reklama

Za chwilę rewolucja. Zobacz, co się zmieni

Opublikowano:
Autor:

Za chwilę rewolucja. Zobacz, co się zmieni - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościWielkimi krokami zbliża się zapowiadana od miesięcy rewolucja w czerwoniakach w związku z wejściem w życie nowego układu komunikacyjnego dla Płocka i podpłockich gmin. Zobacz, co się zmieni i dlaczego.

Wielkimi krokami zbliża się zapowiadana od miesięcy rewolucja w czerwoniakach w związku z wejściem w życie nowego układu komunikacyjnego dla Płocka i podpłockich gmin. Zobacz, co się zmieni i dlaczego.

Nowe ceny i rodzaje biletów obowiązują od 1 sierpnia, ale rewolucja w Komunikacji Miejskiej, do której dostosowano nową taryfę przewozową musiała poczekać do 30 września. Opóźnienia z wprowadzaniem zmian w całym układzie wymusił przedłużający się remont Kolegialnej i Sienkiewicza - władze Komunikacji Miejskiej uznały, że roboty w centrum miasta wystarczająco dezorganizują ruch w mieście i wprowadzanie nowego układu spotęgowałby jedynie komunikacyjny rozgardiasz. W związku z tym rewolucję przesunięto na koniec września.


Komunikacja Miejska od miesięcy zapowiadała, że nowy system, którego wdrażanie zacznie się na jesieni, jest odpowiedzią na potrzeby pasażerów, które spółka poznała na podstawie specjalistycznych badań, ankiet i analiz. Ma się cechować przede wszystkim koordynacją linii na wspólnych odcinkach tak, by maksymalnie ułatwić pasażerom przesiadanie się z jednego autobusu do drugiego (temu służyło też przede wszystkim wprowadzenie nowych rodzajów biletów sieciowych). System komunikacyjny opierać będzie na czterech liniach podstawowych, czterech uzupełniających, a także kilkunastu podmiejskich, kilku sezonowych i nocnych, z w związku z czym linie otrzymają nową numerację. Ponadto rozkłady jazdy mają być tak ułożone, by czerwoniaki nie podjeżdżały na przystanek po kilka naraz i w odstępie kwadransa, ale pojedynczo i co kilka minut. Badani pasażerowie postulowali także m.in. zwiększenie liczby połączeń między największymi dzielnicami Płocka a starówką, utworzenie linii pośpiesznej z Podolszyc do Orlenu, przerzucenie części linii z przemysłowego Kostrogaju na osiedle Łukasiewicza, zintegrowanie przystanków różnych linii obsługujących wspólnie jeden kierunek (najczęściej wymieniano kierunki do Radziwia i cmentarza komunalnego), połączenie rejonu Mickiewicza z ze Starym Miastem, szpitalem i Podolszycami czy wprowadzenie nieograniczonej sprzedaży biletów w pojazdach – bez dodatkowych opłat manipulacyjnych. Postulaty pasażerów zostały w większości ujęte w nowym układzie komunikacjnym.


Ważną zmianą jest też rozdzielenie linii miejskich od podmiejskich, dzięki czemu połączenia realizowane dotąd przez te ostatnie, teraz znajdą się w obszarze połączeń miejskich. Zbiorcza pętla dla autobusów podmiejskich została wyznaczona przy dworcu autobusowym u zbiegu Jachowicza i Obrońców Westerplatte.


Nowy układ tworzy 37 skategoryzowanych linii komunikacyjnych:


- trzy linie priorytetowe – 3, 19, 22;

- dziewięć linii podstawowych – siedem typowo miejskich: 0, 2, 7, 10, 14, 20, 26 i dwie wahadłowe: 35 i A;
- trzy linie uzupełniające – 4, 15 i 24;
- dwadzieścia dwie linie zindywidualizowane, w tym: 
      *  szesnaście linii podmiejskich: 1, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 16, 17, 18, 21, 23, 25, 27, 28 i 30; 
      * jedna linia dodatkowa: 13;
      * cztery linie wahadłowe: 31, 32, 33 i 37;
      * jedna linia nocna – N1 (poprzednio 101).

Żadnych zmian nie wprowadzono w trasach następujących linii: 1, 6, 9, 19, 22, 33, 35 i 37, dlatego nie zostały one ujęte w poniższym zestawieniu (przy niektórych z nich np. "19" zawarto adnotację, że do godz. 18.00 będą jeździły po Płocku wyłącznie autobusy przegubowe). Przestawia ono zmiany i przyczyny tych zmian w trasach linii:


  • Linie: 29, 34, 100 i 102 - zlikwidowano
  • Linia 101 - przenumerowano na N1,
  • Linie: 0, 14 i A - utworzono nowe,
  • Linie: 4, 10, 13 i 15 - uruchomiono na zupełnie nowych trasach.
  • Linie: 1, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 21, 23, 25, 27, 28, rozpoczynających swoje trasy z dworca autobusowego przy al. Jachowicza wprowadzono nowe przystanki „Jachowicza Bielska”: 

        -  przed skrzyżowaniem z ul. Bielską (po północnej stronie al. Jachowicza) – dla pojazdów zmierzających w kierunku al. Kobylińskiego i ul. Bielskiej – na północ; 

       - za skrzyżowaniem z ul. Bielską (po południowej stronie al. Jachowicza) – dla pojazdów zmierzających w kierunku al. Piłsudskiego i dla pojazdów zmierzających w kierunku dworca autobusowego od strony al. Kobylińskiego, z obydwu stron ul. Bielskiej.

  • Linia 0 - trasa nowej linii prowadzić będzie ze szpitala na Winiarach przez osiedla Skarpa i Dobrzyńska – ulicami: Dobrzyńską, Mościckiego, Miodową i Tysiąclecia do ul. Bielskiej, którą autobusy linii 0 dotrą do centrum, skąd po pokonaniu ulic Kwiatka i Kolegialnej, aleją Kilińskiego i ul. Dworcową dojadą do dworca kolejowego. Powrót z dworca do szpitala nastąpi przez Os. Kochanowskiego – ul. Mickiewicza i dalej ulicami: Tysiąclecia, Miodową i Gałczyńskiego. Linię 0 zaplanowano jako jednokierunkową, a jej przeciwbieżną trasę stanowić będzie linia 10. Zadaniem obydwu tych linii jest poprawa skomunikowania Os. Kochanowskiego i dworca kolejowego ze Starym Miastem, osiedlami: Tysiąclecia, Skarpa i Dobrzyńska oraz ze szpitalem, a także wzmocnienie najlepiej wykorzystanego odcinka linii 19.
  • Linia 2 - rozpoczynać się będzie przy szpitalu na Winiarach, skąd do centrum prowadzić będzie identycznie, jak trasa linii 0. Od ul. Kolegialnej autobusy linii 2 pojadą al. Kilińskiego i ul. Mostową do Radziwia, na którym ulicami: Portową, Popłacińską, Kolejową, Cichą i Dobrzykowską dojadą do przystanku Tokary. Wybrane kursy przedłużone zostaną do Podolszyc przez Most Solidarności, al. Jana Pawła II i ul. Czwartaków. Połączenie Radziwa z Podolszycami przez „nowy most” usprawni i znacznie skróci podróż z tej dzielnicy do centrów handlowych na Podolszycach, a także zapewni dodatkowe połączenie prawobrzeżnej części Płocka do ogródków działkowych. Powrót z Radziwia do centrum Płocka także odbędzie się ulicami Popłacińską (po uprzedniej zmianie organizacji ruchu na skrzyżowaniu z ul. Kolejową) i Portową, którymi poprowadzone zostaną również trasy pozostałych linii miejskich obsługujących tę dzielnicę. W kierunku do szpitala autobusy linii 2 przejadą przez centrum ul. Sienkiewicza, a następnie ulicami: Bielską, Tysiąclecia, Miodową i Gałczyńskiego. Linia 2 w koordynacji rozkładów jazdy uzupełniana będzie linią 7 i 13 –linie te zapewnią wysoką częstotliwość kursów na wspólnym odcinku swoich tras. Kursy do Jordanowa realizowane będą tylko w ramach linii 21.
  • Linia 3 - wyniki badań zapełnienia autobusów linii 3 zilustrowały bardzo duże dysproporcje w jej wykorzystaniu: potoki pasażerskie uzasadniające nawet eksploatację autobusów przegubowych na odcinku od Podolszyc do al. Jachowicza (przystanki w rejonie ul. Bielskiej) i bardzo słabe wykorzystanie pojazdów – poza wąskimi szczytami przewozowymi – na dalszym odcinku jej trasy do Kostrogaju. W związku z powyższym, zaproponowano wycofanie linii 3 z ul. Przemysłowej i przedłużenie jej trasy od ul. Gwardii Ludowej do szpitala Winiary – przez osiedla Łukasiewicza i Skarpa (ulicami: Batalionów Chłopskich i Gałczyńskiego). Rozwiązanie to umożliwi zachowanie przez linię 3 priorytetowego charakteru, zapewniając w miarę równomierne jej wykorzystanie na całym odcinku nowej trasy.
  • Linia 4 - zaprojektowano jako jedno z połączeń dedykowanych obsłudze Cmentarza Komunalnego. Specyficzna struktura klientów linii obsługujących nekropolie, charakteryzująca się bardzo wysokim udziałem osób w podeszłym wieku, zwolnionych (ze względu na wiek) z obowiązku ponoszenia opłat lub mających prawo do ulg (jako emeryci bądź renciści), umożliwia wydłużenie drogi przejazdu na tych liniach, przy pełnej akceptacji ich pasażerów. Z tej przyczyny w nowej trasie linii 4 zawarto dotychczasowe trasy linii 15 i 29, projektując trasę linii 4 z Cmentarza Komunalnego do Borowiczek przez Kostrogaj (ulice Wiadukt i Kostrogaj), osiedla: Łukasiewicza, Dobrzyńska i Skarpa (ulice: Gwardii Ludowej, Batalionów Chłopskich, Gałczyńskiego, Dobrzyńska i al. Kobylińskiego), centrum (ulice Kwiatka i Kolegialna, z powrotem – ul. Sienkiewicza), Os. Wyszogrodzka, Grabówkę i Ośnicę.
  • Linia 5 - na linii podmiejskiej 5 zlikwidowano bardzo słabo wykorzystany objazd osiedli Dworcowa i Kochanowskiego, kierując ją do Os. Skarpa najkrótszą trasą – al. Kobylińskiego i ul. Dobrzyńską (identycznie z powrotem). Ponadto, dla obydwu kierunków wprowadzono zajazd na pętlę w Starej Białej.
  • Linia 7 - na odcinku z Kostrogaju do centrum skierowano przez osiedla Łukasiewicza i Tysiąclecia – ulicami: Gwardii Ludowej, 7 Czerwca 1991 r., Łukasiewicza, Tysiąclecia i Bielską, zastępując wycofaną stamtąd linię 2. Ponadto, trasę linii 7 skorygowano na Radziwiu, identycznie jak linii 2, prowadząc ją w obydwie strony ulicami Portową i Popłacińską. Dla kierunku do centrum Płocka – dla wszystkich kursów – wprowadzono również zajazd na przystanek przy ul. Cichej.

  • Linia 8 - pozostawiono tylko kursy podmiejskie (jej miejski odcinek przejęła linia 2), skracając w związku z tym jej trasę do dworca autobusowego przy al. Jachowicza. Konieczność dowiezienia dzieci z miejscowości w Gminie Nowy Duninów do szkoły przy ul. Cichej na Radziwiu przesądziła o pozostawieniu linii 8 – jako jedynej – na odcinku ul. Kolejowej, pomiędzy ul. Popłacińską a rondem inż. Lajourdie.
  • Linia 10 –połączenie jednokierunkowe, przeciwbieżne w stosunku do linii 0. Trasa tej linii prowadzić będzie ze szpitala na Winiarach przez osiedla Skarpa i Dobrzyńska – ulicami: Dobrzyńską, Mościckiego, Miodową i Tysiąclecia do ul. Bielskiej, a następnie przez Os. Kochanowskiego – ul. Mickiewicza – do dworca kolejowego. Powrót z dworca do szpitala nastąpi ul. Dworcową i al. Kilińskiego do centrum, skąd po pokonaniu ulic Sienkiewicza i Bielskiej, autobusy linii 10 pojadą ulicami: Tysiąclecia, Miodową i Gałczyńskiego. Wraz z linią 0, zadaniem linii 10 jest poprawa skomunikowania Os. Kochanowskiego i dworca kolejowego ze Starym Miastem, osiedlami: Tysiąclecia, Skarpa i Dobrzyńska ze szpitalem Winiary oraz wzmocnienie fragmentu trasy linii 19.
  • Linia 11 - trasę linii 11 jako podmiejskiej – skrócono do dworca autobusowego przy al. Jachowicza (wprowadzając w zamian na ul. Południową inne połączenia).
  • Linia 13 - dotychczasową linię 10 połączono z linią 13, zmieniając ją w połączenie całoroczne – w relacji z dworca autobusowego przez centrum (ulice: Kwiatka i Kolegialna, z powrotem – ul. Sienkiewicza) do ul. Cichej na Radziwiu (w obydwie strony ulicami Portową i Popłacińską), z wybranymi kursami przedłużonymi do szkoły przy ul. Kutnowskiej, a w wakacje – do Grabiny.
  • Linia 14 - nową linię 14 zaprojektowano na trasie z Podolszyc, ulicami: al. Armii Krajowej, Wyszogrodzką, al. Piłsudskiego i ul. Chopina do dworca kolejowego, a następnie przez Os. Kochanowskiego (ul. Mickiewicza) do ul. Obrońców Westerplatte i dalej alejami Jachowicza i Kobylińskiego przez Os. Skarpa do szpitala na Winiarach. Zadaniem tej projektowanej linii jest szybkie połączenie dworca kolejowego ze szpitalem i z Podolszycami, szpitala z Podolszycami oraz skomunikowanie Os. Mickiewicza z Podolszycami.
  • Linia 15 - trasa linii prowadzić będzie z ul. Boryszewskiej do centrum ulicami: Otolińską, Targową i Bielską, skąd dalej ulicami Kwiatka i Kolegialną (z powrotem Sienkiewicza) do Os. Wyszogrodzka i przez Grabówkę, a następnie ul. ks. Niedzielaka (obok Cmentarza Starego) i ul. Mazura do pętli na Podolszycach. Linia 15 uzupełni na Grabówce i Cholerce linię 4, zastępując zlikwidowaną linię 29 oraz wycofaną z Cholerki linię 11.
  •  Linia 16 - linię podmiejską 16 skierowano do Os. Skarpa najkrótszą trasą – alejami Jachowicza i Kobylińskiego, integrując w ten sposób jej trasę do ul. Zglenickiego z trasami linii 5 i 11, obsługującymi wraz z nią miejscowości Biała i Stara Biała.
  • Linie podmiejskie 17 i 18 - Trasy linii podmiejskich 17 i 18 skrócono do dworca autobusowego przy al. Jachowicza.
  • Linia 19 - nie przewidziano zmian w trasie przejazdu, ale założono konieczność jej obsługi do godziny 18 wyłącznie taborem przegubowym.
  • Linia 20 - nierównomierne wykorzystanie dość intensywnie kursujących autobusów linii 20, stanowiło przesłankę zmiany jej trasy. Autobusy tej linii dość dobrze były wykorzystane na odcinku od Os. Łukasiewicza do centrum, umiarkowanie od centrum do ul. Lachmana i bardzo słabo do i z Boryszewa. Z tego powodu zaproponowano przedłużenie linii 20 od ul. Lachmana do Podolszyc, od ul. Chopina do pętli na Podolszycach identyczną trasą, jak linii 26 (tj. dwukierunkowo przez Podolszyce Północ, dalej ul. Czwartaków do al. Jana Pawła II i przez Podolszyce Południe do ul. Mazura). Założono, że linie 20 i 26, obydwie w kategorii linii podstawowych, zapewnią łącznie częstotliwość linii priorytetowej na wspólnym, bardzo długim odcinku ich tras. Trasę linii 20 wycofano ponadto z jednokierunkowego zajazdu (w kierunku do Podolszyc) na ul. 4. Pułku Strzelców Konnych (jest to pewna zaszłość – nieuzasadniona w sytuacji zlokalizowania poprzedniego przystanku – przy ul. Kolegialnej – w pobliżu skrzyżowania z al. Kilińskiego).
  • Linia 21 - trasę linii 21 – jako podmiejskiej – skrócono do dworca autobusowego przy al. Jachowicza. Jednocześnie – w celu jej zintegrowania z linami 2 i 7 – na Radziwiu w obydwie strony wytyczono ją ulicami Portową i Popłacińską.
  • Linia 23 - analogicznie skrócono do al. Jachowicza trasę linii 23, którą na ul. Lachmana zastąpiła linia 26. Od dworca autobusowego do Os. Skarpa trasę tej linii podmiejskiej wyznaczono najkrótszą trasą – alejami Jachowicza i Kobylińskiego.
  • Linia 24 - nowa trasa linii 24 na znaczącym jej fragmencie uzupełnia trasę drugiej linii obsługującej Cmentarz Komunalny, tj. linii 4. Z Cmentarza Komunalnego wyznaczono ją jak dotychczas do ul. Przemysłowej, a następnie przez osiedla: Łukasiewicza, Dobrzyńska i Skarpa (ulicami: Gwardii Ludowej, Batalionów Chłopskich, Gałczyńskiego, Dobrzyńską, al. Kobylińskiego, Nowowiejskiego) do centrum (ulice Kwiatka i Kolegialna, z powrotem – ul. Sienkiewicza), skąd dalej al. Kilińskiego do al. Piłsudskiego i po dotychczasowej trasie do pętli na Podolszycach.
  • Linia 26 - w celu zintegrowania trasy linii 26 z trasą linii 20, dla linii 26 wprowadzono w obydwu kierunkach zajazd na ul. Lachmana oraz skierowano ją do centrum (w kierunku do Podolszyc ulicami Kwiatka i Kolegialną, z powrotem – ul. Sienkiewicza). Na wspólnym z linią 20 odcinku trasy linii 26 uzyskano w ten sposób bardzo wysoką częstotliwość kursowania autobusów.
  •  Linia 30 - trasę linii podmiejskiej 30 skrócono do dworca autobusowego przy al. Jachowicza kierując ją alejami Jachowicza i al. Piłsudskiego i dalej z przejazdem przez al. Jana Pawła II do ul. Wyszogrodzkiej i Harcerskiej.
  • Linia 31 - dość słabe przeciętne wykorzystanie linii wahadłowych stanowiło silną przesłankę racjonalizacji ich tras i liczby realizowanych kursów. Dla linii 31 – ze względu na brak popytu na jej odcinku od szpitala do Os. Skarpa – zaproponowano skrócenie trasy do tego osiedla, skąd do Orlenu poprowadzono ją ul. Dobrzyńską, al. Kobylińskiego oraz dalej ulicami: Bielską, Gwardii Ludowej, 7 Czerwca 1991 r. i Łukasiewicza, na których linia 31 zastąpiła zlikwidowaną linię 34. Wydłużenie trasy linii 31 nie wpłynie znacząco na czas przejazdu z Os. Skarpa do Orlenu. W trasie linii wahadłowej 31 uwzględniono również zajazdy do bramy XI i do Adler Polska Sp. z o.o. u przy ul. Długiej.
  • Linia 32 - trasę linii 32 – w zastępstwie likwidowanej linii wahadłowej 34 – przedłużono z dworca kolejowego do ul. Lachmana. Objęto nią również Os. Dobrzyńska, kierując autobusy tej linii w obydwu kierunkach ulicami Miodową i Gałczyńskiego.
  • Linia 35 - przy okazji zmian tras linii wahadłowych zaproponowano ich uporządkowanie w rejonie PKN Orlen. Linię 35 o największej liczbie kursów wydłużono wszystkimi kursami do bramy I przy ul. Chemików.
  •  Linia 44 - na bazie nowej całorocznej linii 14 wyodrębniono linię sezonową 44. Wybrane kursy linii 14 w okresie letnich wakacji szkolnych zastępowane będą kursami linii 44 o identycznej trasie jak linia 14 na odcinku od Podolszyc do szpitala, a dalej poprowadzone ulicami: Szpitalną, Sobótka, Rybaki, Mostową, al. Kilińskiego, Wyszogrodzką i Południową do pętli na Cholerce. Dzięki temu rozwiązaniu, przy zaangażowaniu dodatkowo tylko jednego autobusu, większość osiedli charakteryzujących się intensywną zabudową, zyska atrakcyjne połączenie z Kąpieliskiem Miejskim w Sobótce (kursy realizowane będą co 60-80 min).
  • Pospieszna linia A - uzupełnienie oferty zwykłych linii dziennych w płockiej komunikacji miejskiej, stanowi linia pospieszna A, łącząca Podolszyce z Bramą I Orlenu, trasą identyczną jak linia 35, ale z ograniczoną liczbą przystanków pośrednich poza Podolszycami. Dla linii A pomiędzy Orlenem, a przystankami u zbiegu ulic Wyszogrodzkiej i Szarych Szeregów, wyznaczono w obydwu kierunkach tylko dwa przystanki pośrednie: Jachowicza / Bielska i Piłsudskiego – Cotex. Na linii A założono obowiązywanie taryfy, jak na liniach zwykłych, plus dodatkowo – jako formę promocji komunikacji miejskiej w dojazdach do pracy w PKN Orlen – bezpłatne przejazdy dla osób posiadających przy sobie ważny dowód rejestracyjny samochodu osobowego.
  • Linie 100 i 102 - z powodu znikomego wykorzystania, założono likwidację tych linii nocnych.
  • Linia N1 - w stosunku do najlepiej wykorzystanej linii nocnej 101 zaproponowano – zgodnie z obecnym trendem krajowym i europejskim – zmianę jej oznaczenia na N1 i pewną modyfikację trasy. Z zajezdni na Kostrogaju trasa linii N1 prowadzić będzie przez osiedla: Łukasiewicza, Dobrzyńska do Os. Skarpa (ulicami: Gwardii Ludowej, Batalionów Chłopskich i Gałczyńskiego), skąd dalej ulicami: Dobrzyńską, Mościckiego, Miodową, Tysiąclecia i Bielską do centrum. Na kolejnym odcinku swojej trasy linia N1 będzie miała identyczny przebieg jak dzisiejsza linia 101 – aż do al. Jana Pawła II, po której pokonaniu autobusy linii N1 zakończą bieg na pętli w Podolszycach (a nie – jak obecnie – w Borowiczkach).
  • Linie: 12, 25, 27, 28, 30 - trasy linii obsługujących Gminę Słupno, poprowadzone zostaną przez Podolszyce Południe aleją Jana Pawła II, uzupełniając ofertę przewozową na tym odcinku do lub z centrum miasta. 


Nowe granice stref taryfowych można zobaczyć na stronie Komunikacji Miejskiej

Czytaj też:







 

 

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE