Dziś, po roku od wprowadzenia rewolucji w układzie komunikacyjnym miasta, przyszedł czas na kolejne zmiany. Można je wprowadzać śmielej, bo w opinii władz spółki miniony rok pokazał, że założenia nowego systemu były trafione i mimo początkowego sceptycyzmu płocczanie docenili tak nowe trasy, jak i choćby to, że autobusy nie nadjeżdżają na przystanki całymi stadami, że są nowe połączenia bezpośrednie, nowe bilety i biletomaty, że na najbardziej obleganych odcinkach uruchomiono linie wspomagające itd.
Tymi osiągnięciami prezes Komunikacji Miejskiej Janusz Majchrzak, a także przedstawiciele Ratusza pochwalili się podczas dzisiejszej konferencji prasowej w ratuszu. - Dla potwierdzenia słuszności wprowadzonych zmian wiosną tego roku KM Płock przeprowadziła drugie w historii płockiej komunikacji miejskiej liczenie pasażerów - informuje Anna Kicińska, rzeczniczka KM.
Optymistyczne spostrzeżenia potwierdzają wyniki drugiego w historii płockiej KM liczenia pasażerów, które przeprowadzono na wiosnę tego roku. Wyniki cieszą - w porównaniu z liczeniem z jesieni 2011 r. okazało się, że liczba pasażerów w całej sieci wzrosła o 2,5 proc., a na terenie Płocka - o 5,3 proc. - Wzrost ten cieszy szczególnie w obliczu ciągłych informacji o ogólnopolskiej tendencji spadkowej w przewozach pasażerskich w transporcie publicznym - zauważają w spółce. - Znacznie wzrosła liczba przewożonych pasażerów na kilometr, co oznacza, że jest coraz mniej kursów autobusów bez pasażerów lub z kilkoma pasażerami. Największy wzrost liczby pasażerów na kilometr odnotowano na liniach 33, 32, 35, 3 i 2, a także 7, 19 i 20. Najmniejszy wskaźnik liczby pasażerów na kilometr wykazano na linii 15 (tylko 1,2 pasażera na kilometr), a największy na linii 19 – aż 5,5 pasażera na kilometr. Najwięcej pasażerów przejechało linią 3 na nowej trasie (aż blisko 9 tys. osób w dzień powszedni).
Co się zmieni?
Ale zawsze można coś jeszcze usprawnić, dlatego od 1 września czekają nas kolejne zmiany - nowe trasy, dodatkowe połączenia i nowe przystanki. Co się zmieni?
Więcej połączeń z przemysłowymi dzielnicami
Zwiększy się ilość połączeń z przemysłowymi dzielnicami miasta, przede wszystkim z ul. Targową.
- Będą dodatkowe kursy linii 37 dostosowane do potrzeb osób pracujących na zmiany, a sama trasa zostanie wydłużona na Kostrogaj. Nowa trasa linii 37 przebiegać będzie od Borowiczek przez Zielony Jar i Podolszyce Północ, Piłsudskiego i ulicami Lachmana, Banacha, Otolińską, Targową, Bielską (przy lotnisku), Wiadukt i przez pętlę na Kostrogaju do zajezdni autobusowej przy ulicy Przemysłowej.
- Bezpośrednie połączenie z ul. Targową z zachodniej części miasta zapewnią wydłużone kursy linii 32. Zachowane będą kursy linii 15 na ul. Targową, jednak w ograniczonym zakresie. Na ul. Targowej zostanie uruchomiony w obydwu kierunkach dodatkowy przystanek „Targowa, zakłady” między obecnymi przystankami Targowa a Fabryka maszyn. W godzinach wieczornych wybrane kursy linii 20 i 26 skierowane zostaną przez nowy przystanek WORD przy skrzyżowaniu ul. Targowej i Otolińskiej.
Powstanie nowa linia 29
Nowa linia ma być odpowiedzią na potrzebę lepszego skomunikowania cmentarza komunalnego przy Bielskiej z centrum miasta. Autobusy linii 29 pojadą z dworca autobusowego przy al. Jachowicza na cmentarz al. Kobylińskiego, ul. Łukasiewicza (przy Hermana), Tysiąclecia i na cmentarz przy Bielskiej (powrót z cmentarza tą samą trasą).
Zmieni się trasa mało popularnej 15
Poprawie ulegnie również dojazd do przychodni diabetologicznej przy ul. Otolińskiej oraz w okolice ul. Spółdzielczej i Słonecznej dzięki zmianie trasy słabo wykorzystywanej linii 15. Od 1 września autobusy linii 15 z ul. Boryszewskiej pojadą ulicami Otolińską, Lachmana, Spółdzielczą (obsłużą nieobsługiwane dotąd przystanki Jesienna), Wyszogrodzką, dalej przy ogródku jordanowskim i ulicami Sienkiewicza i Bielską do dworca autobusowego w Al. Jachowicza, a wybrane kursy wydłużone będą do ul. Targowej przez osiedle Tysiąclecia. Z powrotem z Al. Jachowicza (lub z ul. Targowej) pojadą ulicami Bielską, Kwiatka, Kolegialną, Słoneczną (obsłużą nowe przystanki Batorego i Bukowa), Południową (z nowym przystankiem Paśniki), Spółdzielczą, Lachmana, Banacha i Otolińską do Boryszewskiej. W związku ze zmianą trasy autobusy linii 15 nie dojadą na Grabówkę i do Borowiczek. Trasa ta zostanie jednak obsłużona dzięki dodatkowym kursom linii 4, które w godzinach szczytu zapewnią tam półgodzinną częstotliwość.
Powstaną nowe przystanki:
• Padlewskiego – w al. Kilińskiego przy skrzyżowaniu z ul. Padlewskiego (w obydwu kierunkach), co zapewni lepszą obsługę tej części miasta, w tym dojazd do pobliskiej szkoły wyższej oraz Sądu Rejonowego w Płocku;
• Ogródek Jordanowski – na ul. Wyszogrodzkiej za rogatkami, co umożliwi lepszą przesiadkę
w stronę Podolszyc dla osób dojeżdżających z lewobrzeżnej części miasta;
• Spółdzielcza – na podjeździe do al. Piłsudskiego od ul. Spółdzielczej, co skróci drogę między przystankami m.in. na liniach 14, 20, 26 i poprawi obsługę komunikacyjną Międzytorza, w tym okolic ul. Spółdzielczej;
• Obrońców Płocka – na ul. Mickiewicza za rondem Dmowskiego w stronę dworca kolejowego;
• Kredytowa – na ul. Mościckiego w stronę Dobrzyńskiej;
• Paśniki – na ul. Południowej w stronę Spółdzielczej przed skrzyżowaniem z ul. Wyszogrodzką;
• Batorego – na ul. Słonecznej w stronę Południowej przy skrzyżowaniu z ul. Batorego;
• Bukowa – na ul. Słonecznej w stronę Południowej przy skrzyżowaniu z ul. Bukową, co poprawi m.in. dojazd do cmentarzy przy ul. Norbertańskiej;
• Wyszogrodzka, Wisła – w al. Jana Pawła II między ulicami Wyszogrodzką a Czwartaków przy galerii Wisła.
Będzie mniej kursów 13 wieczorem
Liczenie pasażerów wykazało, że w niektórych rejonach miasta połączeń jest za dużo i mało kto z nich korzysta. Tak było m.in. z 13, dlatego - jak zapowiada Komunikacja Miejska - liczba kursów tej linii zostanie ograniczona, zwłaszcza wieczorem (zdarzały się puste kursy lub autobusem jechało tylko kilkoro pasażerów). Od września linia 13 służyć będzie przede wszystkim obsłudze szkoły średniej i osiedla przy ul. Kutnowskiej w najbardziej pożądanych porach dnia.
Zmieni się w rozkładach jazdy
Od momentu ustalania nowych rozkładów jazdy sporo się w Płocku pozmieniało, oddano choćby skrzyżowanie Otolińskiej i Chopina, a także wyremontowaną Targową, Graniczną, zmieniło się też na Podolszycach czy na skrzyżowaniach z Jachowicza. - Dlatego czasy przejazdów nie zawsze odpowiadają czasom rzeczywistym, które wymuszane są przez aktualnie panujące warunki na jezdni - wyjaśnia Anna Kicińska. - Dzięki potężnej bazie danych, powstającej w ramach dofinansowywanego z pieniędzy unijnych projektu, która rejestruje wszystkie odchyłki od rozkładu jazdy (przyspieszenia, opóźnienia) w wybranych punktach trasy linii, możliwe było opracowanie jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistości rozkładów jazdy na podstawie średniej z kilkuset pomiarów w każdej porze dnia.
Dodaje, że już w trakcie projektowania nowego układu komunikacyjnego liczono się z ewentualnymi korektami, dlatego rozkłady jazdy przygotowano tak, by można je było modyfikować nie burząc całego systemu. - Nie są to różnice, które mogą w sposób znaczący wpływać na dotychczasowy plan czasowy pasażerów, pomimo zmiany rozkładów wszystkich linii autobusowych - uspokaja Anna Kicińska. - Niemniej jednak pasażerowie proszeni są o zwrócenie uwagi na nowe czasy odjazdów autobusów ze swoich codziennych przystanków autobusowych. W szczególności dotyczy to miejskich linii 19 i 22 oraz wszystkich linii podmiejskich, gdzie czasy przejazdów zostały skrócone o kilka minut.