reklama

Załatwisz sprawę bez wychodzenia z domu

Opublikowano:
Autor:

Załatwisz sprawę bez wychodzenia z domu - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościZUS stara się być coraz bliżej klientów, więc stawia na elektronikę. Dzięki specjalnej platformie można uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić dane, złożyć i odebrać dokumenty.

ZUS stara się być coraz bliżej klientów, więc stawia na elektronikę. Dzięki specjalnej platformie można uzyskać informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzić dane, złożyć i odebrać dokumenty.

Już w czerwcu ruszyła Platforma Usług Elektronicznych ZUS, czyli pierwszy w pełni zrealizowany projekt e-administracji. Jest to zestaw nowoczesnych usług dla klientów ZUS. Dzięki nim większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi można załatwić bez wychodzenia z domu. Nie jest tajemnicą, że te zmiany to także chęć oszczędności w ZUS. Płocki oddział jest jednym z 44 w kraju, działa na terenie obejmującym znaczne części dawnych województw: płockiego, ciechanowskiego i ostrołęckiego. Posiada 11 inspektoratów w miastach powiatowych oraz jedno biuro terenowe – w Żurominie. Obsługuje m.in. 145 tys. emerytów i rencistów, w samym Płocku – prawie 40 tysięcy. Zatrudnia 933 osoby.

Jak to działa? Poprzez tzw. profil PUE można nawet zarezerwować wizytę w placówce ZUS. Profil może zostać spersonalizowany zgodnie z potrzebami klientów: ubezpieczonych, świadczeniobiorców czy płatników składek. Dla każdej z tych grup przygotowany jest specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw.

- Osoby pracujące (ubezpieczeni) dzięki elektronicznej platformie mogą sprawdzić, czy na przykład pracodawca odprowadza za nie składki, od jakiej podstawy i czy regularnie je opłaca. Mogą też skorzystać z kalkulatora emerytalnego, który wyliczy prognozowaną emeryturę – tłumaczy Barbara Smardzewska-Czmiel, rzeczniczka prasowa płockiego oddziału ZUS. - Niektórzy świadczeniobiorcy mogą sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych im świadczeniach.

Praktyka wskazuje, że klientów ZUS dość trudno namówić na przestawienie się z przychodzenia "do okienka" na internet, ale powoli zmiany są widoczne.Docelowo system ma ułatwić również kontakty przedsiębiorców z ZUS. Aktualnie mogą oni sprawdzić wysokość składek i wpłat oraz uzyskać informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń.

Co trzeba zrobić, by korzystać z PUE? Założyć w ZUS tzw. zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej i uzyskać możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego e-PUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na e-puap.gov.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelnienia
profilu PUE.

Szczegóły: www.zus.pl.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE