reklama
reklama

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce staje się faktem! Te miasta już go wprowadziły

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Czterodniowy tydzień pracy w Polsce staje się faktem! Te miasta już go wprowadziły - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światCzterodniowy tydzień pracy przestaje być futurystyczną wizją – to już rzeczywistość w kolejnych polskich urzędach. Od 1 lipca 2025 roku do grona samorządów testujących nowy system dołączył Szczecinek. Czy wkrótce skrócony tydzień pracy stanie się normą w całym kraju?
reklama

Czterodniowy tydzień pracy w Szczecinku od lipca 2025

Od 1 lipca Urząd Miasta w Szczecinku działa według nowego harmonogramu – urzędnicy pracują przez cztery dni w tygodniu, realizując 35-godzinny wymiar czasu pracy. Mimo zmniejszenia liczby dni pracy, mieszkańcy wciąż mogą załatwiać sprawy w urzędzie przez pięć dni tygodnia.

Nowy system zakłada rotacyjne wolne dni – raz w miesiącu będzie to piątek, a innym razem poniedziałek. Jak tłumaczy burmistrz Jerzy Hardie-Douglas, zmiany są odpowiedzią na realne problemy kadrowe:

- Uważam, że w tej chwili praca w samorządzie przestała być konkurencyjna. Przedtem było tak, że na jedno stanowisko zgłaszało się po kilkanaście osób, a teraz bywa tak, że w ogóle nikt się nie zgłasza i trzeba powtarzać nabór

reklama

- tłumaczy burmistrz. 

Inne miasta już testują – jak wygląda to w praktyce?

Leszno

To jedno z pierwszych miast, które zdecydowało się na testy. W wakacje 2024 roku urząd funkcjonował w wydłużonych godzinach: w poniedziałki od 7:00 do 18:00, w pozostałe dni do 14:00. We wrześniu system zaktualizowano: teraz urząd działa do godziny 15:00 od wtorku do piątku, a w poniedziałki od 8:00 do 18:00.

Włocławek

Od września 2024 roku urzędnicy pracują 35 godzin tygodniowo bez względu na porę roku. Prezydent miasta podkreśla, że to element nowoczesnej i przyjaznej polityki zatrudnienia w administracji.

reklama

Świebodzice

Miasto wprowadziło sześciomiesięczny pilotaż od 1 marca 2025 roku. Władze mają nadzieję, że test zakończy się sukcesem i skrócony tydzień pracy zostanie wprowadzony na stałe.

Polacy są „za” – większość popiera zmianę systemu pracy

Z raportu Hays Poland wynika, że aż 55% badanych uważa, że Polska jest gotowa (lub raczej gotowa) na czterodniowy tydzień pracy. Tylko 11% zdecydowanie sprzeciwia się tej koncepcji.

Największym poparciem cieszy się model: cztery dni pracy po 8 godzin z zachowaniem pełnego wynagrodzenia – aż 90% respondentów wskazało tę wersję jako najbardziej pożądaną. Inne modele (np. 4x10h lub 4x8h przy 80% pensji) cieszą się mniejszą popularnością.

reklama

Pokolenie Z chce więcej wolnego, nawet kosztem urlopu

Według badań No Fluff Jobs, młodzi pracownicy – zwłaszcza z pokolenia Z – są gotowi oddać część urlopu, by pracować tylko przez cztery dni w tygodniu. Aż 50% z nich deklaruje taką gotowość.

Poparcie dla tej idei maleje z wiekiem:

  • 41% – osoby 35–44 lata,

  • 38% – osoby 25–34 lata,

  • reklama

  • 34% – osoby 45–54 lata,

  • 26% – osoby 55–64 lata.

  • Ciekawostką jest także różnica między płciami: 39% mężczyzn byłoby skłonnych ograniczyć urlop, wśród kobiet – 34%.

    Rząd planuje pilotażowy program i zmiany w prawie

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej planuje ogólnopolski program pilotażowy, który potrwa od 15 do 18 miesięcy. Będzie on dobrowolny i obejmie różne branże.

    Szczegóły programu mają zostać opublikowane do 30 czerwca 2025 roku, a w kolejnych miesiącach ruszy nabór pracodawców. Celem rządu jest ustawowe wprowadzenie skróconego tygodnia pracy do końca obecnej kadencji, czyli do 2027 roku.

    Dane z samorządów, takich jak Szczecinek, Leszno, Włocławek czy Świebodzice, będą podstawą do ogólnopolskich zmian.

    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)
    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo