Reklama

Poradnik młodego kierowcy – pierwszy samochód

Opublikowano:
Autor:

Poradnik młodego kierowcy – pierwszy samochód - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Co trzeba zrobić, żeby zostać kierowcą? Na początek musimy wydać od 900 nawet do 1500 zł na kurs, następnie - z odpowiednią dozą umiejętności i odrobiną szczęścia - zdać egzamin na prawo jazdy. Kiedy otrzymamy w końcu upragniony różowy kartonik, brakuje nam jeszcze tylko auta i załatwienia kilku formalności.

Co trzeba zrobić, żeby zostać kierowcą? Na początek musimy wydać od 900 nawet do 1500 zł na kurs, następnie - z odpowiednią dozą umiejętności i odrobiną szczęścia - zdać egzamin na prawo jazdy. Kiedy otrzymamy w końcu upragniony różowy kartonik, brakuje nam jeszcze tylko auta i załatwienia kilku formalności.

Pomiędzy odebraniem prawa jazdy a rozpoczęciem  samochodowej kariery jest jeszcze kilka kwestii, które należy rozwiązać. Przede wszystkim musimy kupić odpowiedni pojazd, następnie ubezpieczyć go() i zarejestrować. Zobacz, jak sprawnie wykonać te pierwsze kroki jak zadbać o bezpieczeństwo unikając najczęściej popełnianych za kółkiem błędów:

 

Zakup samochodu

Pierwsze pytanie brzmi: samochód nowy czy używany? Większość świeżo upieczonych kierowców decyduje się na tę drugą opcję. Rynek sprzedaży używanych aut w Polsce kwitnie. Z raportu firmy Motoraporter wynika, że najczęściej sprowadzamy je od naszego zachodniego sąsiada - Niemiec. Najpopularniejsze są modele wyprodukowane pomiędzy 2005 a 2011 rokiem, z przebiegiem około 100 – 150 tys. km.

Używany samochód jest zdecydowanie tańszy od tego prosto z salonu i idealny do doskonalenia naszych drogowych umiejętności. Proces ten z pewnością nie będzie łaskawy dla naszego wehikułu i może go wzbogacić o kilka otarć i rys. Z zakupem używanego samochodu wiąże się jednak kilka niebezpieczeństw. Oto niechlubne podium:

Problem % samochodów
zatajenie napraw pokolizyjnych 80
stan techniczny niezgodny z ogłoszeniem 62
cofnięcie liczników 44

 

Dlatego niezmiernie ważne jest, by dokładnie obejrzeć samochód przed zakupem. Najlepiej, gdy wynajmiemy do tego eksperta, który zna się nie tylko na mechanice, ale i nieuczciwych praktykach sprzedawców. Nie dajmy się złapać na wyjątkowo atrakcyjne ceny, a jeśli właściciel odmówi pokazania auta fachowcowi lub jazdy próbnej – zrezygnujmy z zakupu, gdyż taka osoba na pewno próbuje coś przed nami zataić.

Ubezpieczenie

Załóżmy, że udało nam się znaleźć uczciwego sprzedawcę i w końcu kupiliśmy wymarzone auto. Czas wybrać odpowiednie ubezpieczenie. Obowiązkowe w Polsce jest wykupienie OC, czyli ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, które zabezpiecza nas przed finansowymi skutkami wypadków przez nas spowodowanych. Niestety młoda osoba musi być przygotowana na wysoką składkę – nawet do 3 tysięcy zł - gdyż niedoświadczeni kierowcy uważani są największe zagrożenie na drodze. Na szczęście po kilku latach bezszkodowej jazdy składki stopniowo maleją.

Pozostałe ubezpieczenia nie są już obowiązkowe, ale warto pomyśleć o ich wykupieniu. Autocasco, czyli AC, to ubezpieczenie od zdarzeń losowych, takich jak utrata, uszkodzenie, kradzież lub zniszczenie pojazdu. W tym wypadku można wybrać różne rodzaje pakietów, które różnią się zakresem ochrony, a przez to także ceną.

Możemy wykupić także pakiet Assistance. Obejmuje on między innymi pomoc (techniczną, medyczną, informacyjną i inne) w razie nieoczekiwanych zdarzeń na drodze i awarii.

 Ostatnim rodzajem ubezpieczenia, które może Cię zainteresować, jest NNW – czyli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Zapewnia ono wsparcie finansowe w razie poniesienia uszczerbku na zdrowiu lub śmierci w następstwie wypadku drogowego.

Rejestracja

To już ostatni krok. W celu zarejestrowania auta musimy udać się do właściwego dla naszego miejsca zamieszkania urzędu miasta lub starostwa powiatowego i złożyć odpowiedni wniosek. Musimy też  dostarczyć wymagane dokumenty:

- oryginał dowodu własności pojazdu,
- dowód tożsamości,
- kartę pojazdu,
- dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia OC,
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej (180 zł).

Jeśli samochód był uprzednio zarejestrowany w Polsce, dostarczamy też stare tablice i dowód rejestracyjny. W przypadku pierwszej rejestracji auta (np. sprowadzonego z zagranicy) koszty te będą podobne.

I po wszystkim. Czas na cieszenie się jazdą, pamiętając jednocześnie o zasadach bezpieczeństwa i rozwadze.

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE