Reklama

Reklama

Sekundniki nie działają i działać nie będą. Dlaczego?

Opublikowano: pt, 28 gru 2018 06:10
Autor:

Sekundniki nie działają i działać nie będą. Dlaczego? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Ponad 7 lat temu na płockich skrzyżowaniach zaczęły pojawiać się sekundniki, a kierowcy byli zachwyceni wynalazkiem. Teraz część urządzeń nie działa, a już za kilka tygodni mogą zniknąć ze wszystkich głównych arterii miasta. Miasto po raz kolejny chce zainwestować w system Inteligentnego Sterowania Ruchem.

Reklama

Ponad 7 lat temu na płockich skrzyżowaniach zaczęły pojawiać się sekundniki, a kierowcy byli zachwyceni wynalazkiem. Teraz część urządzeń nie działa, a już za kilka tygodni mogą zniknąć ze wszystkich głównych arterii miasta. Miasto po raz kolejny chce zainwestować w system Inteligentnego Sterowania Ruchem. 

Płock był jednym z pierwszych polskich miast, w którym pojawiły się urządzenia odmierzające czas sygnalizacji świetlej i dziś ich użycie w mieście jest masowe. Kierowcy mogli cieszyć się wynalazkiem od 2011 roku i przetrwały nawet wtedy, gdy na celownik wzięło je Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Dziś kilkanaście urządzeń nie działa w ogóle, a niedługo mogą do nich dołączyć kolejne. 

- Sekundniki przy Zakładzie Energetycznym, Rondzie Wojska Polskiego i przy Mazovii nie działają dlatego, że postanowiliśmy zdemontować niezbyt udany inteligentny system zarządzania ruchem. Chodziło rozładowanie tego, co się dzieje w godzinach szczytu na zjeździe z obwodnicy - tłumaczy Hubert Woźniak z urzędu miasta.

Problemem był korkujący się zjazd z obwodnicy w stronę Podolszyc, więc ten kierunek dostał priorytet. Wprowadzone oprogramowanie nie współpracuje z sekundnikami, więc urządzenia po prostu nie działają. 

To jednak na razie doraźne działanie na podstawie obserwacji. Prawdziwe badanie dotyczące natężenia ruchu zostanie przeprowadzone wiosną i wtedy praca sygnalizacji na rondzie Wojska Polskiego może jeszcze ulec zmianie. 

Urządzenia przestały działać też w innych częściach miasta, czyli np. na skrzyżowaniu Tysiąclecia z Przemysłową, Mickiewicza z Kochanowskiego i Mickiewicza z Obrońców Westerplatte. 

- Tam założyliśmy pętle indykcyjne, takie jak np. przy skrzyżowaniu Otolińskiej z Targową. Przy takich pętlach nie zakłada się sekundników, bo one nie są w stanie z nią współpracować. 

Jak działa taka pętla? Jak tłumaczy Woźniak, skrzyżowanie obserwuje urządzenie, które "czyta" liczbę samochodów. Widzi, gdzie jest więcej samochodów i tam włącza zielone światło.

Być może za kilka tygodni sekundniki na trasie od Podolszyc do Al. Kobylińskiego znikną w ogóle. Powód? W projekcie budżetu są zarezerwowane środki na nowy system inteligentnego sterowania ruchem. Niedługo może zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i wykonanie systemu na tym odcinku, o ile wystarczy pieniędzy. Sekundniki nie są w stanie współpracować z takim systemem, a poza tym zabraniają tego przepisy. W Ratuszu liczą na to, że to rozwiązanie usprawni ruch w Płocku w godzinach szczytu.

- Kiedy sznur samochodów ruszy z centrum w stronę Podolszyc, system będzie włączał zielone światło, tak żeby jechało się płynnie. Wszystkim będzie sterowało urządzenie, które będzie badało kierunek wymagający priorytetu. Urządzenie może "zmieniać zdanie" w czasie pracy, sekundniki by nie nadążały. Z sekundnikami na głównych ulicach powoli trzeba się żegnać. 

Jest też inna dobra wiadomość. W urzędzie nie wykluczają, że zdemontowane sekundniki trafią na inne skrzyżowania, których nie obejmie system. 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (53)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.