Reklama

Reklama

Apel: To nasza wspólna płocka sprawa. Przynajmniej nie przeszkadzajmy sobie

Opublikowano: 31 grudnia 2019 16:24
Autor:

Apel: To nasza wspólna płocka sprawa. Przynajmniej nie przeszkadzajmy sobie - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Przebudowa ul. Wyszogrodzkiej, budowa Nowej Przemysłowej, sala koncertowa, przebudowa al. Kilińskiego wraz ze skrzyżowaniami, budowa nowego wiaduktu i parkingu przy zoo, zakup 8 niskoemisyjnych autobusów, rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego, stadion, Centrum Sportowo-Rekreacyjne przy ul. Gałczyńskiego (z nowym basenem), stworzenie nowych terenów zielonych, S10, trasa kolejowa Modlin-Płock, budowa linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego - to inwestycje uznane za najważniejsze dla miasta.

Reklama

Przebudowa ul. Wyszogrodzkiej, budowa Nowej Przemysłowej, sala koncertowa, przebudowa al. Kilińskiego wraz ze skrzyżowaniami, budowa nowego wiaduktu i parkingu przy zoo, zakup 8 niskoemisyjnych autobusów, rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego, stadion, Centrum Sportowo-Rekreacyjne przy ul. Gałczyńskiego (z nowym basenem), stworzenie nowych terenów zielonych, S10, trasa kolejowa Modlin-Płock, budowa linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego - to inwestycje uznane za najważniejsze dla miasta.

Wioletta Kulpa podczas poniedziałkowej sesji w auli ratusza stwierdziła, że analizując otrzymany dokument dotyczący realizacji i perspektyw inwestycji strategicznych dla Płocka, nie sposób nie odnieść się do strategii dla miasta do 2030 r., którą uchwalili radni.

- Dokument jest skromny, sala koncertowa dopiero pojawiła się w uzupełnieniu materiału. W strategii do 2030 ujęto chociażby takie inwestycje, jak modernizacja szpitala św. Trójcy, budowa i modernizacja obiektów dedykowanych sportom pływackim, utworzenie centrum nauki, rozwój lotniska. Co najistotniejsze, w moim przekonaniu, dla rozwoju miasta to budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie są to tylko inwestycje czy cele strategiczne, na które bezpośredni wpływ ma Rada Miasta Płocka, tylko również te ujęte na zasadzie lobbowania i wspierania. A CPK jest bardzo istotne, jeśli chodzi o transport kolejowy i drogowy. Kolejną ważną inwestycją dla transportu ciężkiego to budowa trzeciej przeprawy mostowej. Nie twierdzę, że ma zostać wykonana czy ze środków, czy w granicach miasta Płocka, ale brakuje takiego punktu odnoszącego się do przeprawy czy porozumienia międzygminnego, jakichkolwiek rozmów z gminami ościennymi na ten temat. Za chwilę pozostanie nam tylko 10 lat. Jak zapisy strategii rozwoju mają się do dokumentów, które tworzy Rada Miasta Płocka i prezydent, a rada przyjmuje?

Prezydent Nowakowski wyjaśniał, że w dokumencie zawarto inwestycje, na które realny wpływ posiada miasto.

- O CPK porozmawiamy na specjalnej sesji, na którą zaprosimy przedstawicieli ministerstwa, CPK, aby wsłuchać się w głos, jak prace w tym temacie są realizowane przez rząd. Odnośnie porozumień co do budowy przeprawy, to właśnie CPK tego rodzaju rozwiązanie proponuje w okolicach Wyszogrodu. Byłby to taki trzeci most, który, mam nadzieję, obsługiwałby kolej, transport materiałów niebezpiecznych z i do Orlenu. Aczkolwiek zobaczymy, czy wyjdzie to poza sferę planowania i koncepcji do realizacji. Przypominam, że od 2 lat mamy porozumienie z GDDKiA w sprawie budowy drugiej nitki ul. Wyszogrodzkiej. Niestety niewiele się dzieje, choć przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi były wykonane pewne ruchy. Ale czy inwestycja zostanie przekazana do realizacji dopiero się przekonamy po uchwaleniu budżetu państwa.

W temacie lotniska dodał, że w budżecie miasta na 2020 r. uwzględniono środki na dokumentację projektowo-kosztorysową na budowę pasa startowego. - Nikt w Płocku nie planuje takiej inwestycji, jak w Radomiu. W porozumieniu z Aeroklubem przygotowujemy się do budowy betonowego pasa startowego, aby umożliwić rozwój lotniska, większe wykorzystanie przez firmy, które funkcjonują w Płocku. Pani pytała o szpital. Za nami remont interny, trwa remont traktu porodowego. Kiedy koncepcja przebudowy szpitala będzie gotowa, zapoznamy z nią państwa radnych.

Artur Jaroszewski nawiązał do realizacji S 10.

- Te najistotniejsze inwestycje z racji rozwoju naszego miasta to inwestycje, które według planu będą przebiegały poza granicami Płocka. Po pierwsze CPK, po drugie S10 - podkreślał Jaroszewski. - Kolejna dyskusja o CPK na tej sali będzie za parę miesięcy. Chyba na tej sali jesteśmy zgodni, że jeśli powstanie komponentu kolejowego w ramach CPK, może to być najważniejsze rozwojowo zadanie inwestycyjne dla naszego miasta. Może być pod warunkiem, że dojdzie do realizacji. Moje wątpliwości budzi to, że na sesji, kiedy gościliśmy osoby zajmujące się przygotowaniem inwestycji, na wiele pytań dotyczących tych najbliższych etapów planistycznych i konsultacyjnych nie uzyskaliśmy konkretnych odpowiedzi. Ale cały czas mamy nadzieję, że CPK powstanie ze szprychą kolejową przez Płock.

[ZT]23300[/ZT]

Skupił się na trasie S10. - Według planów, ogłoszonych projektów przez Ministerstwa Infrastruktury S10 powstanie w latach 2027-2028. Mam na myśli odcinek płocki. Nie jest to specjalnie optymistyczne, ale powiem brutalnie, nie jest to najistotniejsze. O wiele ważniejsze którędy S10 będzie przebiegało. Obecnie na stronie GDDKiA widnieją cztery wstępne warianty trasowania przebiegu tejże drogi. Stąd moja prośba do wszystkich, radnych i do każdego, kto może lobbować za tym, aby przebieg S10 był jak najbliżej Płocka. Z czterech wariantów dwa przebiegają blisko Płocka, ale dwa przez okolice Bielska i te warianty dla mnie, jako dla człowieka związanego z Płockiem, są nie do przyjęcia. To nasze wspólne starania, oddziaływanie na kogokolwiek możemy na szczeblu rządowym, ministerialnym czy wojewódzkim, a zwracam uwagę, że ta inwestycja będzie na tyle długo prowadzona, że zapewne zdążą się zmienić rządy, aby trasa przebiegała jak najbliżej Płocka. Najważniejsze decyzje dotyczące szkieletu układu komunikacyjnego Polski powstawały wiele lat temu. Na przestrzeni ostatnich 30 lat poszczególne rządy jedynie kosmetycznie zmieniały warianty dróg czy autostrad. Teraz mamy okazję, aby przez te dwie najważniejsze inwestycje, jedną kolejową i drogę ekspresową, zmienić oblicze miasta na najbliższe kilkadziesiąt lat. Przynajmniej spróbujmy nie przeszkadzać sobie, bardzo o to proszę.

Włodarz Płocka przypomniał, że decyzję o tym, że S10 będzie przebiegała w bezpośrednim sąsiedztwie Płocka podejmował jeszcze rząd Ewy Kopacz. - Minęło ponad 5 lat. Tylko od nas zależy na ile będziemy w stanie skutecznie lobbować. Także o tym wyzwaniu chciałem dyskutować z parlamentarzystami. Odzew, po wyborach, nie był specjalnie szalony. Przybyło raptem troje związanych z Płockiem. Rozumieją problemy i wyzwania, które stoją przed naszym miastem. Pytanie na ile uda się z tym dotrzeć do rządu, odpowiednich ministerstw. W ubiegłym roku, dzięki posłowi Markowi Opiole, udało się rozmawiać z ministrem, a jak będzie w perspektywie kolejnych miesięcy czas pokaże. Cieszę się, że tu mówimy jednym głosem.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (19)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.