W 2018 roku PKN ORLEN osiągnął przychody na poziomie 110 mld zł, czyli o 15 proc. wyższe w stosunku do roku poprzedniego, przy rekordowym poziomie przerobu ropy oraz sprzedaży. Zyski sięgają ponad 8 mld złotych.
Dobre wyniki, zgodne z oczekiwaniami rynku, zostały wypracowane w trudnym otoczeniu makroekonomicznym, przy średniorocznym wzroście cen ropy naftowej o ponad 30 proc. i gazu ziemnego o 29 proc.. Dodatkowo widoczny był wpływ realizowanych w cyklach 2-3 letnich postojów remontowych rafinerii w Kralupach i Możejkach oraz części petrochemicznej w PKN ORLEN i Unipetrol.
- Moce produkcyjne wykorzystaliśmy na 95%, co pozwoliło przerobić ponad 33,4 milinów ton ropy naftowej - mówił Zbigniew Leszczyński, członek zarządu PKN ORLEN ds. rozwoju. - Po raz kolejny padł rekord dla detalu, to 2,8 mld złotych. Wszystkie segmenty przyniosły 5,5 mld zysku netto.
Wynik został wypracowany przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 7 proc. Istotny wpływ na wyniki 2018 roku w segmencie detalicznym miał IV kwartał, w którym odnotowano wzrost marży paliwowej ORLEN Deutschland, wynikającej z ograniczonej podaży paliw na rynku niemieckim, spowodowanej przez zakłócenie logistyczne. Chodzi konkretnie o pożar jednej z rafinerii i niski poziomu Renu-logistyka rynku paliwowego w Niemczech polega właśnie na transporcie rzecznym. Kłopoty naszych zachodnich sąsiadów wykorzystał ORLEN, podnosząc marżę na paliwa. Biznes jest biznes.
Miniony rok był również czasem ważnych inwestycji i decyzji biznesowych mających na celu budowę wartości PKN ORLEN w długiej perspektywie. Podpisano list intencyjny ze Skarbem Państwa w celu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą LOTOS i uruchomiono Program Rozwoju Petrochemii, w którym zapowiedziano inwestycje na ok. 5 mld złotych do 2023 roku. Dokonano też m.in. wykupu mniejszościowych akcjonariuszy Unipetrolu. W Płocku kończy się budowa instalacji metatezy.
- Jesteśmy na etapie ukończenia instalacji. Mamy już gotowy produkt, jesteśmy na etapie odbiorców końcowych. Mam nadzieję, że niedługo produkt będzie przekazywany do naszego partnera, z którym mamy podpisaną umowę. Od strony technicznej jesteśmy gotowi, żeby przekazywać go do Basell Orlen w ciągu dwóch tygodni - mówił Leszczyński.
W Płocku uruchomiono nowy blok parowo-gazowy w Płocku, a także konsekwentnie kontynuowano dywersyfikację kierunków dostaw ropy naftowej - na dziś 30% ropy naftowej przerabianej przez koncern pochodzi z innych rynków niż wschodni.. W 2018 roku Koncern utrzymał wysoki rating Fitch BBB- z perspektywą stabilną, a także, zgodnie z zapowiedziami, wypłacił dywidendę akcjonariuszom. Na ten cel wydano 1,3 mld złotych, czyli po 3 złote na jedną akcję.
2018 rok PKN ORLEN w skrócie:
• Wypracował dobry wynik EBITDA LIFO na poziomie 8,3 mld zł,
• Osiągnął wzrost przychodów o 15% (12M/12M) do poziomu 110 mld zł,
• Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,4 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 42,9 mln ton,
• Wypracował rekordowy wynik EBITDA LIFO ponad 2,8 mld zł w segmencie detalicznym, przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 7% (12M/12M),
• Wypracował wynik netto na poziomie 5,5 mld zł.
Z czego wziął się jeszcze lepszy wynik koncernu? Ważną kwestią pozostaje likwidacja szarej strefy na rynku paliwowym. Wprowadzone w 2016 roku ustawy przywróciły zdrową konkurencję.
- Cały rynek paliwowy w Polsce przyjął to z zadowoleniem - potwierdził Leszczyński. - Można prowadzić zdrową rywalizację, skorzystały na tym wszystkie firmy, które działają na rynku. Odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży. Patrząc na sprzedaż nie zakładamy, że szara strefa się odrodziła.
Zakupy na ponad 2800 stacjach
Lepsze finansowe były też możliwe dlatego, że praktycznie na wszystkich rynkach wzrósł wolumen sprzedaży. Segment detaliczny PKN ORLEN w IV kwartale 2018 roku osiągnął kolejny rekordowy wynik EBITDA LIFO na poziomie 917 mln zł. Wynik został osiągnięty przy wzroście łącznych wolumenów sprzedaży o 6% (r/r), w tym w Polsce o 5%, w Czechach o 7%, na Litwie o 11% i w Niemczech o 8%. Koncern odnotował również wzrost udziałów na wszystkich rynkach, w tym w Czechach na poziomie 2,1 pp (r/r) w efekcie pełnego włączenia do sieci, stacji paliw przejętych od OMV. W omawianym okresie odnotowano wzrost marż paliwowych na rynku polskim, niemieckim i czeskim oraz wzrost marż pozapaliwowych na rynku polskim i czeskim.
Koncern cały czas kontynuuje poszerzanie tejże oferty. Mowa tu o punktach Stop Cafe 2.0, które sukcesywnie uruchamiane są na kolejnych stacjach. W Polsce pod szyldem ORLEN działa ich dokładnie 2803, czyli o 20 więcej niż w 2017 roku. Otwarto też kolejnych 69 punktów gastronomicznych. Łącznie funkcjonowało już 2016 punktów, w tym: 1667 Stop Cafe w Polsce (włączając w to 354 sklepy convenience pod marką O!SHOP), 270 Stop Cafe w Czechach, 23 Stop Cafe na Litwie oraz 56 Star Connect w Niemczech.
- Jesteśmy przygotowani do wyzwania, jakim jest zakaz handlu w niedziele. Oferujemy naszym klientom produkty tzw. pierwszej potrzeby. Wzrosty sprzedaży odnotowujemy jednak nie tylko w niedzielę, a to ze względu na rozbudowę naszej oferty - tłumaczył Zbigniew Leszczyński.
Niemałe dochody przyniósł też segment wydobycia. W IV kwartale 2018 roku po raz kolejny przyniósł dodatni wynik EBITDA LIFO na poziomie 66 mln zł. Średnie wydobycie w tym czasie wzrosło o 25 proc. w stosunku do poprzedniego roku, osiągając poziom 20,2 tys. baryłek Na terenie polskich koncesji zakończono wiercenie trzech otworów Bystrowice, Miłosław i Komorze oraz rozpoczęto wiercenie otworu Czarna Dolna w Projekcie Bieszczady. Zakończono też akwizycję danych sejsmicznych 3D Chełmno. W Kanadzie, wraz z partnerami, w minionym kwartale rozpoczęto wiercenie siedmiu odwiertów, zabiegowi szczelinowania poddano kolejnych siedem odwiertów, a do produkcji podłączono 10 otworów. W rejonie Kakwa zakończono kolejną fazę rozbudowy instalacji do wstępnego przerobu gazu oraz kontynuowano rozbudowę instalacji do magazynowania wody.
W 2018 roku Koncern utrzymywał dobrą sytuację finansową m.in. dywersyfikując źródła finansowania. Na koniec 2017 roku zadłużenie netto wynosiło 5,6 mld zł, natomiast dźwignia finansowa utrzymywała się na bezpiecznym poziomie 15,7%.
W 2018 roku PKN ORLEN nadal pozostawał największą polską spółką i zajął 45. miejsce wśród największych koncernów energetycznych na świecie, notowanych w rankingu S&P Global Platts TOP250. Wśród najważniejszych wydarzeń marketingowych minionego roku znalazły się m.in. oficjalne partnerstwo z zespołem F1 Williams Racing, sponsoring drużyny siatkarskich mistrzów świata, czołowych polskich lekkoatletów oraz PKOl.