Miłość właściciela do gór, pasja, szacunek często do niełatwej pracy ratowników. Wszystko to spowodowało, że płocka firma, która na co dzień zajmuje się auto detailingiem, czyli kompleksowym czyszczeniem, renowacją i konserwacją samochodów bądź ich elementów, postanowiła pomóc w utrzymaniu sprawności śmigłowca Sokół należącego do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Jak bardzo potrzebna jest dbałość o te latające maszyny, pokazało jedno z najtragiczniejszych zdarzeń w historii polskiego ratownictwa górskiego, kiedy 11 sierpnia 1994 r. ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego: Janusz Kubica i Stanisław Mateja oraz ratownicy-piloci: Bogusław Arendarczyk i Janusz Rybicki wyruszyli na akcję ratunkową śmigłowcem Sokół (SP-SXT) do Doliny Olczyskiej w Tatrach. Zamierzali pomóc dwóm turystkom ze Szwecji. Kobiety miały złamane nogi. Zginęli wszyscy znajdujący się na pokładzie. Szczątki śmigłowca były rozrzucone na obszarze około tysiąca metrów. Ratownicy TOPR tę maszynę dostali w podarunku od kancelarii prezydenckiej Lecha Wałęsy w 1993 r. Kolejny śmigłowiec wycofano w 2003 r., obecnie korzystają z trzeciego egzemplarza Sokoła, który trafił do TOPR w 2005 r. Modernizację przeszedł w 2014 r., następna jest planowana w 2021.
Śmigłowiec W-3A Sokół służy ratownikom od 25 lat. Kiedy tylko pozwalają na to warunki meteorologiczne, staje się podstawowym narzędziem ratowniczym. Bierze udział w co trzeciej akcji. Na jego pokładzie znalazły się setki poszkodowanych, którzy mogli znaleźć się w szpitalu w czasie niespełna 30 minut. Przez ćwierćwiecze uratowano w ten sposób ok. 7,5 tys. osób. Tylko w ubiegłym roku TOPR ewakuował 893 osoby, z których 291 podjął śmigłowiec. Śmigłowiec wykorzystano również w 14 interwencjach ratowniczych na Słowacji, dzięki czemu uratowano życie 18 osobom. To nie tylko taka latająca karetka, służąca ocaleniu życia poszkodowanym, ale też maszyna wyposażona w sprzęt umożliwiający działania w zwisie nad trudno dostępnymi miejscami w Tatrach. W środku mieści 14 osób (do tego ładunek). Załoga zwykle składa się z dwóch pilotów oraz dwóch lub trzech ratowników. Z pewnością bez tego śmigłowca skuteczność ratowników byłaby znacznie niższa i trudniejsza. Łącznie w zakładzie w Świdniku wyprodukowano 180 takich śmigłowców, które latają nie tylko w Polsce, ale też na Słowacji, w Czechach, Niemczech, a nawet w Korei Południowej. A co się dzieje, kiedy śmigłowiec oddawany jest do co rocznego przeglądu? Trzeba pożyczać od Słowaków maszynę stacjonującą w Popradzie. Rocznie utrzymanie Sokoła kosztuje TOPR ok. 2,5 mln zł.
Z miłości do gór
A jaki ma związek ten charakterystyczny śmigłowiec z płocką firmą Krygol? Firma za darmo zabezpieczyła specjalistycznymi powłokami m.in. szyby w kabinie śmigłowca oraz wirniki maszyny.
– Nasza firma kolejny raz zadbała o wygląd śmigłowca Sokół, należącego do TOPR – mówi Łukasz Krynicki, właściciel firmy Krygol – Dużym zaskoczeniem dla nas był stan łopat górnego wirnika, które polerowaliśmy i zabezpieczyliśmy specjalną powłoką C0 od Gtechniq Polska. Łopaty wyglądały jak świeżo zrobione. Maszyna znowu może ratować życie w górach, a przy okazji rewelacyjnie się prezentuje.
Skąd pomysł na tak niezwykłą pomoc dla ratowników górskich? – Pomysł, by zająć się flotą pojazdów TOPR oraz Śmigłowcem Sokół, narodził się trzy lata temu – tłumaczy Łukasz Krynicki. – Ja osobiście kocham góry i często w nich jestem, stąd pomysł, by móc dołożyć chociaż małą cegiełkę dla TOPR. Usługi wykonujemy za darmo, dwa razy w roku – dodaje. Pracownicy płockiej firmy nie tylko zajmują się Sokołem, ale i kosmetyką pojazdów TOPR. Śmigłowiec raz w roku przechodzi przegląd techniczny W ciągu miesiąca maszyna jest wyłączona z eksploatacji. Wówczas pojawiają pracownicy firmy Krygol, którzy zabezpieczają śmigłowiec specjalistycznymi powłokami. Ekipa z Płocka przyjeżdża do Zakopanego i wykonuje swoje prace na miejscu. Pracownicy firmy Krygol kochają wyprawy w góry. Doceniają pracę ratowników, dlatego postanowili ich wesprzeć.
Dodajmy jeszcze, że 2019 r. dla TOPR będzie szczególny - obchodzą 110 lat swojego istnienia.