reklama

Wyższe zarobki, więcej aut. Ale społeczeństwo coraz starsze

Opublikowano:
Autor:

Wyższe zarobki, więcej aut. Ale społeczeństwo coraz starsze - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPłock i Mazowsze – co statystyki z ostatnich 20 lat mówią o wyzwaniach na przyszłość? Urząd Statystyczny w Warszawie przygotował ciekawe zestawienie dotyczące m.in. Płocka.

Płock i Mazowsze – co statystyki z ostatnich 20 lat mówią o wyzwaniach na przyszłość? Urząd Statystyczny w Warszawie przygotował ciekawe zestawienie dotyczące m.in. Płocka.

Upływające w tym roku 20-lecie istnienia województwa mazowieckiego było okazją do podsumowania zmian zachodzących w województwie i najważniejszych miastach Mazowsza. Urząd Statystyczny w Warszawie przygotował w Płocku konferencję prasową na ten temat. 

Dużym wyzwaniem będą kwestie demograficzne. Co siódmy Polak mieszka na Mazowszu, populacja województwa stale rośnie: w 1999 roku region zamieszkiwało 5,1 mln osób, zaś w 2018 roku było to 5,4 mln. 

- Ale pozytywne trendy dotyczyły jednak przede wszystkim aglomeracji warszawskiej. Obszary leżące na krańcach województwa notowały odpływ młodych ludzi, co skutkowało postępującym procesem starzenia się ludności - tłumaczy Marcin Kałuski z Urzędu Statycznego w Warszawie. 

Starzenie się społeczeństwa jest bardzo widoczne. Według zasad unijnym społeczeństwo "stare" to takie, w którym jest powyżej 7 proc.ludności w wieku 65 lat i więcej. Tymczasem na Mazowszu ten wskaźnik to już 17,7 proc. 

W obliczu starzenia się społeczeństwa i rosnącego zapotrzebowania na usługi zdrowotne trzeba myśleć właśnie o ochronie zdrowia. Porównując lata 1999 i 2017 na Mazowszu spadła liczba lekarzy przypadających na 10 tys. ludności, mniej było też lekarzy dentystów. Przybyło za to pielęgniarek i położnych. 

Na przestrzeni 20 lat średnie zarobki wzrosły o ponad 100 proc. Cieszy, że spada stopa bezrobocia - średnio z ponad 15 proc. do niecałych 5. Ale nie jest wcale różowo, to statystykę zaburza Warszawa, gdzie bezrobocie jest minimalne (1,5 proc.), w Płocku też jest bardzo dobrze (obecnie ok. 6 proc.) ale już w okolicznych powiatach jest to przeważnie ponad 10 proc. Najgorsza sytuacja jest w powiecie szydłowieckim - ponad 24 proc.!

Ogromne zmiany zaszły na mazowieckich drogach. W ciągu 20 lat liczba aut osobowych wzrosła z 300 do ponad 700 na 1000 mieszkańców, a ciężarowych - z 50 do ponad 100. 

- Te liczby to sygnał, by myśleć o rozwijaniu komunikacji publicznej oraz transportu alternatywnego, zwłaszcza sieci ścieżek rowerowych. W latach 2011-2018 ich gęstość wzrosła na Mazowszu niemal trzykrotnie - wylicza Marcin Kałuski.

Jak na tle pozostałych 41 powiatów Mazowsza wypadł Płock? Jeśli porównamy rankingi z lat 2008 i 2017, to miasto poprawiło pozycję m.in. w następujących kategoriach: saldo migracji, liczba mieszkańców przypadających na 1 podmiot ambulatoryjnej opieki zdrowotnej oraz przedsiębiorczość. Spadek w rankingu Płock zanotował w przypadku przyrostu naturalnego, odsetka ludności w wieku nieprodukcyjnym oraz odsetka dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. 

- Płock pozostał mazowieckim wiceliderem, oczywiście po Warszawie, pod względem przeciętnego wynagrodzenia - informuje Marcin Kałuski.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo