Zaproszony na dzisiejszą sesję minister infrastruktury niestety nie zjawił się w auli ratusza. Chodziło o przedstawienie informacji dotyczących perspektyw poprawy infrastruktury drogowej w pobliżu Płocka z uwzględnieniem budowy drogi ekspresowej S10 oraz przebudowy płockiego odcinka drogi krajowej nr 62, w tym drugiego pasa ul. Wyszogrodzkiej.
Za to na skrzynkę elektroniczną Urzędu Miasta Płocka wpłynęło pismo wyjaśniające, iż brak wizyty wynika „napiętego kalendarza”, a już szczególnie w maju. Jak informował z kolei prezydent miasta, zaproszenie było wysłane z dużym wyprzedzeniem, 22 lutego.
– Odpowiedź przyszła wczoraj – zakomunikował radnym, po czym odczytywał fragmenty pisma od sekretarza stanu, Rafała Webera: – Ministerstwo Infrastruktury zdaje sobie sprawę z dużych potrzeb na sieci dróg krajowych, wszystkie inwestycje traktuje priorytetowo. Dlatego też skierowano do prac przygotowawczych cały przebieg drogi ekspresowej S10. Zapewniam, że celem nadrzędnym resortu jest przygotowanie całego ciągu drogi ekspresowej S10 do realizacji poprzez możliwość rozpoczęcia i zakończenia prac jak najszybciej na całym przebiegu S10 w następnej perspektywie finansowej.
W ostatnim zdaniu pisma dodano, iż ministerstwo musi mieć „na uwadze dostępne na ten cel środki finansowe i dbałość o stan finansów publicznych”.
Ministerstwo o S10
Przypomnijmy, że walka toczy się o maksymalne przybliżenie trasy do Płocka, na co zresztą wskazywał przebieg zmieniony jeszcze przez rząd Ewy Kopacz, czyli: A6 (Szczecin) – Piła – Bydgoszcz – Toruń – Płock – S7 (Nowy Dwór Mazowiecki) – S8 (Wołomin). – W tym miejscu należy wyjaśnić, że wskazany ww. w rozporządzeniu przebieg S10 ma jedynie charakter kierunkowy (przybliżony) i nie rozstrzyga o dokładnym przebiegu drogi – czytamy w przysłanym piśmie, które rozdano radnym na koniec sesji. – Obecnie realizowany jest „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025)”, określający priorytetowe inwestycje w zakresie rozbudowy infrastruktury dróg krajowych, które miałyby zostać zrealizowane do 2025 r. W dniu 12 lipca 2017 r. Rada Ministrów zwiększyła środki finansowe na realizację programu ze 107 do 135 mld zł, ale nowy limit finansowy na realizację rzeczowego programu w kwocie 135 mld zł nie jest nadal wystarczający realizacji wszystkich zadań inwestycyjnych w nim ujętych. Ich wartość przekracza 200 mld zł.
Jakie działania zostały podjęte według sekretarza stanu? Przypomnijmy, że ślad trasy z Płockiem wpisano w 2015 r. Otóż inwestycja ma być „w przygotowaniu”. – Trwają analizy korytarzowe, będące podstawą do opracowania studium korytarzowego wraz z analizą wielokryterialną oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dodają, że przy każdej nowej inwestycji należy wykonać wspomnianą analizę, której wynikiem jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, przy czym jeden zostaje rekomendowany właściwemu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, który w drodze decyzji administracyjnej określa ostateczny przebieg inwestycji. Dalej dowiadujemy się, że znaczenia drogi S10 „dla lokalnych społeczności nie da się przecenić” i trasa posiada strategiczne znaczenie m.in. dla rozwoju gospodarczego kraju – stanowi element transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Ministerstwo o przebudowie DK 62...
...czyli o przebudowie ul. Wyszogrodzkiej polegającej na dobudowaniu drugiego pasa drogowego – tu przypomina się o podpisanym przez miasto i warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad porozumieniu, co nastąpiło 25 maja 2018 r.
GDDKiA ogłosiła na razie przetarg jedynie na realizację od granicy Płocka do Wyszogrodu. A co z odcinkiem w granicy miasta, między ul. Armii Krajowej a granicą miasta? GDDKiA opracowuje program inwestycji. – Dokumentacja przekazana przez miasto Płock na przebudowę ul. Wyszogrodzkiej w ciągu DK 62 na odcinku od Armii Krajowej do ul. Harcerskiej wymaga wykonania dodatkowych badań geologicznych przed ogłoszeniem przetargu na budowę ww. odcinka w systemie „projektuj i buduj”. W związku z powyższym zachodzi ryzyko czasowe, że nie uda się wykorzystać decyzji środowiskowej przekazanej przez miasto Płock w celu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, tj. do dnia 28 listopada 2020 r. – napisał sekretarz stanu, Rafał Weber. Dopowiadała, że ministerstwo, „doceniając inicjatywy podejmowane przez prezydenta, musi mieć na uwadze potrzeby całego kraju”.