Nasze zachowanie i wygląd są niemal tak samo istotne, jak umiejętności i kwalifikacje niezbędne na danym stanowisku, gdy staramy się o pracę. Warto inwestować czas i wysiłek we wszechstronny rozwój, jeśli zależy nam na realizowaniu planów zawodowych.
Atrakcyjne wyzwania zawodowe, satysfakcja i wysokie zarobki – to cele wielu pracowników. Chcąc je osiągać, musimy stawać się profesjonalistami, którzy doskonale znają się na swoim fachu. W budowaniu wizerunku fachowca kluczowe są również aspekty, takie jak:
1. Jasno sprecyzowane oczekiwania
Brak zdecydowania nie pomaga nam w zainteresowaniu pracodawcy własną osobą. W przypadku niektórych zawodów może wręcz być czynnikiem dyskwalifikującym. Wyznaczanie sobie celów i dążenie do nich – to postawa stawiająca nas w korzystnym świetle. Powinniśmy wiedzieć nie tylko, czy wolimy zarabiać 2400 zł brutto czy 8 tys. zł brutto. Kluczowy jest np. nasz stosunek do zawodu czy konkretnej firmy.
2. Dokumenty aplikacyjne
Profesjonalizm lub jego brak jest widoczny dla rekrutera już na etapie przeglądania CV i listu motywacyjnego. Osoba, która nie przykłada większej wagi do treści i wyglądu dokumentów aplikacyjnych, nie wywiera najlepszego wrażenia. Im staranniej przygotujemy swoją aplikację, tym lepiej się zaprezentujemy. Warto mieć to na uwadze.
3. Znajomość swoich mocnych i słabych stron
Duże znaczenie dla rozwoju zawodowego ma również znajomość siebie. Ubiegając się o pracę w ramach określonej profesji, powinniśmy wiedzieć, w czym czujemy się dobrze i co sprawia nam problemy. Dzięki temu będziemy lepszymi pracownikami, którzy nie podejmują się wykonywania działań wykraczających ponad nasze możliwości.
4. Zachowanie
Treść naszych dokumentów powinna znaleźć odzwierciedlenie w tym, jak się zachowujemy. To niezmiernie ważne. Warto więc postępować kulturalnie, przestrzegając zasad etykiety biznesowej.
5. Słownictwo
Kultura osobista to również słownictwo, jakim się posługujemy. W środowisku pracy warto unikać mowy potocznej i całkowicie zrezygnować z wulgaryzmów. Istnieją sytuacje, w których trudno utrzymać język na wodzy, jednak opanowanie jest niezmiernie ważne, szczególnie w relacjach z klientami.
6. Wygląd
O tym, jakimi pracownikami jesteśmy, świadczy również nasz ubiór, fryzura itd. W wielu sytuacjach oficjalnych nie możemy pozwolić sobie np. na niechlujny wygląd. Niezależnie od tego, o jaką pracę się ubiegamy, nasz strój powinien być schludny i adekwatny do sytuacji.
7. Dress code
W każdym miejscu pracy obowiązują określone zasady dotyczące doboru stroju. Przed udaniem się na rozmowę kwalifikacyjną warto je poznać i dostosować się do nich. W ten sposób okażemy, że szanujemy reguły panujące w firmie.
8. Autoprezentacja
Każdy pracownik powinien posiadać umiejętność mówienia o sobie w rzeczowy sposób. Na to, jak prezentujemy się w oczach innych ludzi, wpływają również czynniki, takie jak: poprawność językowa, uczciwość i prawdomówność, umiejętność zainteresowania rozmówcy tym, co mamy do powiedzenia czy wreszcie poczucie humoru.