Tankowiec z ropą naftową z Iranu wyruszył z wyspy Kharg i płynie do Polski. Transportuje on 130 tysięcy ton ropy naftowej z irańskich złóż, która trafi do Polskiego Koncernu Naftowego Orlen.
Warunki techniczne Kanału Sueskiego sprawiają, że ruch statków wielkogabarytowych jest ograniczony. Do transportu irańskiej ropy naftowej dla PKN Orlen wykorzystywany jest największy z tankowców, które mogą bezpiecznie pokonać kanał bez konieczności korzystania z przeładunków.
Dywersyfikacja zakupów ropy jest naszym priorytetem, dlatego przyspieszamy działania na tym polu. Poszukujemy wciąż nowych kierunków i rozwiązań, by łączyć bezpieczeństwo dostaw i efektywność produkcji z elastycznością handlową – tłumaczy Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. – Producentom znad Zatoki Perskiej zależy na bezpieczeństwie tego kierunku dostaw, dlatego budujemy szlak zaopatrzenia ropy naftowej dla Polski. Testy produkcyjne przeprowadzone na bazie poprzednich dostaw irańskiej ropy dały świetne wyniki efektywności, co otwiera drogę do zwiększania udziału tej ropy w naszym portfolio surowcowym.
Polski Koncern Naftowy Orlen systematycznie testuje możliwości kupowania różnych gatunków ropy o stopień ich komplementarności w rafineriach należących do Grupy Orlen. Przed podpisaniem długoterminowego kontaktu zawierane są zawsze umowy spotowe, dzięki którym można przeprowadzić testy efektywności produkcji. Do tej pory rafinerie Grupy Orlen przerabiały już ropę z Azerbejdżanu, Iraku, Kazachstanu, Nigerii i Norwegii, a także ze Stanów Zjednoczonych.
Rafinerie należące do Grupy Orlen mają obecnie podpisane długoterminowe umowy na dostawę ropy naftowej z Rosneft Oil Company, Tatneft Europe AG i Saudi Arabian Oil Company.