Reklama

Rzecznik konsumenta radzi: Nie podawajmy szczegółowych danych przez telefon

Opublikowano: pt, 2 mar 2018 16:30
Autor:

Rzecznik konsumenta radzi: Nie podawajmy szczegółowych danych przez telefon  - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Aż kilkudziesięciu płocczan zgłosiło się w ubiegłym roku do miejskiego rzecznika konsumenta z problemami, które pojawiły się w wyniku zawarcia umów na odległość.

Aż kilkudziesięciu płocczan zgłosiło się w ubiegłym roku do miejskiego rzecznika konsumenta z problemami, które pojawiły się w wyniku zawarcia umów na odległość.

- Rosnąca liczba osób mnie zaniepokoiła, ponieważ w latach ubiegłych było takich przypadków dużo mniej - mówi Izabela Prądzyńska, płocka rzecznik konsumenta.

Według jej informacji, zjawisko dotyczy w przeważającej części osób starszych, ale nie tylko. Wszyscy jesteśmy podatni na manipulację marketingową. Najwięcej problemów stwarzają umowy na odległość i zawierane poza siedzibą firmy. Wtedy wszystko jest możliwe. Wszystko, co jest dla nas złe.

Płocka rzecznik konsumenta przestrzega przed podpisywaniem umów na pokazach, na których prezentuje się nam sprzęt AGD, materace, koce czy kosmetyki, których cena wielokrotnie przekracza tę w sklepie.

- Konsumenci są oczarowani przez sprzedających chwytami marketingowymi, znajdują się pod ich urokiem i przede wszystkim nie czytają umów - stwierdza rzeczniczka.

Trzeba też uważać na umowy zawierane przez telefon. Zdarzają się w nich bowiem często tzw. niedozwolone postanowienia.

- Coraz częściej korzystamy z zakupów internetowych. W umowach spotykamy zapis, że musimy otworzyć paczkę w obecności kuriera i sprawdzić, czy towar nie jest uszkodzony, inaczej nie ma podstaw do reklamacji. To jest przykład niezgodnego postanowienia, ponieważ kurier nie ma czasu na takie działania. Nie sprawdzając stanu towaru i tak mamy prawo do złożenia reklamacji – zapewnia Izabela Prądzyńska.

Wiele osób nie ma świadomości swoich praw także w przypadku składania reklamacji. Wtedy również popełniamy błędy.

- Weźmy przykład, kiedy psuje się telefon komórkowy. Sprzedawca od razu sugeruje, że możemy skorzystać z reklamacji wynikającej z gwarancji. Najczęściej nie wiemy, że możemy skorzystać z reklamacji z rękojmi, która jest dla nas korzystniejsza. W przypadku gwarancji otrzymamy za pierwszym i drugim razem tylko naprawę. Jeśli skorzystamy z gwarancji z rękojmi, mamy aż cztery możliwości, które przysługują nam już przy pierwszym zgłoszeniu: naprawę, wymianę, obniżenie ceny towaru (sami wskazujemy cenę w granicach rozsądku) i zwrot pieniędzy.  I należy podkreślić, że to my wybieramy, z której opcji chcemy skorzystać – informuje Izabela Prądzyńska.

Dodaje, że reklamacja z gwarancji jest mniej korzystna dla konsumenta, ponieważ odbywa się na warunkach określonych przez producenta. W dodatku można ją uwzględnić lub nie, tłumacząc odmowę niewłaściwym użytkowaniem.

Poza wszelkimi przypadkami płocka rzecznik konsumenta przestrzega przed dawaniem komukolwiek do ręki dowodu osobistego pod pretekstem np. skserowania danych do umowy, na potrzeby ankiety itp.

- Nie podawajmy też szczegółowych danych przez telefon – przestrzega Izabela Prądzyńska.

Dodajmy, że właśnie rozpoczyna się cykl spotkań rzecznika konsumentów z płockimi seniorami. Najbliższe odbędzie się 12 marca o godz. 11.30 w Centrum Aktywności Seniora przy Otolińskiej 9. Warto jednak pamiętać, że nie tylko seniorzy padają ofiarami nieuczciwych firm i zachować ostrożność przy zawieraniu wszelkich transakcji. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, wystarczy skontaktować się z miejskim rzecznikiem konsumenta.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE