Już po raz 12. mieszkańcy Płocka zdecydowali o podziale środków w ramach Budżecie Obywatelskim. To obowiązek miast od 2018 roku, ale w Płocku mieszkańcy mogli decydować o podziale pieniędzy już w 2012 roku.
- Spośród 52 pomysłów mieszkańcy wybrali do realizacji 16. Mamy 6 projektów ogólnomiejskich i 10 projektów osiedlowych - mówił prezydent Andrzej Nowakowski.
Projekty osiedlowe były podzielone na dwie listy: rankigowej (decyduje bezwzględna liczba głosów) i procentowej (brana jest pod uwagę liczba mieszkańców danego osiedla - wyrównuje to szanse małych osiedli). Projekty osiedlowe znajdują się na 9 osiedlach:
- Dworcowa,
- Borowiczki,
- Tysiąclecia,
- Stare Miasto,
- Miodowa,
- Kochanowskiego,
- Podolszyce Północ,
- Wyszogrodzka,
- Łukasiewicza (2 projekty).
Głosowanie w 12. edycji Budżetu Obywatelskiego Płocka trwało od 6 do 19 września i wzięło w nim udział 8416 osób (7,68 proc. uprawnionych). W przypadku BOP, nie ma dolnej granicy wieku - głosować mogą wszyscy.
Na projekty ogólnomiejskie miasto przeznaczyło blisko 2,4 mln złotych, na osiedlowe prawie 3,5 mln złotych.
11 edycji Budżetu Obywatelskiego Płocka (bez właśnie rozstrzygniętej edycji) to póki co 797 zgłoszonych, 149 wybranych do realizacji i 120 sfinalizowanych. Dlaczego 29 projektów wciąż jest niezrealizowanych?
- To często formalne przeszkody. Często są to projekty z I BOP, kiedy nie mieliśmy żadnych doświadczeń. Okazywało się, że koszty realizacji projektu były dużo, dużo wyższe niż założone przez projektodawców. Czasami też nie mogliśmy realizować projektów, bo np. tereny nie były własnością miasta. Z czasem dopracowaliśmy zasady Budżetu Obywatelskiego i możemy powiedzieć, że projekty które przeszły formalną weryfikacją i zostały wybrane przez mieszkańców, będą realizowane - tłumaczy prezydent Andrzej Nowakowski.
Projekty wybrane do realizacji
Ogólnomiejskie:
Projekt nr 47 - A po lekcjach... (1060 głosów)
Realizacja zajęć dodatkowych, terapeutycznych i usprawniających w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2, w celu przygotowania osób z niepełnosprawnościami do samodzielnego funkcjonowania społecznego oraz na rynku pracy.
lokalizacja: ul. Lasockiego 14 (SOSW nr 2)
szacunkowy koszt realizacji: 271 450 zł
Projekt nr 11 - Bezpieczny ciąg pieszo-jezdny na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 (696 głosów)
Poprawa jakości infrastruktury pieszo-jezdnej na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 poprzez remont istniejącego chodnika i nawierzchni.
lokalizacja: ul. Królowej Jadwigi 4 (SP nr 3)
szacunkowy koszt realizacji: 890 000 zł
Projekt nr 65 - Pierwszy rowerowy single track w Płocku (587 głosów)
Budowa pierwszego rowerowego single tracka w Płocku, czyli specjalnej trasy rowerowej prowadzącej wyznaczonymi, utwardzonymi, wąskimi i krętymi trasami, często wykorzystującymi urozmaicone pod względem przewyższeń tereny.
lokalizacja: ul. Parowa
szacunkowy koszt realizacji: 908 000 zł
Projekt nr 70 - Ekologia i ergonomika w szkole Kopernika (450 głosów)
Wykonanie muralu na ścianie hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 16, który tematycznie będzie nawiązywał do patrona szkoły Mikołaja Kopernika. W ramach zadania planowany jest również montaż folii przeciwsłonecznych w pracowniach szkolnych, w celu obniżenia temperatury latem oraz zmniejszenia strat ciepła w okresie zimowym.
lokalizacja: ul. Piasta Kołodzieja 7 (SP nr 16)
szacunkowy koszt realizacji: 115 000 zł
Projekt nr 35 - Aleja Platanowa dla Płocka (380 głosów)
Posadzenie 50 szt. platanów klonolistnych o obwodach pni w przedziale od 14/16 do 20/25 cm w pasie zieleni biegnącym pomiędzy pasami ruchu alei Piłsudskiego oraz w ul. Wyszogrodzkiej.
lokalizacja: al. Piłsudskiego
szacunkowy koszt realizacji: 131 000,00 zł
Projekt nr 25 - Odrestaurowanie kapliczki Św. Jana Nepomucena (320 głosów)
Odrestaurowanie zabytkowej kapliczki św. Jana Nepomucena powstałej na przełomie XVIII i XIX wieku.
lokalizacja: ul. Harcerska, dz. nr 1265/1
szacunkowy koszt realizacji: 70 000 zł
Osiedlowe:
Projekt nr 31 - Nasza edukacja (797 głosów)
Doposażenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w celu zapewnienia wielokierunkowego rozwoju osób z niepełnosprawnościami.
lokalizacja: ul. Lasockiego 14 (SOSW nr 2)
szacunkowy koszt realizacji: 534 870 zł
Projekt nr 61 - Remont skweru przy muszli koncertowej (510 głosów)
Remont elewacji i podestu muszli koncertowej przylegającej do budynku cukrowni w Borowiczkach. Stworzenie w jej otoczeniu strefy wypoczynkowej, parkowej i rekreacyjnej poprzez wykonanie chodników, ustawienie ławek, leżanek, koszy na śmieci i uzupełnienie nasadzeń roślinności, montaż wiaty rowerowej, dwóch ławek solarnych, a także instalację monitoringu miejskiego wraz z jego przyłączeniem do sieci monitoringu miejskiego.
lokalizacja: dz. nr 2473/5 Borowiczki
szacunkowy koszt realizacji: 540 600 zł
Projekt nr 69 - Dbamy o zdrowie uczniów (435 głosów)
Remont i wyposażenie w sprzęt do ćwiczeń małej salki gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 16 oraz wymiana szkolnych krzeseł na ergonomiczne, zapewniające prawidłową postawę uczniów w trakcie lekcji.
lokalizacja: ul. Piasta Kołodzieja 7 (SP nr 16)
szacunkowy koszt realizacji: 229 000 zł
Projekt nr 48 - Cyfrowa E-Małachowianka (265 głosów)
Wyposażenie Liceum Ogólnokształcącego im. Marsz. St. Małachowskiego w pomoce dydaktyczne, sprzęt komputerowy i multimedialny, dzięki któremu zwiększy się efektywność nauczania. Pozwoli to na prowadzenie dodatkowych innowacyjnych zajęć, kursów, projektów, warsztatów czy wykładów zarówno w formie stacjonarnej, jak i zdalnej.
lokalizacja: ul. Małachowskiego 1 (LO im. Małachowskiego)
szacunkowy koszt realizacji: 295 359 zł
Projekt nr 38 - Cyfrowa przyszłość (297 głosów)
Wyposażenie pracowni komputerowej w Szkole Podstawowej nr 17 w 28 stanowisk uczniowskich z terminalami komputerowymi podłączonymi do wspólnego serwera, komputer nauczyciela oraz umeblowanie. Zakup urządzenia wielofunkcyjnego oraz wieczystych licencji oprogramowania Microsoft Office zarówno do planowanej nowej pracowni komputerowej dla młodszych dzieci, jak i do istniejących pracowni dla uczniów klas starszych – łącznie 61 licencji.
lokalizacja: ul. Miodowa 18 (SP nr 17)
szacunkowy koszt realizacji: 149 392 zł
Projekt nr 51 - Rodzinny festyn międzypokoleniowy (81 głosów)
Organizacja pikniku na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 z licznymi atrakcjami dla dzieci i ich rodzin w terminie maj-wrzesień 2024 roku.
lokalizacja: ul. Kossobudzkiego 7 (SP nr 3)
szacunkowy koszt realizacji: 13 230 zł
Projekt nr 23 - Czternastkowa odnowa (728 głosów)
Doposażenie Szkoły Podstawowej nr 14 w nowoczesny sprzęt, meble i pomoce naukowe.
lokalizacja: al. Jachowicza 20 (SP nr 14)
szacunkowy koszt realizacji: 539 850 zł
Projekt nr 28 - Plac zabaw dla Ósemki (643 głosy)
Budowa ogólnodostępnego placu zabaw na terenie Zespołu Szkół nr 5 wyposażonego w nowoczesne, sensoryczne, estetyczne i atrakcyjne dla dzieci urządzenia zabawowe.
lokalizacja: ul. Kutrzeby 2a (ZS nr 5)
szacunkowy koszt realizacji: 214 673 zł
Projekt nr 12 - Wielofunkcyjny plac zabaw dla dzieci na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 (539 głosów)
Budowa placu zabaw dla dzieci na terenie szkoły oraz jego wyposażenie w nowoczesne, estetyczne i atrakcyjne urządzenia.
lokalizacja: ul. Królowej Jadwigi 4 (SP nr 3)
szacunkowy koszt realizacji: 545 000 zł
Projekt Nr 5 - Nowoczesność w ZST (519 głosów)
Modernizacja pracowni informatycznej w Zespole Szkół Technicznych poprzez wyposażenie jej w nowoczesny sprzęt teleinformatyczny oraz komputerowy. Dodatkowo zakup samochodu osobowo-dostawczego marki Renault MASTER TO. Auto będzie służyło do przewozu uczniów na liczne imprezy miejskie i konkursy zawodowe, transportu towarów na warsztaty i stołówkę szkolną, przewozu materiałów na organizowane charytatywnie uroczystości na terenie miasta.
lokalizacja: Al. Kilińskiego 4 (ZST w Płocku)
szacunkowy koszt realizacji: 429 300 zł