W zatłoczonym centrum Płocka nie ma się gdzie zatrzymać. Przyjeżdżający na przykład do Ratusza, sądów czy Prokuratury są w szoku, bo krążą nieraz nawet kilkanaście minut, wypatrując kawałka wolnego miejsca. Codzienne polowanie nie omija też wielu osób, pracujących w centrum. Z problemu sprawę zdają sobie również władze miasta i radni. W ubiegłym roku głośno było o tym, że zacznie się budowa parkingów wielopoziomowych w centrum, co znacznie poprawiłoby sytuację. Ale już na sesji, dotyczącej m.in. projektu budżetu, okazało się, że słowo „wielopoziomowe” jest już nieaktualne!
A przecież był już projekt parkingu wielopoziomowego przy Kościuszki 3, za który miasto zapłaciło spore pieniądze. Wykonawcy to: biuro projektów Henczke Budownictwo we Włocławku, APPA studio architektoniczne z Płocka i Pracownia Projektowa Włodzimierz Kocik z Płocka. Niestety, Ratusz nie odpowiedział na pytanie, ile to nas kosztowało: - Koszty realizacji inwestycji będą znane po sporządzeniu kosztorysu zadań - usłyszeliśmy.
- Spółka Inwestycje Miejskie planuje budowę dwóch parkingów płaskich, zlokalizowanych przy ul. - Sienkiewicza 47 i przy ul. Kościuszki 3 – informują w Ratuszu. - W tym roku zamierza zrealizować cały proces inwestycyjny obejmujący: projektowanie, wykonanie oraz oddanie do użytkowania obiektów. Prace wykonawcze obejmować będą między innymi utwardzenie terenu kostką brukową oraz płytami ażurowymi.
Koncepcja zakłada, że na parkingach będzie można pomieścić po około 80 aut. Na razie nie ma dojazdu do projektowanego parkingu przy Kościuszki, w bramę mieści się tylko jedno auto. Inwestycje Miejskie planują więc wyburzenie kamienicy przy Kościuszki 3a. Jest ona niezamieszkała, wyłączona z użytkowania. - Wykonanie zjazdu w tym miejscu, umożliwi komfortowy przejazd dwóch pojazdów w obu kierunkach – dodają w Ratuszu.
Ale dlaczego parkingi będą płaskie, a nie o wiele większe wielopoziomowe? - Budowa płaskich pozwoli na szybsze i zdecydowanie tańsze utworzenie nowych miejsc parkingowych w porównaniu z budową wielopoziomowych. Koszt budowy jednego miejsca postojowego parkingu płaskiego będzie kilkukrotnie niższy, niż w przypadku realizacji parkingu wielopoziomowego – argumentują w urzędzie. I dodają optymistycznie, że parkingi płaskie nie wykluczają powstania w tym samym miejscu w przyszłości parkingów wielopoziomowych, bo... zawsze można usunąć wykonaną nawierzchnię i np. wykorzystać ją w innej lokalizacji.
Urząd Miasta próbuje tworzyć parkingi w wielu miejscach. Kilka miesięcy temu powstał pomysł stworzenia nowych miejsc postojowych przy ul. Rembielińskiego (teren sąsiadujący z miejskim targowiskiem) oraz przy ul. 1 Maja (plac obok boiska Jagiellonki). W pierwszym przypadku powstało ponad 60 dodatkowych miejsc, a w drugim – 20. W lipcu ub.r. powiększono parking przy ul. Okrzei. W sumie w roku 2011 Płock zyskał ponad 100 miejsc, ale to tylko ułamek potrzeb.
Urzędnicy czekają na podpowiedzi płocczan, gdzie w wyniku naturalnej adaptacji i stosunkowo niewielkim nakładem finansowym, mogłyby powstać kolejne miejsca postojowe. Propozycje można wysyłać mailem: drogowy@plock.eu.