Nierówna praca silnika samochodowego

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Nierówna praca silnika samochodowego - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rozmaitości Nierówna praca silnika samochodu zawsze budzi niepokój. To jasny symptom tego, że z sercem Twojego pojazdu coś jest nie w porządku. Przyczyny zaistniałego problemu mogą być różne, dlatego warto poznać jak najwięcej z nich.

Jeśli poczujesz wibracje i zauważysz utratę rytmu pracy jednostki napędowej, której może towarzyszyć paląca się kontrolka silnika na desce rozdzielczej, z całą pewnością silnik Twojego samochodu będzie wymagał pewnej ingerencji, aby przywrócić mu pełną sprawność. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze powody objawów nierównej pracy silnika.

Zanieczyszczone wtryskiwacze paliwa

Współczesne silniki są niezwykle oszczędne, a to wszystko dzięki wykorzystaniu wysokociśnieniowych wtryskiwaczy do precyzyjnego rozpylenia prawidłowej ilości paliwa do każdego z cylindrów w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze paliwa są zmuszone do pracy w bardzo nieprzyjaznym środowisku, w którym normą są gorące temperatury i wysokie ciśnienie paliwa. Dysze wtryskiwaczy posiadają niewielkie otwory, które mogą zostać zatkane przez osad będący ubocznym produktem procesu spalania. Zwykle prowadzi to do zmniejszonej ilości paliwa przepływającego przez wtryskiwacze, co na pewno doprowadzi do spadku wydajności i nierównomiernej pracy silnika, szczególnie na biegu jałowym. Jeśli właśnie to jest przyczyną problemu, Twój mechanik może zregenerować wtryskiwacze poprzez wyczyszczenie ich przy pomocy specjalnych rozpuszczalników i powietrza pod ciśnieniem.

Nieprawidłowe ustawienie silnika

W przypadku wszelkich zmian w ustawieniach przepustnicy lub w układu wtryskowego, które wynikały z konieczności naprawy lub modyfikacji, może dojść do pewnych komplikacji powodujących zmniejszenie się ilości zasysanego powietrza do silnika. Możliwym skutkiem może być też to, że po zwolnieniu przepustnicy do mieszanki dostaje się za duża ilość paliwa, czego skutkiem będzie szarpanie, nierówna praca silnika oraz wyraźny skok spalania.

Zimno i wilgoć

Warunki pogodowe bardzo często wpływają na prace jednostki napędowej. Jeśli pojazd jest zaparkowany na zewnątrz, mgła, deszcz lub niska temperatura może być przyczyną nagromadzenia się wilgoci w układzie zapłonowym. Przy uruchomieniu silnika w takich warunkach, często towarzyszy temu mu nierówna praca. Na szczęście nie jest to powód do obaw. Gdy tylko silnik osiągnie właściwą temperaturę roboczą, wilgoć powinna odparować, a praca silnika wrócić do normy. Odpalając samochód zimną to bardzo powszechna sytuacja. Jeśli nierównej pracy nie towarzyszą inne objawy lub świecąca się kontrolka silnika, nie mamy się czym martwić.

Uszkodzony układ paliwowy

Każda przeszkoda w dopływie paliwa może doprowadzić do krótkotrwałych przerw w płynnej pracy silnika. Bardzo często okazuje się, że winowajcą jest tutaj zanieczyszczony i zużyty filtr paliwa filtr paliwa. Przyczyną usterki może być jednak bardziej skomplikowana awaria związana z z układem wtrysku paliwa.

Zużyte świece zapłonowe i żarowe

Nierówna praca silnika może także wynikać ze zużycia świec zapłonowych lub żarowych w przypadku jednostek wysokoprężnych. Świece zapłonowe wykorzystują prąd otrzymywany z cewek zapłonowych w celu zapłonu mieszanki paliwowa i powietrzna w komorze spalania. Proces ten może być zaburzony, gdy świeca uszkodzona lub nieprawidłowo zainstalowana. Powodem będzie spalanie paliwa w nieregularnym tempie, co przełoży się na kulturę pracy silnika. Co więcej, nawet świece wysokiej jakości z czasem mogą skorodować, czego skutkiem będzie potrzeba ich wymiany. Objawy wszelkich problemów ze świecami pojawiają się bardzo stopniowo, z początku mogą mieć postać niewielkich i sporadycznych szarpnięć lub zacięć w pracy silnika. Właściciel pojazdu powinien być świadom potencjalnego problemu i starać się go rozwiązać możliwe jak najwcześniej, co ograniczy potencjalne wydatki.

Uszkodzenia elektroniczne

Elektroniczne jednostki sterujące w nowoczesnym samochodach mają coraz większą rolę nad jednostką napędową. Często zdarza się, że problem nierównej pracy tkwi właśnie w tym obszarze. Uszkodzony komputer pokładowy to nie lada wydatek, jednak czasami wystarczy zwykła aktualizacja oprogramowania, aby usunąć dany błąd.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy