Uzyskanie balansu między pracą a życiem prywatnym dla wielu osób jest nieosiągalnym ideałem. Często obowiązki zawodowe przysłaniają potrzeby naszych bliskich. Poświęcamy pracy wiele godzin i często niepostrzeżenie wkrada się ona w coraz więcej aspektów życia osobistego. Jak często wyładowywaliśmy frustracje związane z życiem zawodowym na domownikach? Jeśli zależy nam na osiągnięciu work-life balance, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami.
Ustal, co w danym momencie jest ważne
Warto poświęcić chwilę na zastanowienie się nad priorytetami w danym momencie. Pamiętaj, aby obejmowały one cele zarówno z obszaru życia zawodowego, jak i osobistego. Znacznie łatwiej będzie zadecydować, na co w danej chwili chcemy przeznaczyć czas. Ważne, aby zachować szczerość wobec siebie podczas ustalania tego, co dla nas najważniejsze.
Zadbaj o właściwe zarządzanie czasem
Często kilka drobnych zmian powoduje, że stajemy się bardziej efektywni, dzięki czemu zyskujemy dodatkowy czas wolny. Warto zastanowić się czy nie marnujemy czasu w pracy na przeglądanie internetu lub prywatne telefony. Może gdyby nie rozpraszające czynniki, szybciej uporalibyśmy się z pracą. Dzięki temu uniknęlibyśmy zostawania po godzinach, a zaoszczędzony czas moglibyśmy poświęcić na hobby lub spędzić go z bliskimi. Nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć, jednak na większość wydarzeń możemy przygotować się wcześniej. Planowanie stanowi podstawę odnalezienia harmonii między życiem prywatnym i zawodowym.
Odpuść sobie
Nie mamy obowiązku zawsze być perfekcyjni. Jeśli damy sobie przyzwolenie na popełnianie błędów, z pewnością obniżymy towarzyszący na co dzień stres. Dzięki temu przestaniemy przynosić zawodowe frustracje na domowy grunt. Dom wcale nie musi każdego dnia idealnie błyszczeć, a bliskim nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu zjedzą na mieście. Każdemu należy się chwila odpoczynku. Często jest on ważniejszy niż doskonały porządek czy zdrowy, nieprzetworzony obiad
Bądź asertywny
Starajmy się umiejętnie wyznaczać nasze granice. Nie zaniedbujmy własnych potrzeb. Niektóre osoby w pracy chętnie zrzucają swoje obowiązki na innych, dlatego nauczmy się bronić przed takim zachowaniem. Z pewnością ustalenie granic i pokazanie ich innym sprawi, że bardziej efektywnie będziemy korzystać z czasu. Jeżeli czujemy się bardzo zmęczeni, znajdźmy chwilę na relaks. Nawet kosztem niewykonania wszystkich zaplanowanych zadań. Przemęczeni nie będziemy ani szczęśliwi, ani wydajni.