Orlen podsumował wyniki finansowe za 2019 rok. Przez 12 ostatnich miesięcy koncern wypracował 4,5 mld złotych zysku netto. Przerobił przy tym rekordową ilość ropy naftowej.
W 2019 roku zysk EBIDTA LIFO wyniósł 9,4 mld złotych, a zysk netto 4,5 mld złotych. Rekordowy zysk EBIDTA LIFO przyniósł segment detaliczny - 3 mld złotych. Koncern przerobił 33,9 mln ton ropy naftowej, a sprzedał 43,3 mln ton. Prezes Daniel Obajtek uznał wyniki finansowe koncernu za dobre.
- Dobre wyniki finansowe Koncernu w 2019 roku zostały wypracowane pomimo zdecydowanego pogorszenia warunków makroekonomicznych, na które spółka nie ma wpływu. Zmiany regulacyjne, globalne trendy gospodarcze, sytuacja w światowym handlu, wszystko to sprawia, że działamy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu. Dlatego właśnie o kondycji finansowej Koncernu myślimy w perspektywie długofalowej, realizując działania, które w przyszłości będą konsekwentnie wzmacniać nasze przewagi. Już dziś inwestujemy w nowoczesną petrochemię, zwiększamy efektywność produkcji, rozwijamy sieć detaliczną w całym regionie. Duży udział w wyniku PKN ORLEN miała energetyka, co pokazuje, że obrany przez nas kierunek budowy silnego koncernu multienergetycznego ma głębokie uzasadnienie. Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki - powiedział Obajtek.
Zysk netto jest jednak o 1,1 mld niższy niż w 2018 roku.
- Zysk netto Koncernu był pod negatywnym wpływem wyceny zapasów w efekcie spadku cen ropy oraz wzrostu kosztów amortyzacji związanych ze zmianami w sposobie raportowania - czytamy.
Rekordowe zyski przyniósł za to segment detaliczny, a to dzięki rozwojowi na rynku czeskim, gdzie Orlen posiada już 24 proc. udziału w rynku, a także niemieckim (7 proc. udziału w rynku).
- W 2019 roku dynamicznie rozwijano format gastronomiczny i sklepowy, między innymi w Polsce, gdzie powstały 164 nowe sklepy convenience pod marką O!SHOP i w Niemczech, gdzie liczba punktów star Connect zwiększyła się ponad dwukrotnie. Sieć detaliczna Koncernu pojawiła się na rynku słowackim, na którym na koniec roku 2019 spółka posiadała 10 stacji paliw. Rozpoczęto proces co-brandingu, w ramach którego już niemal na wszystkich stacjach sieci widoczna jest marka ORLEN, Koncern został również sponsorem tytularnym zespołu F1 Alfa Romeo Racing ORLEN - informuje koncern w komunikacie.
Ponad 5 mld złotych w 2019 roku Orlen przeznaczył na inwestycje.
- W 2019 roku w obszarze produkcji zakończono inwestycje Metatezy w Płocku i PPF Splitter w Możejkach. Rozpoczęto rozbudowę zdolności produkcyjnych nawozów, budowę instalacji glikolu propylenowego, dokonano zakupu licencji i projektu bazowego dla instalacji bioetanolu II generacji, a także kontynuowano realizację Programu Rozwoju Petrochemii oraz uruchomiono budowę instalacji Visbreakingu - czytamy.
Warto podkreślić także fakt, że koncern wkracza na rynek energetyczny. 2019 rok był pierwszym, w którym w Płocku działał nowy bloku parowo-gazowego. Realizowane są także kolejne etapy budowy farm wiatrowych na Bałtyku. Orlen wezwał także do wykupu 100 proc. akcji Energi.
W 2019 roku kontynuowano dywersyfikację kierunków dostaw ropy naftowej. Koncern utrzymał rating inwestycyjny Fitch i Moody’s, a także, zgodnie z zapowiedziami, wypłacił dywidendę w wysokości 1,5 mld PLN, czyli 3,5 zł na akcję. Zadłużenie netto Koncernu na koniec 2019 roku wynosiło 2,4 mld zł i zostało zredukowane o 3,2 mld zł w stosunku do stanu na koniec 2018 roku.
Przy okazji ogłaszania wyników finansowych @PKN_ORLEN za 2019 r. warto spojrzeć jak koncern rozwija się w długiej perspektywie. Ostatnie 4 lata pokazują, że dobrze zarządzane spółki z udziałem Skarbu mogą generować bardzo duże zyski z korzyścią dla akcjonariuszy i gospodarki ???????? pic.twitter.com/K1dvxauucC
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) January 30, 2020