Reklama

Reklama

Z tego rozwiązania korzysta już kilka miast. A Płock? Pyta radny

Opublikowano: czw, 3 sie 2017 15:29
Autor:

Z tego rozwiązania korzysta już kilka miast. A Płock? Pyta radny - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości W miejscach, w których najczęściej dochodziło do potrąceń przechodniów, radny proponuje montaż aktywnych przejść dla pieszych. Podobne rozwiązanie wykorzystują już w innych większych miastach Polski przy dwuetapowych przejściach, ponieważ jest tańsze od sygnalizacji świetlnej.

Reklama

W miejscach, w których najczęściej dochodziło do potrąceń przechodniów, radny proponuje montaż aktywnych przejść dla pieszych. Podobne rozwiązanie wykorzystują już w innych większych miastach Polski przy dwuetapowych przejściach, ponieważ jest tańsze od sygnalizacji świetlnej. 

Radny Michał Sosnowski wymienia kilka wypadków na Jachowicza, Gwardii Ludowej, Kobylińskiego, Bielskiej i Miodowej. Za każdym razem doszło do potrącenia przechodnia, kiedy chciał przejść z jednej strony ulicy na drugą. O kolejnym wypadku informowaliśmy w środę. 

[ZT]16188[/ZT]

Propozycja, z którą wystąpił radny, wpisuje się w koncepcję tzw. inteligentnego miasta (smart city) polega na montażu na najbardziej zagrożonych wypadkami przejściach dla pieszych nieco innego oznakowania ostrzegawczego dla kierowców. O tym, w których miejscach Płocka byłyby najbardziej wskazane aktywne przejścia dla pieszych, decyzja powinna zostać podjęta dopiero po zapoznaniu się ze statystykami policji. 

- Działanie tego typu systemu sygnalizacji jest proste: czujnik wykrywa zbliżającą się osobę do przejścia, po czym pulsować zaczynają żółte światła umieszczone na lampach ostrzegawczych przy znakach „uwaga przejście dla pieszych” oraz przy samym przejściu – wyjaśnia radny w interpelacji. -  Cechą charakterystyczną tego systemu jest fakt, że kierujący pojazdem otrzymuje sygnał ostrzegawczy zarówno z poziomych elementów podjezdniowych LED, jak i przystosowanego do współpracy z nimi pulsatora przy znaku pionowym D-6. Podstawowym celem instalacji takiego systemu jest ochrona pieszego w tym czasie, kiedy znajduje się na przejściu lub w jego bezpośredniej okolicy. Na polskim rynku jest już kilka firm, które oferują samorządom różne odmiany tego systemu. Rozwiązania tego typu zastosowano już m.in. w Gdańsku, Radomiu, Inowrocławiu i Ełku. 

Fot. Grafika załączona przez radnego do interpelacji

W 2016 roku takie aktywne przejście dla pieszych pilotażowo zainstalowano przy ul. Kondratowicza w Warszawie, a wiadomo, że stołeczny Ratusz chce zainstalować podobne w kolejnych 17 miejscach. Ostrzeżeniem dla kierujących pojazdami jest żółta lampka, która zapala się dzięki czujnikowi, natomiast po zmroku włącza się dodatkowe oświetlenie i aktywują się migające punkty odblaskowe zamontowane w nawierzchni jezdni. Takie przejście kosztuje około 60 tys. zł, a zatem mniej niż standardowa sygnalizacja świetlna. - W Płocku z pewnością poprawiłyby bezpieczeństwo pieszych – dopowiada radny. 

Jaka jest odpowiedź Ratusza? Wiceprezydent Roman Siemiątkowski zapewnił, że w przypadku potrącenia pieszego, policjant i pracownik Zespołu Inżynierii Ruchu Drogowego dokonują lustracji miejsca zdarzenia, co pozwala na ocenę i ustalenie możliwych kroków, które można podjąć celem poprawy bezpieczeństwa.

- Od kilku lat Miejski Zarząd Dróg realizuje program doświetlania szczególnie niebezpiecznych przejść dla pieszych w naszym mieście. W związku z powyższym pełnomocnik ds. transportu publicznego i inżynierii ruchu drogowego zwróci się z prośbą o rozpatrzenie możliwości i zasadności zastosowania wskazanych rozwiązań. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (18)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.