bardzo dobrą wytrzymałością zmęczeniową. Te właściwości asfaltów HiMA czynią asfaltowe nawierzchnie drogowe długowiecznymi, odpornymi na trudne warunki atmosferyczne oraz silne obciążenie ruchem samochodowym i ciężarowym - tłumaczą w biurze prasowym Orlenu. 

Na kolejne odcinki doświadczalne realizowane w ramach programu SEPOR, ORLEN Asfalt przygotuje i dostarczy specjalną wersję lepiszcza typu HiMA.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (13)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.