Po spółkach medycznych przyszedł czas na kolejne - PKN ORlen sprzedaje Orlen Transport. Za 85 mln zł spółkę wraz z całą flotą kupuje Trans Polonia.
Ponad rok minął od sprzedaży spółek medycznych (Orlen Mediki, sanatorium w Ciechocinku i należącego do Anwilu Prof-Medu) na rzecz grupy kapitałowej PZU, a koncern powiadomił o kolejnej transakcji. Tym razem sprzedana zostaje spółka Orlen Transport. Kupi ją grupa Trans Polonia, która - jak przekonuje Orlen - świadczy specjalistyczne usługi w zakresie transportu i logistyki na terenie całej Europy związane z transportem płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych o transport paliw. Sprzedażą zostało objętych 100 proc. aktywów spółki.
Podobnie jak w przypadku spółek medycznych koncern tłumaczy ten ruch strategią na najbliższe lata zmierzającą do koncentracji na obszarach kluczowych dla działalności koncernu, czyli rozwoju segmentu Downstream, Detalu oraz Poszukiwań i Wydobycia.
- Transport samochodowy jest usługą, którą można dzisiaj kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców i dlatego z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie stanowi ona strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości ani nie daje unikalnych przewag konkurencyjnych - wyjaśnia Marek Podstawa, członek zarządu ds. sprzedaży w PKN Orlen.
Finalizacja umowy sprzedaży zależy teraz od zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Orlen zapewnia, że strony porozumiały się w kwestii gwarancji pracowniczych, które mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia.
Orlen Transport jest dostawcą usług transportu drogowego paliw, w tym: benzyny, oleju napędowego, JET oraz LPG. Prowadzi operacje na terenie Polski, posiadając 23 lokalizacje rozmieszczone w całym kraju. Paliwa transportowane są za pomocą floty 223 zestawów przystosowanych do przewozu towarów niebezpiecznych ADR klasy II i III. Zatrudnia 582 osoby, w tym 485 kierowców. Przychody Orlen Transport w 2014 roku wyniosły 125,4 mln zł, EBITDA 20,0 mln zł, a zysk netto 13,6 mln zł.
Z kolei Grupa Kapitałowa Trans Polonia działa w obszarze transportu i logistyki płynnych surowców chemicznych, kooperując z ponad 100 producentami chemikaliów z całej Europy.
Czytaj też: