Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa
Współczesne silniki są niezwykle oszczędne, a to wszystko dzięki wykorzystaniu wysokociśnieniowych wtryskiwaczy do precyzyjnego rozpylenia prawidłowej ilości paliwa do każdego z cylindrów w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze paliwa są zmuszone do pracy w bardzo nieprzyjaznym środowisku, w którym normą są gorące temperatury i wysokie ciśnienie paliwa. Dysze wtryskiwaczy posiadają niewielkie otwory, które mogą zostać zatkane przez osad będący ubocznym produktem procesu spalania. Zwykle prowadzi to do zmniejszonej ilości paliwa przepływającego przez wtryskiwacze, co na pewno doprowadzi do spadku wydajności i nierównomiernej pracy silnika, szczególnie na biegu jałowym. Jeśli właśnie to jest przyczyną problemu, Twój mechanik może zregenerować wtryskiwacze poprzez wyczyszczenie ich przy pomocy specjalnych rozpuszczalników i powietrza pod ciśnieniem.
Nieprawidłowe ustawienie silnika
W przypadku wszelkich zmian w ustawieniach przepustnicy lub w układu wtryskowego, które wynikały z konieczności naprawy lub modyfikacji, może dojść do pewnych komplikacji powodujących zmniejszenie się ilości zasysanego powietrza do silnika. Możliwym skutkiem może być też to, że po zwolnieniu przepustnicy do mieszanki dostaje się za duża ilość paliwa, czego skutkiem będzie szarpanie, nierówna praca silnika oraz wyraźny skok spalania.
Zimno i wilgoć
Warunki pogodowe bardzo często wpływają na prace jednostki napędowej. Jeśli pojazd jest zaparkowany na zewnątrz, mgła, deszcz lub niska temperatura może być przyczyną nagromadzenia się wilgoci w układzie zapłonowym. Przy uruchomieniu silnika w takich warunkach, często towarzyszy temu mu nierówna praca. Na szczęście nie jest to powód do obaw. Gdy tylko silnik osiągnie właściwą temperaturę roboczą, wilgoć powinna odparować, a praca silnika wrócić do normy. Odpalając samochód zimną to bardzo powszechna sytuacja. Jeśli nierównej pracy nie towarzyszą inne objawy lub świecąca się kontrolka silnika, nie mamy się czym martwić.
Uszkodzony układ paliwowy
Każda przeszkoda w dopływie paliwa może doprowadzić do krótkotrwałych przerw w płynnej pracy silnika. Bardzo często okazuje się, że winowajcą jest tutaj zanieczyszczony i zużyty filtr paliwa filtr paliwa. Przyczyną usterki może być jednak bardziej skomplikowana awaria związana z z układem wtrysku paliwa.Zobacz też: za dużo oleju w silniku
Zużyte świece zapłonowe i żarowe
Nierówna praca silnika może także wynikać ze zużycia świec zapłonowych lub żarowych w przypadku jednostek wysokoprężnych. Świece zapłonowe wykorzystują prąd otrzymywany z cewek zapłonowych w celu zapłonu mieszanki paliwowa i powietrzna w komorze spalania. Proces ten może być zaburzony, gdy świeca uszkodzona lub nieprawidłowo zainstalowana. Powodem będzie spalanie paliwa w nieregularnym tempie, co przełoży się na kulturę pracy silnika. Co więcej, nawet świece wysokiej jakości z czasem mogą skorodować, czego skutkiem będzie potrzeba ich wymiany. Objawy wszelkich problemów ze świecami pojawiają się bardzo stopniowo, z początku mogą mieć postać niewielkich i sporadycznych szarpnięć lub zacięć w pracy silnika. Właściciel pojazdu powinien być świadom potencjalnego problemu i starać się go rozwiązać możliwe jak najwcześniej, co ograniczy potencjalne wydatki.
Uszkodzenia elektroniczne
Elektroniczne jednostki sterujące w nowoczesnym samochodach mają coraz większą rolę nad jednostką napędową. Często zdarza się, że problem nierównej pracy tkwi właśnie w tym obszarze. Uszkodzony komputer pokładowy to nie lada wydatek, jednak czasami wystarczy zwykła aktualizacja oprogramowania, aby usunąć dany błąd.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.