reklama

GDDKiA o planach na trasę S10. Dwa warianty z odchyleniem w stronę Płocka [MAPA]

Opublikowano:
Autor:

GDDKiA o planach na trasę S10. Dwa warianty z odchyleniem w stronę Płocka [MAPA] - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że dzięki przyszłej drodze ekspresowej S10 zyskają kierowcy jadący ze Szczecina do Warszawy. Obecnie mają do pokonania 570 km, jadąc drogą ekspresową S3 i autostradą A2. - Trasa jest dłuższa o około 50 km od bezpośredniej drogi z Pomorza Zachodniego do stolicy - DK10. W przyszłości, gdy obecną DK10 zastąpi droga ekspresowa S10, nie będzie trzeba już nadkładać drogi, by dotrzeć do celu szybko i wygodnie. Trasa połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że dzięki przyszłej drodze ekspresowej S10 zyskają kierowcy jadący ze Szczecina do Warszawy. Obecnie mają do pokonania 570 km, jadąc drogą ekspresową S3 i autostradą A2. - Trasa jest dłuższa o około 50 km od bezpośredniej drogi z Pomorza Zachodniego do stolicy - DK10. W przyszłości, gdy obecną DK10 zastąpi droga ekspresowa S10, nie będzie trzeba już nadkładać drogi, by dotrzeć do celu szybko i wygodnie. Trasa połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock - zapewniają.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała na swojej stronie internetowej informacje dotyczące stopnia zaawansowania realizacji drogi ekspresowej S10, która docelowo miałaby połączyć stolicę województwa Zachodniopomorskigo z przyszłą Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej, łącząc przy tym cztery inne miasta: Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. Dodatkowo odcinek S10 ma być ważnym połączeniem północnego korytarza tranzytowego między granicami z Niemcami i z Litwą.

-  S10 w Bydgoszczy połączy się z  S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy, gdzie przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica. Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 45 km, już powstały. Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania. Dla odcinka od Torunia do połączenia z Obwodnicą Aglomeracyjną Warszawy opracowano studium korytarzowe z wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy.

Województwo mazowieckie

Dla przebiegu S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowano studium korytarzowe służące wstępnej ocenie sensowności zamierzenia inwestycyjnego. To pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech badanych korytarzy o szerokości ok. 5 km. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badają również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.

Obecnie brane są pod uwagę punkty przecięcia granicy województwa mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego - w zależności od wariantu - w okolicy węzła Lubicz, Włocławek Północ lub nowego węzła poniżej Ciechocinka.

Poinformowano, że "dwa warianty przebiegu przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z OAW zakładają odchylenie w kierunku Płocka, co umożliwiłoby skomunikowanie miasta i znajdującej się w nim rafinerii". Zabrakło jakichkolwiek dat.

- Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. W zależności od wariantu długość S10, po odejściu od A1, wyniosłaby od ok. 100 do 130 km. Jazdę w kierunku Warszawy można byłoby kontynuować wykorzystując północną część przyszłej S50 do przecięcia z S7 poniżej Płońska lub S8 na wysokości Radzymina.

Województwo kujawsko-pomorskie

W granicach województwa kujawsko-pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze, różniące się położeniem początkowego węzła na autostradzie A1 i przebiegiem prowadzącym do położnego blisko siebie punktu przecięcia granicy z województwem mazowieckim.

Odcinek od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5, o długości blisko 41 km, jest na etapie opracowywania dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków będą mogli ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj”.

Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km. Dalszą część trasy, do węzła Toruń Południe, o długości nieco ponad 50 km, przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Opracowano dokumentację STEŚ-R i z końcem stycznia 2019 roku złożono do RDOŚ w Bydgoszczy wniosek o wydanie DŚU, którą spodziewają się uzyskać jeszcze w marcu br.

Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłem Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy o długości ok. 40 km i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe wraz z rozbudową tego ostatniego węzła, co umożliwi podłączenie A1 i S10 do DK91. Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie za dostępność trasy dla użytkowników.

Województwo wielkopolskie

Na odcinek od węzła Piła Wschód do początku obwodnicy Wyrzyska, o długości 31 km, opracowano studium korytarzowe, a ten sam wykonawca zajmie się opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej  (STEŚ-R). Po uzyskaniu DŚU i zapewnieniu środków GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj”.

Do istniejącej jednojezdniowej obwodnicy Wyrzyska, wraz z realizacją pozostałych odcinków trasy, zostanie dobudowana druga jezdnia.

Województwo zachodniopomorskie

W trakcie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) jest początkowy odcinek trasy, od węzła Szczecin Kijewo do węzła Szczecin Zdunowo, o długości 6 km. W I kwartale 2020 r. GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie DŚU. Zadaniem przyszłego wykonawcy tego odcinka będzie przebudowanie części obecnej dwujezdniowej trasy, a na dalszym fragmencie zbudowanie jej w nowym przebiegu drogi ekspresowej.

Jadąc dalej na wschód, na odcinku o długości 6,5 km, do istniejącej jezdni na wysokości Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa, dobudują drugą jezdnię, dostosowując trasę do parametrów drogi ekspresowej. Kierowcy powinni skorzystać z tego odcinka jesienią bieżącego roku, wjeżdżając na funkcjonujący już blisko 22-kilometrowy odcinek obwodnicy Stargardu.

Kolejny odcinek S10 to Stargard - Piła. Część tego odcinka jest na etapie przygotowania, a w trakcie realizacji jest obwodnica Wałcza o długości blisko 18 km. Po odstąpieniu od umowy z dotychczasowym wykonawcą obwodnicy, są w trakcie dwóch przetargów na dokończenie prac, a sukcesywnie będą ogłaszać kolejne, aby przed końcem roku udostępnić drogę kierowcom. Dla pozostałej części trasy, od Stargardu do obwodnicy Wałcza oraz od jej końca do skrzyżowania z S11 w okolicy Piły na terenie województwa wielkopolskiego, o łącznej długości ok. 108 km, GDDKiA złożyła wniosek o wydanie DŚU. O ile obwodnica Wałcza, jak również dobudowa drugiej jezdni na wysokości Kobylanki, mają w ramach obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.) zapewnione środki na realizację, to pozostałe odcinki znajdują się poza limitem. Do dalszych działań, czyli ogłoszenie przetargu na realizację w trybie „Projektuj i buduj”, będą mogli przejść po zapewnieniu środków finansowych.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo