reklama
reklama

Wodorowy autobus w Płocku. Póki co stoi przed Mazovią, w poniedziałek wyruszy na ulice [ZDJĘCIA]

Opublikowano:
Autor:

Wodorowy autobus w Płocku. Póki co stoi przed Mazovią, w poniedziałek wyruszy na ulice [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
11
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WiadomościPóki co Komunikacja Miejska Płock będzie testować tylko jeden autobus wodorowy, ale za 2 lata miasto ma nadzieję, że tabor spółki powiększy się o 18 takich maszyn. Wodorowy autobus można do niedzieli oglądać przed Galerią Mazovia, od poniedziałku ruszy na płockie ulice. Będzie go można go spotkać na niemal każdej linii.
reklama

Napęd wodorowy to przyszłość, choć póki co dość droga przyszłość. W spółce nie ukrywają, że tankowanie wodoru jest póki co kompletnie nieopłacalne z ekonomicznej strony, ale zwracają uwagę, że tylko na takie autobusy będzie można uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej. A właśnie w ten sposób miasto chce podtrzymywać stałą wymianę taboru.

Komunikacja Miejska Płock jest jednym z członków Mazowieckiej Doliny Wodorowej, powołanej pod egidą Orlenu. Celem jest przyspieszenie prac nad tą technologią, która póki co jest dość droga i mało dostępna. W Płocku przykładowo nie ma nawet stałej stacji do tankowania wodoru - komunikacja miejska porozumiała się w kwestii wypożyczenia przenośnej stacji ładowania z Orlenem.

reklama

- W lipcu 2022 roku oficjalnie jako miasto ogłosiliśmy, że transport wodorowy będzie przyszłością transportu publicznego w Płocku. Podejmowaliśmy kolejne działania ze spółką w tym kierunku. W kwietniu tego roku złożyliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów wodorowych do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Wniosek na 60 mln złotych jest procedowany. Przeszliśmy ocenę formalną, czekamy na ostateczne rozstrzygnięcie - mówił prezydent Andrzej Nowakowski. - To przyszłość transportu publiczne w Polsce. To ekologia, ale bezpieczeństwo i komfrot dla pasażerów. Są dużo mniej uciążliwe niż autobusy elektryczne, których nieodzownym elementem są stacje ładowania. Do autobusów wodorowych wystarczy stacja ładowania. Jesteśmy w stałym kontakcie z Orlenem, który zobowiązał się do inwestycji w tym obszarze. 

reklama

Od poniedziałku przez 2 miesiące na ulicach Płocka będzie można spotkać autobus wodorowy i przejechać się nim zupełnie bezpłatnie. Niesposób go pomylić - autobus jest sporo wyższy od innych i zupełnie inaczej oklejony. Kursował będzie na wszystkich liniach, oprócz linii nr 18. Autobus ma 12 metrów długości i po prostu nie złamałby się na starym mieście. Autobus ma jeździć na różnych liniach każdego dnia - spółka codziennie będzie publikowała na swojej stronie internetowej gdzie można będzie spotkać autobus wodorowy. 

- Mamy nadzieję, że te 18 autobsów zawitają do Płocka na koniec 2025 roku - mówi Marcin Uchwał, prezes Komunikacji Miejskiej Płock. - Autobus wodorowy to dziś od 2,9 do 3,6 mln złotych, w zależności od tego co się w nim znajduje.

reklama

To więcej, niż autobusy z tradycyjnymi napędami.

- W tej chwili autobus wodorowy jest najdroższy ze wszystkich autobusów, ale technologicznie jest najbardziej zaawansowany. Dotyczy to też ekologii - tłumaczy Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży w Solarisie. - Tym autobusem możemy bezproblemowo przejechać 300 km. Największym problemem jest póki co dystrybucja paliwa - koszt rośnie wraz z odległością, na jaki trzeba go przewieźć. Polska jest trochę opóźniona jeśli chodzi o to paliwo. Wiele krajów Europy od dawna użytkuje nasze autobusy - Włosi, Niemcy, nawet Estończycy. Tu dopiero raczkujemy. Najwięcej autobusów ma Poznań - 16. Rybnik ma 5. Po 1 sztuce jeździ w Lublinie i Koninie. Ten autobus przez rok jeździł w Krakowie. 

Autobusy wodorowe są najprzyjaźniejsze dla środowiska. Efektem spalania wodoru jest tylko para wodna. Nie ma więc szkodliwych tlenków węgla czy azotu. Problemem pozostaje koszt - autobus ma spalać 8-9 kg wodoru na 100 km. Komunikacja Miejska Płock będzie kupować wodór od Orlenu, ale kwoty ujawnić nie chce. Na stacjach w Warszawie wodór można tankować po 69 złotych za kilogram. Wychodzi więc na to, że 100 km jazdy autobusem wodorowym kosztuje spółkę ok. 500 złotych. Dla porównania 12-metrowe nowoczesne autobusy z silnikiem diesla spalają ok. 35 litrów na 100 km, a te z napędem hybrydowym nawet o 1/4 mniej. 

Wodór to jednak przyszłość, a Płock nie chce być w tyle. Poza tym wodór ma tanieć wraz z postępem technologicznym i jego upowszechnieniem. 

- Wychodzi dużo drożej, ekonomicznie jest to zupełnie nieuzasadnione. Patrzymy jednak na rozwój technologii. Mówimy o rynku, który raczkuje. Producenci wodoru dopiero powstają. Za chwilę będzie HUB wodorowy we Włocławku - wskazuje prezes Uchwał. - Wodór daje nam niezaleność energetyczną. Nie ma potrzeby importowania paliw kopalnych z zewnątrz. 

Mniej tlenków węgla i azotu to czystsze powietrze i mniej chorób. 

Paliwo do testów autobusów dostarczy Orlen.

- Wodór wykorzystany w testach będzie produkowany w hubie wodorowym w Trzebini, który ma obecnie wydajność na poziomie ok. 45 kilogramów wodoru jakości automotive na godzinę. W bazie Komunikacji Miejskiej w Płocku ORLEN zamontował i udostępnił mobilną stację paliw, składającą się z panelu przelewowego działającego z wykorzystaniem ciśnienia pochodzącego z bateriowozu. Testowany w Płocku autobus marki Solaris Urbino 12 Hydrogen zużywa około 30 kg wodoru dziennie. Podczas okresu testowego tankowanie wodorem będzie możliwe tylko dla autobusu Komunikacji Miejskiej w Płocku. ORLEN wynajął miastu Płock mobilną stację tankowania wodorem na okres 6 miesięcy - przekazało nam biuro prasowe koncernu.

Orlen dostarcza już wodór do Krakowa i Poznania. Do 2023 roku koncern zamierza intensywnie rozwijać technologię produkcji wodoru jakości automotive (do poziomu ok. 19 tysięcy ton rocznie) oraz budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji ok. 100 stacji tankowania wodoru łącznie.

 

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama