reklama
reklama

Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową. Ma pracować w Płocku

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: materiały prasowe

Orlen kupił pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową. Ma pracować w Płocku - Zdjęcie główne

foto materiały prasowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościDo 2030 roku Orlen chce zainwestować w technologie wodorowe ponad 7 mld złotych. Koncern kupił od bydgoskiej PESY pierwszą w kraju lokomotywę wodorową. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia-Hel, a docelowo lokomotywa ma pracować w płockim zakładzie.
reklama

Ruszyły testy pierwszej lokomotywy wodorowej w Polsce. Wodór jest nazywany paliwem przyszłości, choć póki co wciąż jest bardzo drogim. Inwestycje mają sprawić, że wytwarzanie, składowanie i transport wodoru będą tańsze. Do 2030 roku Orlen chce wydać na ten cel 7,4 mld złotych. 

- Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.

reklama

Na Pomorzu trwają testy lokomotywy. Docelowo ma pracować w zakładzie produkcyjnym w Płocku. 

- Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne - informuje biuro prasowe koncernu.

Koncern jeszcze w tym roku chce zbudować 2 stacje do tankowania wodoru w Polsce - w Poznaniu i Katowicach. Kolejne mają powstać do połowy 2025 roku, m.in. w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama