Przebudowa fragmentów al. Jachowicza i al. Piłsudskiego wiąże się ze zmianą zarówno dla pieszych, kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej. Powstanie pierwsza w Płocku śluza dla autobusów - będzie dobudowany buspas na odcinku od skrzyżowania al. Piłsudskiego z ul. Otolińską do przejścia dla pieszych w pobliżu budynku płockiej filii Politechniki Warszawskiej.
Buspasem będę jeździły autobusy - oczywiście już po zakończeniu przebudowy Jachowicza, Piłsudskiego i Kilińskiego - nadjeżdżające z Podolszyc i skręcające w lewo z al. Jachowicza w al. Kilińskiego. Aleje Piłsudskiego i Jachowicza zostaną specjalnie poszerzone, aby buspas się zmieścił. Śluza to jednak nie tylko sam buspas. Tworzą ją krótki odcinek buspasa oraz dodatkowy sygnalizator, który "przepuszcza" autobus zanim jadące w tym samym kierunku pojazdy na pozostałych pasach ruchu otrzymają zielone światło.
- Na odcinku al. Piłsudskiego i al. Jachowicza, od stacji benzynowej i KFC do przejścia dla pieszych przed skrzyżowaniem z al. Kilińskiego, będą cztery pasy: lewoskręt z al. Jachowicza w Kilińskiego, dwa pasy do jazdy na wprost, w kierunku centrum, a także śluza od strony przystanków, oznakowana jako buspas i przeznaczona wyłącznie dla autobusów - wyjaśnia Hubert Woźniak z Referatu Informacji Miejskiej w płockim Ratuszu. - Korzyści? Poprawa bezpieczeństwa i fizyczna możliwość sprawnego pokonania skrzyżowania.
Jednocześnie uspokaja, że będą to cztery pasy ruchu o standardowej szerokości. Aby ta się stało, zamierzają wykorzystać wysepkę przy skrzyżowaniu ul. Otolińskiej z al. Piłsudskiego. - Zostanie "ścięta", aby mógł powstać buspas od tego skrzyżowania - tłumaczy Woźniak.
Buspasem pojadą prosto wyłącznie kierowcy autobusów, zarówno obecnej wielkości wielkości, jak i midibusów - o ile w przyszłości zostanie takie rozwiązanie wprowadzone na tej trasie. Na razie chodzi o pojazdy linii 10, 20 i 24. Teraz autobus, aby skręcić w lewo z al. Jachowicza w al. Kilińskiego musi przeciąć dwa pasy i blokuje ruch. Po zakończonej przebudowie pojazdy linii 10, 20 i 24 zaczną poruszać się w następujący sposób: po ruszeniu z przystanku obok stacji Circle K pojadą prosto wyznaczonym i zbudowanym buspasem, następnie dojadą do przystanku przed Politechniką.
[ZT]23837[/ZT]
A tam wszyscy kierujący zobaczą przed sobą przejście dla pieszych, a także sygnalizator, jaki stosuje się dla tramwajów. Będzie również czujnik sprawdzający, czy na przystanku jest pojazd z taboru Komunikacji Miejskiej i czy z niego rusza. Kiedy już go wykryje, czujnik na krótko zatrzyma ruch na skrzyżowaniu, dając pierwszeństwo autobusowi, aby mógł ruszyć i następnie skręcić w al. Kilińskiego. Kiedy pojazd KM wjedzie w al. Kilińskiego, sygnalizacja wróci do swojego cyklu pracy. Nie jest to element tzw. ITS (Inteligentnego Systemu Transportu), ale może być przez system uwzględniony.
Obecnie trwają prace nad programem. Kierowcy samochodów będą musieli poczekać kilka sekund dłużej. To samo może dotyczyć pieszych przechodzących w pobliżu budynku Politechniki, a także Bursy Płockiej. Woźniak zastrzega, że szczegóły dopiero poznamy w tym dokładne wyliczenia czasu na pokonanie skrzyżowania - czy będzie to np. 6, 7 czy 10 sekund.
Przebudowa al. Jachowicza i Piłsudskiego powinna zakończyć się do 29 maja 2020 r.