Transport został podzielony na dwa dni, a procedura rozpocznie się we wtorek 9 maja o godz. 22:00. Ważąca ponad 850 ton i mierząca blisko 100 metrów długości kolumna Wash Tower wyruszy z nabrzeża Petrochemii na teren budowy. Wcześniej, o 21:00, ruszy pierwszy transport.
Kolumna pojedzie ul: Parowa, Szpitalna, Traktowa, Dobrzyńska i Zglenickiego. Planowo zakończy się o godz 1:00, by wieczorem 10 maja kolumna znów ruszyła z placu przy ul. Szpitalnej w dalszą drogę. Wash Tower planowo ma dotrzeć na teren budowy ok. godz. 5:00 11 maja.
Części do budowy Olefin III są przywożone do Płocka z Chin, Korei, Indii, Hiszpanii czy Belgii. Barki płyną z portu w Gdańsku w górę rzeki, aż do nabrzeża Petrochemii i stąd transportem kołowym są przewożone na teren budowy.
Za przewóz elementów odpowiada firma DSV Polska, która zaprojektowała kompleksową strategię transportu dla całego projektu. Było to o tyle trudne, że Wisła jest największą nieuregulowaną rzeką w Europie.
- Przeszkód było sporo. Jedną z najbardziej ryzywykownych i trudnych był most w Grudziądzu. Most jest niski, a w tym miejscu poziom wody też jest niski. Zgodnie z naszymi wyliczeniami przepływaliśmy kilka centymetrów poniżej mostu. Już po przejściu części ładunku barka zaczęła dotykać dna, więc trzeba byłą ją wybalastować - mówił dziś Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSC i szef projektu. - Poziom wody nie mógł być też zbyt wysoki. To była aptekarska robota, musieliśmy wyczekać odpowiedni moment.
Do transportu części konieczne było m.in. wzmocnienie nabrzeża Petrochemii i pozyskanie dwóch dźwigów o udźwigu 650 i 1200 ton. Dzięki nim możliwy był rozładunek i załadunek. Transport z Gdańska do Płocka zajął 2 tygodnie, choć jak mówił Samoć, jest to możliwe nawet w 6 dni.
Jak mówi Jakub Zgorzelski z Hyundai Engineering, tuż po wygraniu przetargu powstał specjalny 8-osobowy zespół projektowy, który jest odpwiedzialny tylko za transport wielkogabarytowy. Zajmują się od 2 lat tylko tym tematem.
- Część aparatów musiała przypłynąć z Azji czy Hiszpanii, jak ten za moimi plecami [Wash Tower - red.]. Nie mogliśmy ich zmontować tutaj, choćby ze względów odbiorowych. Są to aparaty ciśnieniowe, wysokotemperaturowe. Ma to też związek z gwarancjami, którzy muszą nam udzielić wytwórcy aparatów - mówił Jakub Zgorzelski.
Budowa kompleksu Olefin III to największa inwestycja Petrochemiczna w Europie w ostatnich 20 latach. PKN ORLEN szacuje, że rozbudowa będzie równała się z 580 etatami, a wpływy do budżetów gmin sięgną 160 mln złotych.
Transporty w liczbach:
- 11 statkami – z Chin, Korei, Indii, Hiszpanii i Belgii przywieziono 786 ładunków z czego: 271 ponadgabarytowe oraz 515 standardowych,
- 11.01.2023 rozpoczął się rozładunek pierwszego statku, a start pierwszego transportu rzecznego nastąpił 18.01.2023,
- 4 kolejne statki z elementami do budowy Kompleksu Olefin III spodziewane są w maju (3 jednostki) i czerwcu (1 statek),
- 69 ładunków w 45 transportach barkowych przetransportowano Wisłą (do tej pory) na potrzeby tej inwestycji,
- 64 ładunki dostarczono (do tej pory) na teren budowy Kompleksu Olefin III z nabrzeża Wisły,
- Wash Tower jest największym i najcięższym elementem transportowanym na budowę Kompleksu Olefin III. Kolejne pod względem wagi to Reactor/Gas Coolers (2 szt.) o wadze 600t, pod względem długości to Purification Column – 89m, pod względem szerokości to Reactor Steam Drum – 9,60m oraz pod względem wysokości to Gas Dryer – 8,07m,
- budowa dźwigów na płockim nabrzeżu trwała około tygodnia dla każdej jednostki (dźwigi gąsienicowe klasy 1200t i 650t).
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.