Reklama

Reklama

Samochodów przybywa w astronomicznym tempie. 4 tysiące rocznie

Opublikowano: 28 stycznia 2019 14:28
Autor:

Samochodów przybywa w astronomicznym tempie. 4 tysiące rocznie  - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Od wielu lat wiadomo, że statystycznie niemal każdy dorosły płocczanin posiada własne auto. Tylko przez ostatni rok w mieście przybyło cztery tysiące pojazdów.

Reklama

Od wielu lat wiadomo, że statystycznie niemal każdy dorosły płocczanin posiada własne auto. Tylko przez ostatni rok w mieście przybyło cztery tysiące pojazdów. 

Po płockich drogach jeździ coraz więcej aut. W 2017 roku zarejestrowanych 106 836 pojazdów, w tym 77 439 aut osobowych, 12 161 ciężarowych, 658 autobusów czy 2881 motocykli. W 2018 było to już 110 850 pojazdów, w tym 80 762 osobówek, 12 291 aut ciężarowych 665 autobusów i 3053 motocykle. Różnicę widać gołym okiem: w zaledwie 12 miesięcy w Płocku przybyło łącznie ponad 4 tys. pojazdów, a samych samochodów osobowych dokładnie 3323. Co to oznacza?

Więcej aut w mieście oznacza większe natężenie ruchu. Większy ruch uliczny (w Płocku jest tylko 12 elektrycznych aut) to zwiększona tzw. niska emisja pyłów, a jak przekonują eksperci, to właśnie samochody i przydomowe paleniska są w największym stopniu odpowiedzialne za stan powietrza.

Jest też różnica, którą prędzej czy później może odczuć każdy kierowca. Skoro w mieście aut przybywa znacznie szybciej niż parkingów, to naturalnym następstwem tego zjawiska będą problemy z zostawieniem swojego pojazdu. Problem znany na niejednym płockim osiedlu. Trudno też oczekiwać od miasta, żeby budowało 4 tys. miejsc parkingowych rocznie.

- W 2018 roku zbudowaliśmy ok. 500 miejsc parkingowych - mówi Hubert Woźniak z zespołu prasowego Ratusza. W urzędzie zdają sobie sprawę, że to kropla w morzu potrzeb, ale zapotrzebowanie jest po prostu za duże. - Staramy się wykorzystać każde dostępne miejsce, a przy tym rozwijać komunikację alternatywną. Musimy mieć świadomość, że miejsc parkingowych w pewnym momencie po prostu zabraknie - nie ukrywa Woźniak.

W minionym roku do Płocka popłynęły dziesiątki milionów złotych, za które zrealizowano program zrównoważonej mobilności miejskiej. Zakupiono 25 autobusów z napędem hybrydowym (w 2019 roku prawdopodobnie będzie osiem kolejnych), zamontowano 40 wiat przystankowych, zbudowano też parking przy Cmentarzu Komunalnym. Latem oddano do użytku Magistralę Rowerową, łączącą Podolszyce z centrum miasta, a chwilę później uruchomiono Płocki Rower Miejski. Program okazał się hitem i płocczanie bardzo chętnie korzystali z darmowych (przez 20 minut) jednośladów. 

- Staramy się też nakłonić płocczan do korzystania z alternatywnej komunikacji i stąd np. wprowadzenie strefy płatnego parkowania, aby zmienić przyzwyczajenia i przekonać mieszkańców, że warto korzystać z takich rozwiązań jak carpooling, czyli wspólnego jeżdżenia autem - tłumaczy Woźniak. 

Zachęty są, ale przecież nikogo do wybrania alternatywy dla auta zmusić nie można. W Ratuszu zapewniają, że kolejne parkingi będą powstawać. Mieszkańcy sami mogą też o tym decydować przy okazji kolejnych edycji Budżetu Obywatelskiego. Za rosnącymi w tym tempie potrzebami nadążyć się jednak po prostu nie da. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (26)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.