reklama
reklama

Chcieli pomóc znajomym - stracili pieniądze. Policja przestrzega przed oszustami

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Policja Mazowiecka

Chcieli pomóc znajomym - stracili pieniądze. Policja przestrzega przed oszustami - Zdjęcie główne

foto Policja Mazowiecka

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPolicjanci apelują - zachowajcie uwagę podczas płatności mobilnej. Oszuści wykorzystują niewiedzę, dobrą wolę i łatwowierność. Podszywają się pod znajomych, proszą o pieniądze na pilną, nagłą potrzebę. Co zrobić by się chronić?
reklama

Policja przestrzega przed złodziejami, którzy wyłudzają pieniądze poprzez płatność mobilną, a więc m.in. poprzez BLIK-a. W ostatnim czasie miało miejsce kilka takich przypadków.

- Był piątek, wróciliśmy z mężem z pracy [...] W pewnym momencie mąż napisał do mnie na komunikatorze, żebym przesłała mu szybko kod do płatności mobilnej - podaje pani Wioletta, 40-latka, która została oszukana. - Nie wnikając w szczegóły, odpisałam podając kod. Po chwili Rafał napisał, że coś poszło „nie tak” i żebym wygenerowała następny kod. 

reklama

Kobieta zrobiła to, a z konta kobiety zniknęły 2 tysiące złotych. 

- Po kilkunastu minutach wrócił mąż, który zszedł do piwnicy. Zapytałam go na co był mu potrzebny kod, jednak on zaskoczony powiedział, że niczego nie kupował i w ogóle do mnie nie pisał - relacjonuje pani Wioletta. - Jak się okazało później, ktoś włamał się na profil Rafała i pisząc w jego imieniu wyłudził ode mnie pieniądze.

To tylko jeden z przykładów, który pokazuje metodę działania oszustów. Ta za każdym razem jest podobna.

- Na portalu społecznościowym odezwała się do mnie koleżanka, prosząc o podanie kodu do płatności internetowej, ponieważ ona nie może w tej chwili go sama wygenerować, a musi pilnie zapłacić za zamówienie - wspomina 43-letnia Anna. - Nic nie wzbudziło moich podejrzeń, wysłałam wygenerowany kod. Po chwili napisała do mnie ponownie, że musi opłacić kolejne zamówienie. Zgodziłam się. Pierwszy sms z autoryzacją przyszedł na kwotę 1000 zł i ja go zatwierdziłam, drugi był już na kwotę 2000 zł - wylicza

reklama

Policja apeluje o uwagę w takich przypadkach. Oszuści włamują się na konto - na przykład na Facebooku - i wysyłają prośby z wbudowanego komunikatora o przelew. Potencjalna ofiara, logując się do konta, generuje kod w aplikacji i przesyła go "znajomemu", a ten wypłaca pieniądze.

Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, jednak ten jest przekonany, że pomaga znajomemu w potrzebie. 

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym
  • zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie;
  • nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku;
  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms).

Czytaj więcej: Tragedia w markecie budowlanym. Jedna osoba nie żyje

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama