Reklama

Reklama

Rząd chce, aby PERN zbudował rurociągi za 1,2 miliarda złotych

Opublikowano: śr, 6 gru 2017 06:15
Autor:

Rząd chce, aby PERN zbudował rurociągi za 1,2 miliarda złotych - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Zgodnie z dokumentem, który przyjął rząd, nowa nitka rurociągu pomorskiego połączy Naftoport w Gdańsku i rafinerię Orlenu w Płocku. Za budowę będzie odpowiadał PERN.

Reklama

Zgodnie z dokumentem, który przyjął rząd, nowa nitka rurociągu pomorskiego połączy Naftoport w Gdańsku i rafinerię Orlenu w Płocku. Za budowę będzie odpowiadał PERN.

Za budową drugiej nitki ropociągu między Gdańskiem a Płockiem „przemawia dynamiczny wzrost znaczenia dostaw morskich ropy do Polski wynikający ze strategii dywersyfikacji dostaw realizowanej przez polskie rafinerie”. Tak zapisano w rządowym dokumencie „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”. Orlen ma zawarte umowy na dostawy ropy z Arabii Saudyjskiej, kilka tygodni temu do Polski dopłynął również tankowiec ze Stanów Zjednoczonych. Drugi tankowiec dostarczył ropę dla Grupy Lotos, który już wcześniej bazował na surowcu z Kanady i Iranu. - Istotna dla bezpieczeństwa energetycznego państwa budowa drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego umożliwi jednoczesne zaspokajanie potrzeb rafinerii PKN Orlen S.A. w Płocku i Grupy Lotos S.A. w Gdańsku oraz zapewni bezpieczeństwo tłoczeń w chwili zaistnienia awarii - czytamy w uchwale rządu. Inwestycję wykona spółka PERN S.A. Szacunkowy koszt to miliard złotych.

[ZT]16753[/ZT]

- Transport rurociągowy jest najbezpieczniejszym i najefektywniejszym sposobem zaopatrzenia w paliwa – uznał rząd. Chodzi o bezpieczeństwo zaopatrzenia w paliwa południowej części kraju. Dlatego też inna rura połączy bazę paliwową w Boronowie na Śląsku (z płockiego zakładu odbywa się transport gotowych paliw przez Koluszki do Boronowa) z Trzebinią, gdzie znajduje się rafineria Orlenu i magazyny paliw. W tym przypadku koszty oszacowano na kwotę 215 mln zł.

Decyzją rządu kontrolę nad aktywami kluczowymi dla bezpieczeństwa paliwowego powinny przejąć spółki ze 100 proc. udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z tym założeniem docelowo Orlen i Lotos mają odpowiadać za produkcję i handel paliw, natomiast PERN ma być „podmiotem wiodącym, jeśli chodzi o transport rurociągowy oraz magazynowanie ropy i paliw”.

Ponadto Orlen miałby zbyć Inowrocławskie Kopalnie Soli „Solino” (w komorach pod ziemią składane są strategiczne, państwowe rezerwy ropy i paliw) oraz Kopalnię Soli „Lubień”. Wszystkie akcje powinny zostać przejęte w ciągu 12 miesięcy, kupcem zostanie Operator Gazociągów Przemysłowych Gaz-System.  

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (8)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.