reklama

MZD: Miasteczko holenderskie? Czemu nie!

Opublikowano:
Autor:

MZD: Miasteczko holenderskie? Czemu nie! - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościMiejski Zarząd Dróg zaaprobował ratuszowy pomysł budowy podwyższonych skrzyżowań zamieniających całe skrzyżowanie w jeden wielki próg zwalniający. Tzw. miasteczko holenderskie miałoby powstać na osiedlu Parcele. Drogowcy pytają: co na to płocczanie?

Miejski Zarząd Dróg zaaprobował ratuszowy pomysł budowy podwyższonych skrzyżowań zamieniających całe skrzyżowanie w jeden wielki próg zwalniający. Tzw. miasteczko holenderskie miałoby powstać na osiedlu Parcele. Drogowcy pytają: co na to płocczanie?

Jak poinformował rzecznik MZD, Konrad Kozłowski, budowa wyniesionych tarcz skrzyżowań na osiedlu  Parcele, tzw. miasteczek holenderskich to pomysł ratuszowego Wydziału Inwestycji i Remontów, który spotkał się z aprobatą płockich drogowców. Chodzi o przebudowę układu komunikacyjnego skrzyżowań na wzór rozwiązań stosowanych w holenderskich miastach. - Wyniesione tarcze skrzyżowań znane także jako miasteczka holenderskie (Dutch Town) są jednym z podstawowych elementów wpływających na uspokojenie ruchu na ulicach lokalnych - wyjaśnia Konrad Kozłowski. - Rozwiązanie polega na zamienieniu całych skrzyżowań w progi spowalniające. Samochód wjeżdżający na skrzyżowanie musi przez to bezwzględnie zwolnić. Tego typu rozwiązania stopniowo upowszechniają się w Polsce na drogach osiedlowych i na skrzyżowaniach dróg wewnętrznych centrów handlowych.

Plusów zdaniem drogowców jest sporo. Choćby to, że - jak wskazuje rzecznik MZD, piesi mogą przekraczać skrzyżowanie w jednym poziomie bez schodzenia na jezdnię i wchodzenia z powrotem na chodnik. Poza tym na ulicach z wyniesionymi tarczami skrzyżowań można zrezygnować z wydzielenia odrębnej ścieżki rowerowej, bo prędkość rowerzystów i samochodów nie różni się znacząco. Wreszcie - w odróżnieniu od stosowanych powszechnie podrzutowych progów zwalniających, takie rozwiązanie jest również mniej obciążające dla zawieszenia samochodów, bardziej ciche i skuteczne, również w przypadku samochodów terenowych i autobusów. No i oczywiście najważniejsze - jest bezpieczniej, bo takie wymuszenie spowolnienie ruchu zmusza kierowców do ostrożniejszej jazdy w miejscach potencjalnych kolizji. - Jest to szczególnie istotne w okolicach, gdzie jest zwiększona aktywność dzieci (drogi osiedlowe, szkoły, przystanki autobusów szkolnych itp.), które powinny być szczególnie chronione - przekonuje Konrad Kozłowski.

W Płocku wyniesione skrzyżowania mogłyby powstać na ulicach: Lisiej, Św. Huberta, Jastrzębiej, Szpaczej, Żurawiej, Drozdowej na osiedlu Parcele.

Ratusz jest na tak, MZD też, ale drogowcy postanowili jednak tradycyjnie o zdanie zapytać samych płocczan - jak zwykle swoją opinię można wyrazić w sondzie na stronie MZD.

Fot.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE