Prowadzisz swoją firmę i zatrudniasz pracowników? Zastanawiałeś się jakie koszty ponosisz jako pracodawca. Poniżej sprawdzisz podstawowe koszty zatrudnionych na umowie cywilnoprawnej oraz umowy o pracę.
Jakie są koszty pracodawcy?
Koszty związane z zatrudnieniem pracownika znacznie różnią się w zależności od umowy, jaką oferuje pracodawca. Aby zachować płynność finansową w firmie warto zastosować tzw. faktoring. Jest to nic innego jak rodzaj usługi finansowej między przedsiębiorcą a kontrahentem. Określa ona stosunki współpracy m.in. związanymi z płatnościami, przyjęcia możliwości niewypłacalności danego kontrahenta, jak również monitoring oraz windykację danych kontrahentów. Dzięki temu zapobiega się tzw. zatorom płatniczym. Więcej informacji sprawdzisz na stronie: https://faktoria.pl/porada/koszty-pracodawcy
Koszty przy umowie o pracę
Jeżeli jako pracodawca zatrudniasz osobę na umowie o pracę musisz liczyć się z kosztami takimi jak:
- wynagrodzenie brutto – prócz podstawowego wynagrodzenia brutto, zatrudniający ma obowiązek wpłacić dodatkową opłatę rzędu około 20% wynagrodzenia brutto.
- składka ZUS, która obciąża każdego z pracodawców.
Płacone przez pracownika:
- Składka emerytalna: 9,76%
- Składka rentowa: 1,50%
- Składka chorobowa: 2,45%
- Składka zdrowotna: 9,00%
- Emerytalna: 9,76%
- Rentowa: 6,50%
- Ubezpieczenie wypadkowe: 1,67% (stopa procentowa ma różną wartość – w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej).
- FP i FS (Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy): 2,45%
- FGŚP (Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych): 0,10%
Koszty przy umowie cywilnoprawnej
Jeżeli pracodawca decyduje się na zatrudnienie osoby na umowę o dzieło, o musi stosować się kilku podstawowych zasad.Przedsiębiorca, zatrudniając pracownika w oparciu o umowę zlecenie, na mocy prawy jest zobowiązany zapłacić pracownikowi nie mniej, niż tzw. minimalna stawka godzinowa. Od 2020 roku minimalna stawka godzinowa wynosi 17 złotych brutto za godzinę. Dodatkowe koszty, które ma ponieść pracodawca, są zależne od profilu zatrudnianego pracownika.
W przypadku umowy o dzieło pracodawca nie musi płacić żadnych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym przypadku najłatwiej wytłumaczyć, że wskazane wynagrodzenie brutto to całkowita kwota, jaką otrzyma pracownik. Żadne inne koszty nie są doliczane.