Provident Polska działa od 24 lat, to instytucja finansowa oferująca pożyczki, będąca częścią międzynarodowej grupy International Personal Finance, lider na rynku pożyczek pozabankowych w naszym kraju.
Z usług tej firmy korzystało - i korzysta - także wielu płocczan i mieszkańców regionu, zwłąszcza potrzebujących pieniędzy bardzo szybko lub mających problem z uzyskaniem kredytu w banku.
4 sierpnia br. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał spółkę Provident Polska do zmiany sposobu rozliczeń z byłymi i obecnymi klientami.
O co chodzi? Jeśli klient spłaci pożyczkę przed umówionym terminem, to zgodnie z art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim, otrzymuje proporcjonalną część wszystkich kosztów pożyczki. Taką interpretację potwierdził w 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości UE.
Ale Provident, w przypadku wcześniejszej spłaty pożyczki, z takiego obniżenia kosztów wyłączył opłatę przygotowawczą i prowizję.
- Konsument, który przed terminem spłaci pożyczkę lub kredyt konsumencki, ma prawo odzyskać część wszystkich pobranych opłat proporcjonalnie do skrócenia czasu kredytowania. Kwota zwrotu powinna być obliczona metodą liniową, która jest transparentna i sprawiedliwa - mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Provident ma usunąć skutki naruszenia praw konsumentów. Dotyczy to osób, które spłaciły przed terminem pożyczkę w okresie między 16 maja 2016 r. a datą uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK.
- Spółka poinformuje ich, że mogą wystąpić o zwrot proporcjonalnej części pobranych opłat, a potem odda im pieniądze. Podjęła się też weryfikacji rozliczeń i ewentualnej dopłaty w przypadkach, gdy klient złożył wcześniej reklamację i w efekcie odzyskał jedynie części należnej kwoty - informuje UOKiK.
Komentarze (0)