Koleiny i dziury na niedawno wyremontowanym odcinku drogi - kogo to nie denerwuje? W ramach badań prowadzonych przez Narodowe Centrum Badań prowadzone są prace nad nową mieszanką asfaltu, która ma być cichsza, mniej poślizgowa, a przy tym wytrzymalsza. W badaniach bierze udział też spółka Orlen Asfalt.
Liderem projektu jest Politechnika Gdańska, a partnerami Politechnika Białostocka oraz firma budowlano–drogowa MTM. Orlen Asfalt współpracuje z naukowcami z PG, a badania prowadzone są nad opracowaniem mieszanek poroelastycznych oraz właściwościami akustycznymi i przeciwpoślizgowymi nawierzchni asfaltowej. Na świecie nawierzchnie poroelastyczne, w skrócie PERS, są jeszcze w fazie eksperymentalnej. Ośrodki na całym świecie pracują nad odpowiednią mieszanką materiałów i optymalizacją technologii.
- Jeśli prace zakończą się sukcesem, powstanie innowacyjna nawierzchnia drogowa, charakteryzująca się bardzo niską hałaśliwością, bardzo dobrą wodoprzepuszczalnością i dobrymi własnościami w zakresie oporu toczenia oraz właściwościami przeciwpoślizgowymi - przekonują w Orlenie.
W ramach projektu budowane są eksperymentalne odcinki dróg. Taki, przy którym zastosowano najnowocześniejsze lepiszcze asfaltowe - asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA - powstało w Dąrówce obok Gdańska. Prowadzone są także badania nad zachowaniem asfaltu w przypadku tłumienia pożarów paliw na jezdni. Naukowcy szukają lepszej nawierzchni do budowy miejsc, w których droga ewakuacyjna jest ograniczona, np. tuneli.
- Zastosowany na odcinku doświadczalnym asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA należy do najnowszej grupy materiałów wykorzystywanych do budowy dróg. Lepiszcza typu HiMA charakteryzują się bardzo wysokimi parametrami, a w mieszankach drogowych – wyższą odpornością na koleinowanie, pękanie, działanie wody i mrozu oraz bardzo dobrą wytrzymałością zmęczeniową. Te właściwości asfaltów HiMA czynią asfaltowe nawierzchnie drogowe długowiecznymi, odpornymi na trudne warunki atmosferyczne oraz silne obciążenie ruchem samochodowym i ciężarowym - tłumaczą w biurze prasowym Orlenu.
Na kolejne odcinki doświadczalne realizowane w ramach programu SEPOR, ORLEN Asfalt przygotuje i dostarczy specjalną wersję lepiszcza typu HiMA.