Takie plany do zrealizowania jeszcze w tym roku, a dokładnie do połowy października, ma PERN. Ogłoszono przetarg.
O co chodzi? PERN przymierza się do wybudowania nowego odcinka rezerwowego rurociągu DN400 produktów naftowych pod dnem Wisły oraz w części lądowej dochodzącej do stacji zasuw Grabówka i do stacji zasuw Tokary, by docelowo włączyć go w istniejący układ rurociągowy. Powstanie nowego rurociągu odbędzie się z wykorzystaniem bezinwazyjnej metody HDD (Horizontal Directional Drilling - horyzontalnych przewiertów sterowanych) na głębokości ok. 25 m. pod dnem rzeki. – Budowa rurociągu metodą HDD ma wyeliminować oddziaływanie nurtu rzeki Wisła na stan techniczny i warunki eksploatacji rurociągu dalekosiężnego, jakim jest rezerwowy rurociąg paliwowy Płock - Koluszki – czytamy w dokumentacji przetargowej zamieszczonej na stronie państwowej spółki. – Inwestycja jest zadaniem proekologicznym, a jej celem jest poprawa bezpieczeństwa eksploatacji rurociągu na przejściu przez rzekę Wisła w Płocku oraz ochrona środowiska naturalnego, w tym obszarów chronionych rzeki.
Jednocześnie ma dojść do "umartwienia" istniejącego rezerwowego rurociągu paliwowego pod dnem Wisły, który w nurcie Wisły ma długość około 662 m, jest także rozłączony z układu rurociągów między stacjami i znajduje się na niewielkiej głębokości pod dnem rzeki. W praktyce oznacza to również jego demontaż w części lądowej, wyczyszczenie i przeznaczenie do utylizacji. Rurociąg powstał w 1985 r., położony jest w obrębie terenów należących administracyjnie do miasta Płocka, w ciągu istniejących rurociągów finalnych, biegnących z Płocka do Warszawy i Koluszek, na skrzyżowaniu tej trasy z rzeką Wisłą.
Wykonanie robót zaplanowano do 15 października 2019 r.
Horyzontalne przewierty kierunkowe umożliwiają wykonywanie różnego rodzaju instalacji (wodociągów, kanalizacji, gazociągów, linii energetycznych) metodą bezwykopową tam, gdzie nie można wykonać odkrytego wykopu pod rury czy kable. Maksymalnie upraszczając, najpierw trzeba się pod daną przeszkodą przewiercić zgodnie z zaprojektowaną osią przewiertu, wykonując otwór pilotażowy. Następnie należy tak powstały otwór rozwiercić do niezbędnej średnicy, aby zmieściła się w nim przeciągnięta rura.
Przypomnijmy, że maju 2018 r. rezerwowy rurociąg paliwowy uległ rozszczelnieniu. Doszło do wycieku oleju napędowego do Wisły. Do działania przystąpiła zakładowa straż pożarna PERN wraz z Państwową Strażą Pożarną. Fragment magistrali odcięto zasuwami po obu stronach rzeki, z kolei pozostały w magistrali produkt wypompowano. dodatkowo na rzece rozstawiono m.in. wymienne zapory absorpcyjne, aby wchłonęły olej napędowy z powierzchni wody. Wypływ oleju z rozszczelnionego rurociągu nie zagrażał ujęciu wody dla Płocka. Usuwanie skutków awarii nadzorował Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. PERN zapowiedział wówczas, że rurociąg, który uległ rozszczelnieniu, nie będzie już wykorzystywany.
[ZT]19419[/ZT]