reklama

Spore zmiany w Ratuszu. Nowe porządki

Opublikowano:
Autor:

Spore zmiany w Ratuszu. Nowe porządki - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościZe stanowiskiem architekta miasta i szefa wydziału musiał pożegnać się wczoraj Leszek Narkowicz, dokonano też innych zmian w strukturze organizacyjnej urzędu. Najwięcej - w pionie wiceprezydenta Jacka Terebusa.

Ze stanowiskiem architekta miasta i szefa wydziału musiał pożegnać się wczoraj Leszek Narkowicz, dokonano też innych zmian w strukturze organizacyjnej urzędu. Najwięcej - w pionie wiceprezydenta Jacka Terebusa.

Płocki Ratusz, jak każdy tego typu urząd, zaopatrzony jest dokument zwany Regulaminem organizacyjnym, precyzujący m. in. podległość służbową poszczególnych komórek oraz zakresy ich obowiązków. Regulamin nadawany jest przez prezydenta miasta za pomocą zarządzenia. Poprzedni był z 26 września 2012 roku, ale w piątek w Biuletynie Informacji Publicznej pojawił się nowy, zmieniający pracę urzędu i zatrudnionych w nim osób Zarządzenie nie budzi specjalnego zdziwienia - od jakiegoś czasu mówiło się o zmianach w strukturze urzędu.

- Mają one usprawnić pracę urzędu - mówi prezydent Andrzej Nowakowski. Dodaje, że zmiany dotknęły w pewnym zakresie komórek podległych wiceprezydentom Romanowi Siemiątkowskiemu i Dariuszowi Ciarkowskiemu, ale te najbardziej istotne z nich dotyczą pionu Jacka Terebusa.

- Chciałbym w tej kadencji skupić się na dwóch obszarach, oczywiście na inwestycjach, ale i na obsłudze inwestora, przede wszystkim zewnętrznego - wyjaśnia Jacek Terebus. - By móc właściwie tworzyć warunki przyjazne przedsiębiorcom, trzeba było dokonać zmian w strukturze urzędu. Przez cztery lata miałem okazję obserwować pracę różnych komórek i chciałbym, by te kluczowe np. wydział urbanistyki i architektury, inwestycji i remontów, biuro obrotu nieruchomościami czy biuro obsługi inwestora działały sprawniej i wydajniej.

Nie obyło się bez zmian personalnych. Potwierdziły się nasze informacje co do przyszłości Leszka Narkowicza, dotychczasowego dyrektora Wydziału Strategii Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Architektury - przestał on być szefem komórki i odchodzi z Ratusza. Nieoficjalnie mówi się, że władzom miasta nie podobały się czasem bardzo śmiałe pomysły architekta miasta, np. z budową hotelu Hilton, toru Formuły 1, lotniska i masy innych zamierzeń, które miały pozostawać tylko w sferze planów.

Z naszych informacji wynika, że Narkowicza na stanowisku szefa wydziału zastąpi jako pełniąca obowiązki Aneta Pomianowska-Molak. Na razie nie wiadomo, czy zostanie ogłoszony konkurs na to stanowisko, czy też powierzenie jednego z kluczowych wydziałów odbędzie się w drodze awansu wewnętrznego.

Sam wydział zmieni nazwę na Wydział Rozwoju i Polityki Gospodarczej Miasta. Jak mówi pomysłodawca zmian w tym pionie,  czyli wiceprezydent Jacek Terebus, chodzi o to, by działania planistyczne, dotąd rozproszone po różnych komórkach, podległych różnym wydziałom, skupić na jednym obszarze, skoordynować np. obrót nieruchomościami czy obsługę inwestorską z działaniami planistycznymi. Jednym słowem - żeby np. działania planistyczne nie były oderwane od bazy terenów inwestycyjnych.

Istotną zmianą jest też rozdzielenie biura obrotu nieruchomościami gminy od Wydziału Gospodarki Mieniem. Znów - tłumaczą prezydenci - chodziło o usprawnienie pracy urzędu. Sprawy związane z mieszkalnictwem komunalnym będą jak dotąd w pionie wiceprezydenta Dariusza Ciarkowskiego, ale już obrót nieruchomościami i sprawy związane np., z ich wykupem podczas realizacji m.in. inwestycji drogowych przejdą pod Jacka Terebusa.

Co się zmieniło?

Według nowych zasad, w Ratuszu ostało się 29 komórek organizacyjnych. Jak wspomniano, największe korekty objęły dwa wydziały, dotychczasowy Wydział Gospodarki Mieniem (figuruje za to Referat Gospodarki Mieniem Skarbu Państwa, ale podległy Wydziałowi Geodezji) oraz Wydział Strategii Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Architektury, który całkowicie zniknął z wykazu na rzecz Wydziału Rozwoju i Polityki Gospodarczej Miasta z bardzo szerokim zakresem działania, począwszy od strategii rozwoju i zagospodarowania przestrzennego, planowania i tworzenia oferty inwestycyjnej, spraw dotyczących administracji budowlanej, systemu informacji przestrzennej, po rewitalizację i estetyzację miasta, w tym współpracę z podmiotami zewnętrznymi w sprawie estetyki wizualnej.

W dalszych kompetencjach zawarto również punkt o współpracy w ramach projektów innowacyjnych i badawczo-rozwojowych, czym zajmował się dotychczas oddzielny pełnomocnik, ale zgodnie ze schematem, teraz będzie to teraz zespół w ramach referatu Polityki Gospodarczej Miasta, jako składowego elementu całego Wydziału Rozwoju i Polityki Gospodarczej Miasta. Jeszcze innym przykładem zmian może być wprowadzenie do Wydziału Promocji i Informacji stanowiska miejskiego grafika.

Nie ma już stanowiska architekta miasta, którym dotąd był Leszek Narkowicz. - Uznaliśmy, że dotychczasowe połączenie tych dwóch funkcji nie było najlepszym rozwiązaniem - wyjaśnia Jacek Terebus. - Ponadto niezbyt fortunne było w naszej opinii decydowanie o tak istotnych sprawach tylko przez jedną osobę.

Zastępca prezydenta dodaje, że koncepcja, co zrobić z luką po architekcie miejskim, jest w trakcie opracowywania. Najprawdopodobniej w takiim wariancie to kilkuosobowe gremium Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej podejmowałoby decyzje, a nie jedna osoba.

Jeśli zaś chodzi o biura, a tych było dotychczas 8, to w tym przypadku mamy już znaczne zmiany, ponieważ o ile utrzymano istnienie Biura Rzecznika ds. Osób Niepełnosprawnych, Obsługi Rady Miasta, Miejskiego Rzecznika Konsumentów czy Miejskiego Konserwatora Zabytków, to pozostałe dotyczą obrotu nieruchomościami gminy, zarządzania nimi, inwestycji strategicznych (w miejsce biur od gospodarki mieniem skarbu Państwa, gospodarki odpadami komunalnymi, nadzoru właścicielskiego oraz obsługi inwestora).

W Ratuszu mamy również tzw. pełnomocników. Co prawda minęły już czasy, kiedy takich stanowisk istniało aż 8, w tym ds. Rad Mieszkańców Osiedli, ale w dalszym ciągu w nowej strukturze znalazło się miejsce dla pełnomocnika ds. Transportu Publicznego i Inżynierii Ruchu Drogowego, Pozyskiwania Funduszy Europejskich, Organizacji Pozarządowych, Wolontariatu, Ochrony Informacji Niejawnych. Wychodzi na to, że nie będzie już pełnomocników ds. inwestycji strategicznych (którym był jeszcze niedawno obecny wiceprezydent ds. rozwoju i inwestycji, Jacek Terebus) oraz ds. Przedsięwzięć Innowacyjnych i Badawczo-Rozwojowych.

Zespół, którym dotąd kierował Terebus jako pełnomocnik ds. strategicznych inwestycji (w tej kadencji najważniejsze inwestycje to drugi i trzeci etap obwodnicy oraz rewitalizacja nabrzeża wiślanego) przejdzie bezpośrednio pod wiceprezydenta Terebusa. Ich pracę będzie nadzorował wyłoniony spośród dotychczasowej załogi koordynator.

Czytaj też:

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE