Reklama

Reklama

Kupią nowe autobusy. Czas na hybrydowe?

Opublikowano: śr, 25 mar 2015 18:14
Autor:

Kupią nowe autobusy. Czas na hybrydowe? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Komunikacja Miejska ogłosiła przetarg na zakup trzech nowych autobusów. Nowe pojazdy powinny zacząć jeździć po płockich drogach jeszcze w tym roku. Co prawda nie będą to jeszcze hybrydowe, ponieważ na takie jeszcze trochę musimy poczekać.

Reklama

Komunikacja Miejska ogłosiła przetarg na zakup trzech nowych autobusów. Nowe pojazdy powinny zacząć jeździć po płockich drogach jeszcze w tym roku. Co prawda nie będą to jeszcze hybrydowe, ponieważ na takie jeszcze trochę musimy poczekać.

Planowane zakupy dotyczą jednego pojazdu przegubowego (17,5 - 18,5 metra) oraz dwóch mniejszych niskopodłogowych (11,5 - 12,5 metra). Wszystkie mają być tej samej marki, wyposażone w klimatyzację i w silniki spełniające normy środowiskowe.

Pomimo, że kilka miesięcy temu spółka testowała autobus hybrydowy marki volvo, to teraz na takie zakupy nie ma szans z powodu nawet dwukrotnie większych kosztów. Jak szacują prezes Janusz Majchrzak wraz z dyrektorem ds. technicznych Robertem Pawłowskim, bez dofinansowania są to koszty na poziomie jednego miliona 300 tys. zł netto, natomiast za zwykły autobus na olej napędowy płaci się 850 tys. zł, co absolutnie nie oznacza, że z planów nabycia nici. Te zwyczajnie odłożono na później, ponieważ, jak podkreślali, każda technologia ma to do siebie, że tanieje.

Taki autobus hybrydowy na pierwszy rzut oka nie różni się od zwykłego autobusu, jednak sama technologia uchodzi za bardziej przyjazną środowisku poprzez mniejszą emisję dwutlenku węgla. Ponadto pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym bądź silnikiem diesla lub za pomocą obu tych silników równocześnie. Także mniej hałasuje.

Była to już druga taka przymiarka w Płocku. Za pierwszym razem testowano Solarisa, ale osiągnął gorsze wyniki niż volvo. Z testu, jaki przeprowadzono warunkach zimowych w ubiegłym roku, w spółce byli bardzo zadowoleni. – Przeciętny dwunastometrowy autobus na 100 kilometrów spala jakieś 38 - 40 litrów oleju, natomiast autobus hybrydowy od 28 do 30 litrów – twierdził Pawłowski podczas wtorkowej konferencji w siedzibie Komunikacji Miejskiej.

Koszty nowych autobusów nie będą w całości sfinansowane ze środków własnych. Te zostaną rozłożone między Komunikację i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska. Autobusy powinny wyruszyć na płockie ulice po upływie trzech miesięcy od podpisaniu umowy. Na razie jednak wszystko jest w fazie ogłoszonego przetargu. Otwarcie ofert nastąpi 23 kwietnia.

Fot. Portal Płock

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (4)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.