- Inwestycja przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości zapachowych, a także do znacznego ograniczenia zużycia mediów energetycznych – zapowiada koncern w komunikacie prasowym. Nowy obiekt na terenie zakładu powstanie w przyszłym roku, chociaż część prac związanych ze skompletowaniem niezbędnej dokumentacji, wyborem projektu budowlanego i wykonawczego zaplanowano jeszcze na 2017 rok.
Również w 2017 roku rozpocznie się rozbiórka starej wiaty załadunkowej i to na jej miejscu powstanie nowa hermetyczna myjnia cystern kolejowych. Myjnia, jak przekonują, jest niezbędna ze względu na konieczność usuwania z wnętrza cystern wszelkich osadów, drobnoustrojów i pozostałości po produktach. Rozruch zaplanowano już w 2018 roku, z kolei odbiór całej inwestycji będzie zapewne w pierwszej połowie 2019 roku.
- Na hermetycznym stanowisku mycia cystern kolejowych będzie oczyszczanych sześć wagonów w cyklu parowanie – mycie – suszenie, studzenie. Jeden cykl mycia cystern potrwa około 3 godzin, co daje możliwość oczyszczenia do prawie 50 sztuk w ciągu dnia – informuje zespół prasowy Orlenu. - Wykorzystywana nowoczesna technologia umożliwi szybsze i skuteczniejsze oczyszczanie cystern, bez konieczności wchodzenia osób do środka każdej z nich. Natomiast zastosowany sposób mycia opierać się będzie na wykorzystaniu urządzeń wysokociśnieniowych oraz specjalnych głowic myjących. Zastosowane rozwiązania techniczne zminimalizują oraz wyeliminują ryzyka związane z pracą na wysokości. Zgodnie z przyjętym założeniem, między innymi dzięki zainstalowaniu odpowiednich urządzeń odzyskujących ciepło z procesu mycia, po realizacji inwestycji nastąpi ograniczenie zużycia mediów energetycznych, wody oraz pary. Natomiast ścieki z mycia cystern, nasączone węglowodorami, detergentami i niewykroploną parą, kierowane będą do hermetycznych kolektorów w celu dalszego wyeliminowania emisji związków odorowych.
Spółka chciałaby po wybudowaniu myjni starać się o Europejski Certyfikat Mycia ECD wydawany za zgodą Europejskiej Federacji Organizacji Myjni Cystern.