To ok. 3,8 ha na razie półdzikiego terenu, obszar dawnych sadów i pól uprawnych.
- Zdobyliśmy 4 mln zł na utworzenie Parku Międzytorze. Chcemy, aby zachował jak najbardziej naturalny charakter. A zaplanowana zieleń – zachowanie istniejącej, dosadzenie nowych drzew i krzewów, posianie łąk kwietnych – zapewni dobre warunki siedliskowe dla ptaków, owadów i drobnych ssaków - poinformował w sobotę Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.
Pieniądze te pochodzą z budżetu województwa mazowieckiego.
- Wcześniej na ten cel pozyskaliśmy ponad 1,6 mln zł środków unijnych. Czyli za utworzenie parku, które ma kosztować blisko 9 mln zł, zapłacimy z kasy Płocka około 3,3 mln zł - wylicza prezydent.
Park Międzytorze w Płocku a plan CPK
Pomysł dobry, bo terenów zielonych, udostępnionych mieszkańców, nigdy za wiele. Ale szybko pojawiły się wątpliwości związane z lokalizacją.
Niedawno Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała o zaakceptowaniu przez pełnomocnika wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek.
CPK to szansa dla Płocka, odciętego komunikacyjnie, na zyskanie szybkiego połączenia z Polską.
Kolej przekraczać ma Wisłę w Wyszogrodzie, dalej linia skręca w kierunku zachodnim (gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stacja pasażerska w Bodzanowie-Chodkowie), by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Stacja pasażerska ma być też na Podolszycach.
Linia mija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą.
Co to ma wspólnego z planowanym Parkiem Międzytorze? Otóż z mapek CPK wynika, że tory mają przecinać ul. Graniczną właśnie w rejonie parku.
Jeśli wierzyć aktualnym danym, kolej przebiegać ma tuż za miniosiedlem bloków PIK przy ul. Granicznej, obok ogrodu działkowego i "wpadać" w obecną ul. Pasternakiewicza - a więc sąsiadować bezpośrednio z planowany parkiem.
Jest więc szansa, że park, który może powstać w 2026 r., nie zniknie z uwagi na potrzeby CPK. A z szybką koleją jeszcze poczekamy, bo realizacja planów kolejowych ma nastąpić po 2035 r.
Park Międzytorze. Co tam będzie?
Na budowę parku składają się: prace rozbiórkowe, roboty ziemne, zagospodarowanie terenu i wyposażenie w elementy małej architektury, roboty w zakresie infrastruktury technicznej, prace w zakresie nawierzchni.
Odnośnie zieleni planuje się wykonanie: niezbędnej gospodarki drzewostanem, nowych nasadzeń drzew, krzewów, bylin, zieleni izolującej wzdłuż istniejących torów kolejowych, trawników z siewu oraz łąk kwietnych.
Na terenie parku zaplanowano zieleń wielopiętrową, wielogatunkową, tworząca dogodne warunki siedliskowe dla ptaków, owadów i drobnych ssaków.
Obszar ukształtowany zostanie w sposób naturalny, zbliżony do dzikiego. Dobór gatunkowy opiera się o gatunki rodzime nieinwazyjne, znoszące zalewanie w czasie podwyższonego poziomu wód gruntowych.
Będą też trawniki rekreacyjne i łąki kwietne. Zaprojektowana zieleń będzie pełniła funkcje: uzupełniającą, retencyjno-chłonną, izolacyjną, rekreacyjną, ozdobną, edukacyjną.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.