Powstaje projekt uchwały mającej za zadanie wprowadzić odpowiednie regulacje prawne m.in. co do sytuowania reklam w miejscach publicznych. Na jego końcową wersję mają mieć wpływ płocczanie. Uwagi można już wnosić, natomiast w marcu odbędzie się dyskusja publiczna na ten temat.
Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie uchwały rozwiązaniami odbędzie się w 6 marca o godzinie 17.30 w siedzibie Urzędu Miasta Płocka, w auli zlokalizowanej na I piętrze budynku z wejściem od placu Stary Rynek 1.
O co dokładnie chodzi?
Projekt nowej uchwały przewiduje nowe regulacje w zakresie m.in. stosowania reklam. Przewidziane są spore zmiany, które mogą wywołać poruszenie wśród przedsiębiorców. W zamyśle nowy projekt ma poprawić wizualny i estetyczny wizerunek miasta, ale będzie wiązał się z pewnymi ograniczeniami.
- My jako społeczeństwo dopiero dojrzewamy do tego, żeby zaakceptować, iż zmiany w zakresie dbania o estetykę miasta, są konieczne – twierdzi Michał Balski, kierownik referatu rewitalizacji i estetyzacji miasta. - Będzie nam się lepiej mieszkało, ale niestety wiązać się to musi z pewnymi obostrzeniami.
Reklama na elewacji nie będzie już mogła zasłaniać całych okien, co jest bardzo popularne w mniejszych punktach usługowo-handlowych. Projekt uchwały dopuszcza jej obecność na oknie, ale tylko do 20 proc. powierzchni. Reklama będzie mogła zawisnąć w przestrzeni wyznaczonej pomiędzy oknem a gzymsem, ale tak, by nie zasłaniać np. detali architektonicznych na elewacji.
Zamiast zwykłych kasetonów, preferowane będą napisy przestrzenne, a nawet neony.
- Nie ukrywamy, że chcielibyśmy, by neony powróciły na Stare Miasto. – I one będą miały ograniczenia co do wielkości i zasady ich montażu, ale liczymy, że przedsiębiorcy pójdą w tę stronę. Będzie to dodatkowa ozdoba dla Płocka, a przecież o to nam chodzi.
W uchwale jest również przewidziany zakaz banerowania na obszarze całego miasta, jak również duże ograniczenia w stawianiu bilbordów. W zamian za to pojawią się citylighty i słupy reklamowe, ale zlokalizowane nie częściej niż 30 metrów od siebie.
Bilbordy będą mogły stać jedynie w strefie usługowo-handlowej, w skład której wchodzą m.in. Kostrogaj, Przemysłowa, strefa Orlen, Galerie Handlowe. Mogą również pojawić się strefie mieszkaniowej. Jednak również pod pewnym warunkiem. Taki bilbord powstanie tylko na działce, której front będzie nie mniejszy niż 50 metrów. Wykluczone jest postawienie takiej reklamy w gęstej zabudowie. Zmieni się także ich sytuowanie względem ulicy. Nie będzie już tzw. tuneli i zasłaniania tego, co mijamy po bokach. Zamiast jak dotąd równolegle do ulicy stanął do niej nieco pod kątem.
Jak podkreśla Michał Balski, całkowity zakaz obejmie także ekrany świetlno-ledowe ze względu na ich nachalność i brak wizualnej estetyki, nie mówiąc o ich aspekcie rozpraszającym np. kierowców i pieszych.
Ograniczenia obejmą tzw. reklamę remontową. W trakcie remontów każda firma mogła dotąd na siatce zabezpieczającej eksponować do woli reklamę. Obecnie będzie to dopuszczalne, ale wyłącznie do ośmiu miesięcy, a po tym okresie dopiero po pięciu latach. Ponadto reklama będzie mogła zajmować tylko 30 proc. powierzchni siatki.
Nowa uchwała przewiduje również pewne wyjątki.
Podczas imprez okolicznościowych związanych z wydarzeniem, np. Jarmark Tumski banery okolicznościowe będą dopuszczalne do 10 dni, podobnie stojak z ekspozycją czy stojak reklamowy. Może to być też furtka dla np. prywatnych osób, które będą chciały wywiesić baner, np. „sprzedam mieszkanie” na balkonie bez żadnych konsekwencji, choć z ograniczeniem czasowym…
Uchwała może wejść w życie już w maju tego roku. Jak zapewnia urząd, przedsiębiorcy nie będą musieli od razu dostosować się do nowych wymogów. Przepisy przewidują dwa lata na wprowadzenie stosownych zmian.
- Mimo wszystko czekamy na dyskusję – mówi Michał Balski. – Przewidujemy, że taka będzie. Może tak się stało, że czegoś nie przewidzieliśmy, może jakiś aspekt jest zupełnie nieżyciowy, jak to się mówi i warto rozważyć jego zmianę. Zapraszamy więc do wnoszenia uwag.
Projekt uchwały jest wyłożony do publicznego wglądu od 12 lutego do 9 marca 2018 roku w siedzibie Urzędu Miasta, w Biurze Obsługi Klienta, na stanowisku Nr 4 (wejście od ul. Zduńskiej 3), od poniedziałku do środy w godzinach od 8.00 do 14.30, w czwartki od 9.00 do 17.00 oraz w piątki od 9.00 do 14.30. Można się z nim zapoznać także w wersji elektronicznej na stronie internetowej Urzędu Miasta Płocka w Biuletynie Informacji Publicznej.
Szczegółowe informacje na temat przyjętych w projekcie uchwały ustaleń będą udzielane w okresie wyłożenia pod numerem telefonu 24 367-17-68 oraz 24 367-14-53.