Na całym Mazowszu z pilotażu skorzysta ponad 650 osób. Chodzi o tzw. teleopiekę, czyli system przywoławczy, działający przez 24 h na dobę w domu seniora bądź seniorki. - Dzięki temu członkowie rodziny takiej starszej, niesamodzielnej osoby będą mieli poczucie, że mogą być spokojni, gdy zajmują się innymi rzeczami, bo ich bliscy są pod pewnego rodzaju opieką - podkreślał marszałek Adam Struzik. Dofinansowanie dla gmin pochodzi z budżetu województwa mazowieckiego.
Teleopieka ma zapewnić szybsze udzielenie pomocy w sytuacji zagrożenia życia, kiedy liczą się sekundy. Osoby, które zgłoszą się do programu, zostaną wyposażone w urządzenie pierwszej generacji. Oznacza to, że kontakt z centrum alarmowym będzie odbywał się przy pomocy tzw. przycisku SOS w formie breloka bądź opaski. W razie zagrożenia - gdyby doszło np. do upadku, nagłego pogorszenia stanu zdrowia - należy skorzystać z przycisku, aby nastąpiło automatyczne połączenie z centrum alarmowym w trybie głośnomówiącym. Wówczas operator zdecyduje o tym, jaką interwencję podjąć.
Co piąty mieszkaniec Mazowsza to osoba starsza. Z myślą o nich z budżetu województwa sejmik przekazał ponad 200 tys. zł na dofinansowanie dla gmin, które zechcą wprowadzić wśród swoich mieszkańców zdalne usługi opiekuńcze. Pilotażowy program prowadzony jest przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Wstępnie skorzysta 650 mieszkańców z 27 samorządów na terenie Mazowsza, w tym 30 osób z Płocka w wieku 60+.
– Tym pilotażem chcemy zmienić podejście do opieki nad osobami starszymi. Wypracuje się pewien model działań, który pozwoli wielu seniorom samodzielnie funkcjonować w domu – mówił w piątek marszałek Adam Struzik podczas konferencji prasowej w płockiej delegaturze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Każda z gmin we własnym zakresie rekrutuje chętnych do wzięcia udziału w pilotażu. Również gminy ustalają indywidualnie, czy dofinansowanie wykorzystane będzie jedynie na opłacenie usługi abonamentowej (automatyczne połączenie z centrum alarmowym), czy również na zakup sprzętu, w który wyposażeni zostaną seniorzy. Wysokość dotacji, jaką otrzymały, wynika ze zgłaszanych zapotrzebowań.
– Przekazywane środki mają pomóc samorządom stworzyć system teleopieki, z którego seniorzy będą mogli korzystać za darmo – wyjaśnia Elżbieta Bogucka, zastępca dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej pełnomocnik zarządu województwa do spraw polityki senioralnej. – Jak wiadomo, średnia życia jest coraz wyższa. Chcemy więc zadbać o to, by na Mazowszu starsze osoby mogły żyć godnie, nie czuć się wykluczone, ale też mieć poczucie, że ktoś czuwa nad ich bezpieczeństwem.
Pilotażowy program zaplanowany jest na dwa lata, z czego w 2020 r. przekazywane są gminom dotacje z budżetu województwa, a w 2021 r. gminy zobowiązują się prowadzić już program we własnym zakresie.
– Już wiemy, że są kolejne gminy zainteresowane udziałem, a ponieważ mamy środki, chętnie rozszerzymy te działania o nowe obszary - zapewniał wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Płock
Projekt wprowadzający zdalne monitorowanie parametrów życiowych u wskazanych osób zrealizuje Miejski Ośrodek Polityki Społecznej. MOPS, dodajmy, już realizuje usługi teleopiekuńcze na rzecz 20 niesamodzielnych osób – beneficjentów projektu „SmartCare”. W niektórych przypadkach teleopieka efektywnie zastąpiła usługi opiekuńcze świadczone w miejscu zamieszkania, w innych stanowi uzupełnienie standardowo świadczonych usług.
Dzięki pozyskanym środkom zostanie poszerzona grupa osób korzystających z teleopieki. Do wsparcia będą kierowane osoby w wieku 60+ zamieszkujące na terenie Płocka. Są to kryteria obligatoryjne. Jeśli osoba zainteresowana będzie dodatkowo posiadała dokument potwierdzający niepełnosprawność, będzie osobą samotną oraz korzystającą z pomocy społecznej – może liczyć na priorytetowe traktowanie podczas rekrutacji. Celem uzyskania dodatkowych informacji należy skontaktować się ze swoim pracownikiem socjalnym lub bezpośrednio z Działem Obsługi Projektów, który zajmuje się koordynowaniem zadania na terenie gminy:
- osobiście w siedzibie MOPS przy ul. Zgliczyńskiego 4, pokój 107,
- telefonicznie pod nr tel. 24/364 02 78.
Zgłoszenia do udziału we wsparciu przyjmują pracownicy socjalni właściwi dla miejsca zamieszkania oraz pracownicy Działu Obsługi Projektów. Podstawą zgłoszenia jest poprawnie wypełniona karta zgłoszeniowa.
Beneficjenci wsparcia zostaną wyposażeni w opaski życia z przyciskiem SOS, który pozwala na wezwanie pomocy w przypadku wystąpienia jakiegoś zagrożenia. Dzięki opasce można połączyć się z Centrum Teleopieki i uzyskać pomoc adekwatną do sytuacji: powiadomienie opiekuna czy wezwanie odpowiednich służb. Oprócz możliwości kontaktu z Centrum Teleopieki i wezwania pomocy, opaska pełni również inne funkcje:
• ma wbudowany GPS, który umożliwia zlokalizowanie osoby i poinformowanie opiekuna, gdzie się w danym momencie znajduje – funkcja szczególnie przydatna w przypadku osób z chorobą Alzheimera lub innymi zaburzeniami otępiennymi, powodującymi dezorientację w przestrzeni,
• na bieżąco monitoruje podstawowe funkcje życiowe – w sytuacji wywołania sygnału alarmowego dyspozytor widzi w systemie: kto wywołał sygnał, gdzie znajduje się ta osoba i jakie są jej parametry życiowe, co umożliwia szybką reakcję w sytuacji zagrożenia zdrowia,
• wyposażona jest również czujnik upadku – jeśli osoba zasłabnie i upadnie, opaska sama wywoła sygnał SOS i połączy się z Centrum Teleopieki celem zaalarmowania o zagrożeniu.
Fot. UMP