reklama
reklama

Mandat za przekroczenie prędkości o kilka km/h? Sprawdzamy, czy to możliwe

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Mandat za przekroczenie prędkości o kilka km/h? Sprawdzamy, czy to możliwe - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światJeszcze kilka lat temu wielu kierowców wierzyło, że niewielkie przekroczenie prędkości ujdzie im na sucho. Teraz jest inaczej – fotoradary reagują na każde naruszenie przepisów, a liczby pokazują, że system działa pełną parą.
reklama

Każde przekroczenie pod lupą

Jeszcze niedawno wśród kierowców krążyło przekonanie, że „do dziesięciu kilometrów ponad limit nic się nie stanie”. Rzeczywiście, przez lata fotoradary i inne urządzenia pomiarowe miały ustawione progi tolerancji wyższe niż limity w przepisach.

Od 1 stycznia 2022 roku, po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów, każde przekroczenie prędkości jest karane. Jedyny margines to 10 km/h wynikające z ograniczeń technicznych urządzeń, a nie z pobłażania kierowcom.

- Czasy, kiedy progi aktywacji urządzeń rejestrujących były często ustawiane znacznie powyżej ustawowych limitów, mamy już za sobą

reklama

- tłumaczą przedstawiciele GITD.

Statystyki mówią same za siebie

Sieć fotoradarów w Polsce działa bez przerwy. W pierwszym półroczu 2025 roku 461 urządzeń należących do CANARD zarejestrowało ponad 324 tysiące przekroczeń prędkości. To średnio około 1800 przypadków dziennie.

Najwięcej mandatów wystawiono w Warszawie – 5 631. Rekordzistą w skali kraju był odcinkowy pomiar na autostradzie A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi, gdzie zarejestrowano aż 24 585 naruszeń.

reklama

- W Polsce fotoradary są montowane głównie w miejscach, gdzie jest duże natężenie ruchu, a kierowcy często nie zdejmują nogi z gazu mimo ograniczenia prędkości

- informuje CANARD.

Fotoradar to nie wróg

Choć wielu kierowców traktuje je jako narzędzie represji, ich rola jest inna – ograniczanie liczby wypadków i ratowanie życia. Prędkość to jeden z głównych czynników śmiertelnych kolizji, a tam, gdzie pojawiają się kontrole, liczba zdarzeń drogowych spada.

Ignorowanie ograniczeń prędkości ma wiele przyczyn – pośpiech, rutyna, nadmierna pewność siebie czy brak wyobraźni. System CANARD ma temu przeciwdziałać, a nie „polować” na kierowców.

reklama

Coraz nowocześniejsze systemy

W 2025 roku sieć nadzoru drogowego ma być rozbudowywana i modernizowana. Nowe urządzenia będą nie tylko mierzyć prędkość, ale też rejestrować przejazdy na czerwonym świetle i kontrolować całe odcinki dróg.

Czasy, gdy fotoradar robił zdjęcia od święta, minęły. Teraz to stały element drogowego krajobrazu.

Bezpieczna prędkość to mniej wypadków

Tu nie chodzi o statystyki czy wpływy z mandatów. Stawką jest bezpieczeństwo – Twoje i innych uczestników ruchu. Zanim wciśniesz gaz, warto się zastanowić, czy trzy minuty oszczędzone w drodze są warte ryzyka.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo