Do czego służy assessment center, czyli ośrodek oceny?
W ostatnich latach assessment center, czyli ośrodek oceny, cieszy się dużą popularnością wśród firm, którym zależy na zatrudnieniu najlepszych kandydatów i optymalnym podziale obowiązków z uwzględnieniem kompetencji poszczególnych pracowników. Weryfikację przeprowadzają wykwalifikowani asesorzy, którzy korzystają z zadań symulacyjnych, testów umiejętności, kwestionariuszy osobowości zawodowej i wywiadów kompetencyjnych. Więcej informacji znajdziesz na stronie https://hrk.pl/pl/dla-klienta/ocena-i-rozwoj/assessment-development
Jak assessment development center wspierają rozwój pracowników?
Assessment development center (ośrodki rozwoju) powstają przy przedsiębiorstwach, które pragną wspierać zintegrowany rozwój pracowników i w pełni wykorzystać ich potencjał zawodowy. Dziś w wielu branżach zwraca się uwagę nie tylko na umiejętności twarde związane z uzyskanym wykształceniem oraz znajomością języków obcych, ale też umiejętności miękkie. Do tych drugich zaliczamy zdolności interpersonalne, negocjacyjne, odporność na stres, asertywność i empatię. Zdolność do współodczuwania, czyli postawienia się w pozycji drugiego człowieka, ułatwia nie tylko zarządzanie zespołem, ale też sprzyja budowaniu dobrych relacji z klientami. Nie zawsze jednak umiejętności twarde idą w parze z kompetencjami miękkimi, które mogą okazać się niezwykle pomocne na danym stanowisku. W ocenie predyspozycji zawodowych i nakreśleniu ścieżki rozwoju pracowników pomaga assessment development center.
Jak asesorzy oceniają kompetencje pracowników i ich predyspozycje zawodowe?
Sesja AC/DC jest przeprowadzana pod bacznym okiem doświadczonych asesorów. Poddawani są jej pracownicy lub kandydaci na dane stanowisko. Asesorzy obserwują ich i oceniają, korzystając z wielu przydatnych metod diagnostycznych. Te mogą mieć charakter podstawowy lub bardziej rozbudowany. Sesja AC/DC nadzorowana przez profesjonalnych asesorów pozwala ocenić potencjał, predyspozycje osobowościowe, wiedzę i umiejętności miękkie poszczególnych pracowników lub osób ubiegających się o dane stanowisko. W celu dokonania charakterystyki przeprowadza się badania symulacyjne zbliżone do realiów biznesowych w danej branży. Pracownicy mogą być oceniani indywidualnie lub grupowo. To drugie rozwiązanie może okazać się pomocne np. przy wyłonieniu lidera zespołu czy określeniu umiejętności współpracy między poszczególnymi członkami zespołu.
Z jakich metod oceny korzysta się podczas sesji AC/DC?
Asesorzy oprócz badań symulacyjnych wykorzystują testy umiejętności, kwestionariusze osobowości zawodowej oraz wywiady kompetencyjne. Każdy z badanych pracowników lub uczestników procesu rekrutacyjnego jest obserwowany przez co najmniej 2 asesorów. Jednocześnie każdą z kompetencji wymaganych na danym stanowisku bada się z użyciem dwóch różnych metod.
Po zakończeniu obserwacji assessment center przygotowuje raporty, w którym wskazuje indywidualne ścieżki rozwoju zawodowego poszczególnych pracowników lub sugeruje wybór określonej osoby na dane stanowisko.
Jak się przygotować do wdrożenia assessment i development center?
Assessment development center najlepiej wdrożyć, korzystając z usług specjalistów z firmy zewnętrznej. W tym przypadku outsourcing wydaje się dobrym rozwiązaniem, gdyż pozwala na współpracę z wybitnymi profesjonalistami posługującymi się wieloma cennymi metodami. Ponadto posiadają oni doświadczenie we wdrażaniu ośrodków rozwoju.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.