Mieszkacie w Płocku? Będziecie mogli liczyć na bonusy, zniżki i oferty w ramach jednej karty dedykowanej dla mieszkańców miasta. Na razie został ogłoszony przetarg na wykonanie prac analitycznych, wdrożenie i uruchomienie „Płockiej Karty Mieszkańca”.
Pomysł z kartą, zaczerpnięty od innych miast, pojawił się w 2018 r., z kolei w maju 2019 r. radni poparli wprowadzenie programu "Płocka Karta Mieszkańca", udzielając zgody na dalsze działania wskazanemu operatorowi, czyli Komunikacji Miejskiej. Spółka ogłosiła przetarg na powstanie karty, na oferty czeka do 7 listopada.
– Większość z nas na co dzień używa smartfonów, dlatego zapadła decyzja o stworzeniu dedykowanej dla płocczan aplikacji mobilnej – mówi rzeczniczka Komunikacji Miejskiej, Kinga Wochowska. – Chcemy również, aby wszystkie funkcjonalności aplikacji były dostępne za pośrednictwem strony internetowej. Od momentu podpisania umowy wykonawca będzie miał pół roku na przygotowanie aplikacji. Nie wykluczamy wprowadzenia także tradycyjnej karty plastikowej. Jednak tu musimy podkreślić iż taka karta nie będzie miała wszystkich opcji dostępnych w aplikacji.
[ZT]22471[/ZT]
Aby lepiej poznać obecne rozwiązania technologiczne i trendy, w lipcu prowadzili dialog techniczny, do którego przystąpiło pięć firm. – Zgodnie z regułami pewne informacje firmy mogły zastrzec jako tajemnicę przedsiębiorstwa i tak było m.in. z szacowanymi kosztami wdrożenia systemu – zaznacza Wochowska.
Aplikacja z dostępem do zniżek
Nie wystarczy samo ściągnięcie aplikacji na telefon czy tablet ze Sklepu Google dla systemu Android oraz App Store dla systemu iOS. Wochowska dodaje: – Aplikacja będzie dostępna tylko dla zweryfikowanych mieszkańców Płocka. Ale bez obaw, nie trzeba stać w długich kolejkach, aby złożyć wniosek. Cała rejestracja stanie się możliwa online. Po zweryfikowaniu naszego wniosku dostaniemy dostęp do szeregu usług i zniżek.
Co dokładnie przygotowali? Twierdzą, że pojawiło się wiele pomysłów, ale wszystkiego nie zdradzą. A jednak co nieco da się wyłuskać z treści samego przetargu, jak i od samej spółki. – Jako że będziemy operatorem aplikacji na pewno przygotujemy zniżki na usługi Komunikacji Miejskiej, np. tańszy bilet autobusowy, który kupimy w aplikacji. Wystarczy kilka kliknięć i bilet pojawi się w naszym telefonie – dopowiada Wochowska. – Chcieliśmy, aby obsługa aplikacji była jak najbardziej intuicyjna, dlatego m.in. przewidzieliśmy konta rodzinne. Chodzi o to, aby mama ze swojego konta mogła kupić bilet nie tylko dla siebie, ale dla całej rodziny. Po zakupie indywidualny bilet trafi do każdego zainteresowanego na jego telefon. Rozważamy także wprowadzenie rozkładu jazdy online.
Bilet będzie do kupienia z uwzględnieniem płatności internetowych. Jeśli ktoś np. korzysta z biletów okresowych, dostanie powiadomienie o kończącym się terminie, przedłuży ulgę bez konieczności wizyty w punkcie sprzedaży Komunikacji Miejskiej. To oczywiście nie wszystko. Planują zintegrowanie nowego systemu z systemem strefy płatnego parkowania, tak by np. była możliwość poprzez aplikację pobrania darmowego biletu z parkometru, zakupy biletu zgodnie z taryfą operatora.
– Oprócz zniżek na komunikację miejską użytkownicy będą mogli liczyć na promocyjne oferty innych spółek i jednostek miejskich, a także partnerów prywatnych – wskazuje rzeczniczka miejskiej spółki. W aplikacji udostępnią kalendarz, który przypomni nam o różnych wydarzeniach w mieście.
Zgodnie z treścią dokumentów przetargowych, „wdrożenie karty mieszkańca umożliwi mieszkańcom skorzystanie z usług i atrakcji oferowanych poprzez Gminę Miasto Płock i inne podmioty w postaci rabatów, ulg, premii, które zaoferuje program (np. kulturalne, sportowe, komunikacyjne, rekreacyjne) oraz z profitów u partnerów handlowych”. Użytkownik – po zalogowaniu z pomocą loginu i hasła (aplikacja powinna pozwalać na zapamiętanie hasła, wspomina się także o alternatywnych metodach uwierzytelnienia, jak np. czytnik linii papilarnych) – miałby np. wgląd w przyznane pakiety, historię aktywności, do ulubionych doda wydarzenia albo partnerów programu (w tym wskazanych na mapie z Google Maps). W planach jest integracja z takimi podmiotami, jak Książnica Płocka, Wisła Płock (system Arena Online), SPR Wisła Płock (system Abilet), Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ZOO, Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, a także system NEXTBIKE związanym z Płockim Rowerem Miejskim. Ponadto Karta Seniora i Płocka Karta Familijna 3+ będą dostępne jako pakiety dodatkowe programu Płockiej Karty Mieszkańca.
Zarówno strona internetowa, jak i aplikacja mobilna, powinny automatycznie dostosowywać się do wielkości ekranu urządzenia, z którego korzystamy. A co z kartą? Ta będzie plastikowa o wymiarach 54 x 85 mm.
Nie tylko bonusy i zniżki
Czy płocczanie chętniej wezmą udział w konsultacjach społecznych, jeśli umożliwi im to aplikacja? Zobaczymy. Według wstępnych założeń pojawi się możliwość zaprezentowania danego tematu w formie tekstu, grafiki lub materiału wideo, wybranie dostępnej bądź wpisania własnej odpowiedzi, wysłania wiadomości e-mail lub SMS, adresowania danego projektu do danego osiedla lub osiedli. Kinga Wochowska tłumaczy, że każdy z użytkowników będzie mógł zabrać głos w konsultowanej sprawie.
Wykonawca systemu powinien zadbać o różne formy komunikacji operatora z mieszkańcami poprzez aplikację mobilną, portal użytkownika, e-mail albo wiadomość SMS. Ponadto ważna jest możliwość zawężenia tego grona np. do uczestników jednego wydarzenia, mieszkańców danej ulicy lub osiedla, użytkowników zdefiniowanych tagiem, ramami wiekowymi, wybranymi zainteresowaniami. W takiej wiadomości może pojawić się grafika albo materiał wideo. Komunikacja Miejska oczekuje, że nowy system umożliwi składanie wniosku online wraz z dołączeniem pliku zawierającego wymagane dokumenty, podobnie sama aplikacja powinna dodatkowo umożliwić np. dołączenie zdjęcia z galerii telefonu. Jednocześnie trzeba pamiętać, że są to wstępne oczekiwania. Spółka zastrzegła sobie prawo do rezygnacji z części zapisów w przedmiocie integracji z danym podmiotem, wszystko zostanie uszczegółowione z wykonawcą na etapie analizy.