reklama

Obietnice komunikacyjne. Płock przestanie być "białą plamą"

Opublikowano:
Autor:

Obietnice komunikacyjne. Płock przestanie być "białą plamą" - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościRząd przyjął właśnie wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym, co ma usprawnić realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedziano powstanie 1600 km nowych linii kolejowych ułatwiających dojazd do samego CPK i do stolicy.

Rząd przyjął właśnie wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym, co ma usprawnić realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiedziano powstanie 1600 km nowych linii kolejowych ułatwiających dojazd do samego CPK i do stolicy.

Ten temat pojawił się także podczas sobotniej konwencji Prawa i Sprawiedliwości w płockim teatrze. Kandydujący do Parlamentu Europejskiego wicemarszałek Senatu, Adam Bielan roztaczał plany powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako „największego interkontynentalnego lotniska w tej części Europy i największego dworca kolejowego w Polsce”. 

– Płock zyska połączenie kolejowe z CPK, dojazd potrwa 25 minut, z kolei z CPK do Warszawy 15 minut. Do Warszawy z Płocka pasażer dostanie się w 40 minut, to rewolucyjna zmiana – zaznaczył.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych i drogowych w całym kraju. Umożliwią one przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami.

Projekt powstania sieci linii kolejowych - zapewniających połączenie 120 miast z CPK i Warszawą w maksymalnie 150 minut - omawiano w Łodzi. Premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że CPK może stać się za kilka lat "sercem biznesowym, sercem komunikacyjnym Polski", a także "nowoczesnym oknem na świat", jak niegdyś port w Gdyni, tyle że na miarę pierwszej połowy XXI w. Głównym założeniem programu jest powstanie 10 tzw. szprych prowadzących do CPK ze wszystkich kierunków Polski, które będą łączyły miasta wojewódzkie ze stolicą i portem lotniczym, a także wzajemnie między sobą.

– To szansa na powstanie wielkiego magnesu gospodarczego. Jestem przekonany, że przyczyni się do zwielokrotnienia szans rozwojowych naszej ukochanej ojczyzny - podkreślał premier. - Już w 2023 r. będziemy mieli pociągi jeżdżące z prędkością 250 km/h z Warszawy do Katowic, z Warszawy do Krakowa. To pierwsze rezultaty tego nowego układu komunikacyjnego, który tworzymy.

Przejazd między tymi miastami miałby trwać poniżej 2 godzin.

[YT]https://www.youtube.com/watch?v=AW_vW3dY59E[/YT]

Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild powiedział, że przyjęte przez rząd rozporządzenie dotyczące wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym to zobowiązanie do powstania systemu połączeń kolejowych, w którego sercu znajdzie się CPK i które "zepną" na nowo wszystkie regiony kraju. Jak dodawał, chodzi o doprowadzenie do sytuacji, by jak największa liczba miast zyskała dostęp do kolei. Zaproponowany system obejmuje 183 powiaty.  Wild wskazał, że z "białych plam" na trasach kolejowych znikną m.in. Płock, Grudziądz, Kołobrzeg, Łomża czy Jastrzębie Zdrój. W założeniu miałoby powstać 1600 km linii kolejowych, w tym 670 km linii dużych prędkości (przystosowanej do jazdy pociągów powyżej 250 km/h), 750 km linii głównych (200-250 km/h) i 190 km linii uzupełniających (około 160 km/h).

Nowa trasa o długości 140 km miałaby połączyć Warszawę, CPK i Łódź, co umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy około 15 minut, a z CPK do Łodzi około 25 minut. Jak zapowiedział Wild, nowy odcinek torów ma powstać w etapie zero, czyli przed 2027 rokiem, kiedy planowane jest uzyskanie zdolności operacyjnej przez Port Lotniczy Solidarność. Port ma powstać 37 km od Warszawy na 3 tys. ha. W pierwszym etapie powinien obsłużyć 45 mln pasażerów rocznie (docelowo, w wyniku rozbudowy, 100 mln). Prace przygotowawcze potrwają do końca 2019 r. Wstępnie podano, że Port Lotniczy Solidarność zostanie zbudowany do 2027 r.

Aby można było mówić o rentowności nowego portu, niezbędne jest wybudowanie 140 km trasy, która połączy Warszawę z Łodzią oraz +wepną+ CPK w Centralną Magistralę Kolejową, czyli w połączenie między Katowicami a Krakowem. To musi się wydarzyć do 2027 roku. Dopowiadał, że w tym samym czasie realne jest zakończenie etapu I, zakładającego budowę nowych odcinków i modernizację tras o łącznej długości 870 km. Następnie ma zostać zrealizowany etap II, czyli powstanie 570 km linii kolejowych.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo