Od 7 listopada obowiązuje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczące kontroli drogowej. Co trzeba wiedzieć?
Jedną z ważniejszych zmian jest zwolnienie policjantów z konieczności parkowania radiowozu zgodnie z przepisami. W rozporządzeniu zapisano „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Oznacza to tyle, że kontrola może być przeprowadzana w dowolnym miejscu, nawet jeśli policja łamie obowiązujące przepisy.
- Kontrola drogowa może zakończyć się mandatem, jeśli zachowanie kierowcy zostanie przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do poleceń. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość - mówi mł. asp. Krystyna Kowalska z Komendy Miejskiej Policji w Płocku.
Rozszerzył się też katalog czynności, dla których kierowca może zostać wpuszczony do radiowozu. Teraz będziemy mogli do niego wsiąść np. jeśli zadeklarujemy chęć zapłaty mandatu kartą płatniczą.
- W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy — tak przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą - dodaje Kowalska.
Przepisy wchodzące w życie od 1 stycznia 2020 roku
Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym od 1 stycznia 2020 roku kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej, będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji (Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika).