reklama
reklama

Budżet Obywatelski na terenie spółdzielni? Teraz to będzie możliwe

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Michał Wiśniewski

Budżet Obywatelski na terenie spółdzielni? Teraz to będzie możliwe - Zdjęcie główne

foto Michał Wiśniewski

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Chciałbyś żeby w ramach Budżetu Obywatelskiego powstał przy bloku plac zabaw, ale teren ten nie należy do miasta, tylko do spółdzielni? Nic straconego. Trzeba przekonać właściciela działki, by wyraził zgodę, a następnie wziął na siebie utrzymanie obiektu.
reklama

 

Jak już informowaliśmy, ruszyłą 10. edycja Budżetu Obywatelskiego. W tym roku ratusz wyjątkowo wcześnie zaplanował start konsultacji społecznych. W poprzednich latach propozycje można było składać wiosną, a tym można się za to zabrać już w styczniu. Czasu jest dużo, prawie dwa miesiące. Termin składania wniosków mija 14 marca. 

Na początek przypomnijmy zasady jakie obowiązują podczas tego typu konsultacji społecznych. Dodajmy, że wynikają głównie z Ustawy o samorządzie gminnym, a konkretyzujące je zapisy m.in. terminarz czy podział na projekty osiedlowe i ogólnomiejskie są zawarte w uchwale rady miasta z grudnia zeszłego roku.

Projekty wybrane w tym roku będą realizowane w przyszłym, czyli w 2022 roku. Na ten cel miasto przeznaczy ponad 5 mln zł. Dokładną sumę poznamy za kilka miesięcy po zatwierdzeniu sprawozdania z wykonania budżetu za 2020 rok. Zgodnie z Ustawą bowiem musi wynieść 0,5 proc. wydatków gminy z poprzedniego roku.

60 proc. na osiedlowe, 40 proc. na ogólnomiejskie

Ale już wiadomo, że w Płocku suma ta zostanie podzielona – tak jak w ostatnich latach – na pulę przedsięwzięć osiedlowych – na te przeznaczonych będzie 60 proc. i ogólnomiejskich – pozostałe 40 proc. Przy czym szacowana wartość projektu osiedlowego nie może przekroczyć 545 tys. zł, a ogólnomiejskiego – 2 mln 100 tys. zł.

Propozycje muszą dotyczyć spraw, które należą do zadań własnych miasta. Ponadto, jeżeli zawierają budowę bądź nasadzenia itp. na konkretnym terenie, muszą być zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Do tego działka, na której ma powstać inwestycja musi należeć do miasta. Jeśli natomiast dany teren jest własnością spółdzielni albo wspólnoty mieszkaniowych, bądź też Miejskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego w Płocku lub Miejskiego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej „TBS”, wówczas do wniosku należy dołączyć oświadczenie, że jego właściciel wyraża zgodę na taką inwestycję i przejmie odpowiedzialność za jej utrzymanie.

Propozycję może złożyć każdy mieszkaniec Płocka (jak również grupy płocczan, rady osiedlowe czy organizacje pozarządowe) – niezależnie od wieku. Przy czym osoba poniżej 13. roku życia musi dołączyć pisemną zgodę rodzica.

Liczba podpisów osób popierających projekt

Do projektu trzeba dodać również listę poparcia. I tak pod ogólnomiejskim muszą widnieć podpisy 15 mieszkańców Płocka. W przypadku proponowanych przedsięwzięć osiedlowych liczba podpisów zależy od tego jak licznie zamieszkała jest dana część miasta. Wynosi 0,1 proc. mieszkańców danego osiedla. Po przeliczeniu liczna wymaganych podpisów na konkretnym osiedlu wygląda następująco:

  • Borowiczki – 3889 mieszkańców - 3 wymagane podpisy
  • Ciechomice 1382 - 1
  • Dworcowa – 5303 - 5
  • Góry - 1811 - 1
  • Imielnica – 2783 - 2
  • Kochanowskiego – 9160 - 9
  • Kolegialna – 9539 - 9
  • Łukasiewicza – 10872 - 10
  • Międzytorze – 5240 - 5
  • Miodowa – 9307 - 9
  • Podolszyce Południe – 10277 - 10
  • Podolszyce Północ – 12144 - 12
  • Pradolina Wisły – 494 - 0
  • Radziwie – 3508 - 3
  • Skarpa – 8441 - 8
  • Stare Miasto – 3509 - 3
  • Trzepowo – 674 - 0
  • Tysiąclecia – 5301 - 5
  • Winiary – 1794 - 1
  • Wyszogrodzka – 10061 - 10
  • Zielony Jar – 3936 - 3 

Projekt można złożyć poprzez:

  • system obsługi Budżetu Obywatelskiego Płocka – www.mojemiasto.plock.eu, gdzie należy założyć konto, wypełnić formularz zgłoszeniowy i dołączyć skan listy poparcia oraz wszystkie niezbędne załączniki. Oryginał listy poparcia należy zachować i okazać w przypadku wezwania;
  • wypełnienie formularza zgłaszania projektów wraz z wypełnioną listą poparcia projektu oraz wszystkimi niezbędnymi załącznikami i wrzucenie go do urny ustawionej przed Biurem Obsługi Klienta Urzędu Miasta Płocka (wejście od ul. Zduńskiej),
  • wypełnienie formularza zgłaszania projektów wraz z wypełnioną listą poparcia projektu oraz wszystkimi niezbędnymi załącznikami i przesłanie go pocztą na adres Urząd Miasta Płocka, Pl. Stary Rynek 1, 09-400 Płock w kopercie z dopiskiem „Budżet Obywatelski Płocka” – decyduje data stempla pocztowego.

Co ważne, można złożyć dowolną liczbę projektów osiedlowych i ogólnomiejskich.

Harmonogram 10. edycji BO:

  1. Składanie projektów do Budżetu Obywatelskiego Płocka – od 18 stycznia do 14 marca.
  2. Weryfikacja i przedstawienie ostatecznej listy zgłoszonych projektów, które przeszły weryfikację formalnoprawną i finansową - do 30 lipca.
  3. Odwołania od negatywnej weryfikacji formalno-prawnej i finansowej projektów – 5 dni od daty
  4. ogłoszenia wyników.
  5. Głosowanie mieszkańców – od 6 do 19 września.
  6. Ustalenie wyników głosowania oraz ogłoszenie wybranych w głosowaniu projektów na stronie www. mojemiasto.plock.eu – do 30 września.

 

reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama